• Ad
  • מי מנסה להכשיל את הצעת המיזוג בין פיאט-קרייזלר לרנו, מה האינטרסים של כל הצדדים והאם מישהו כאן משחק "קשה להשגה" או שמא מישהו אחר משחק "פחדן"?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    אתמול (ד') התקיימה ישיבה שנייה השבוע של מועצת המנהלים של רנו במטרה לדון בהצעת המיזוג שהניחה פיאט-קרייזלר על שולחנה ב-26 במאי, ואשר יכולה לעצב מחדש את יחסי הכוחות בתעשיית הרכב. מן הפגישה הזאת נעדרו, כמו מפגישה קודמת, הנציגים של ניסאן, וגם נציגי ממשלת צרפת עשו קולות משונים של "אנחנו לא יודעים אם זה טוב לנו", נציג אחר של הממשלה היה מתוכנן לטוס לטוקיו לשיחות עם אנשי ניסאן – והכרעה סופית בנוגע לעמדת רנו בנוגע להצעה של פיאט-קרייזלר אמורה הייתה להתקבל ביום שלישי הבא. ואז נפלה פצצה: נציגי פיאט קרייזלר הודיעו לאנשי רנו, בפתאומיות ובמפתיע, שהחברה שלהם נסוגה מן ההצעה שלה "לנוכח ההתפתחויות הפוליטיות בצרפת".

     

     

    בהצהרה רשמית של פיאט-קרייזלר נאמר שהחברה מוסיפה להאמין שהצעתה למיזוג בין החברות – שהיקפו כ-37 מיליארד דולר, היא "מוצקה, מאוזנת ומועילה לכל הצדדים". יחד עם זאת, "התברר (לנו) שהתנאים הפוליטיים בצרפת לא מאפשרים כיום כדי לקדם בהצלחה מיזוג כזה".

    קריסת המשא ומתן, או לפחות הנסיגה הזמנית ממנו, חוללה חרושת שמועות שבה מככבים חשודים מיידיים יותר או פחות בהכשלת המיזוג. לפי מקורות שמצוטטים שלא לייחוס על-ידי העיתון הכלכלי הנחשב 'וול סטריט ג'ורנל', המשא ומתן בין רנו לפיאט קרייזלר קרס לאחר הודעת מנכ"ל ניסאן – שותפתה של רנו לברית רנו-ניסאן-מיצובישי – ממנה (ויותר מכך מדברים שנאמרים בחדרי חדרים) משתמע שניסאן מסרבת לתמוך במיזוג הזה. בפיאט קרייזלר חוששים שהעובדה ששני הנציגים של ניסאן בדירקטוריון רנו (ניסאן מחזיקה ב-15% מן הבעלות ברנו – ג.מ.) נעדרו בהפגנתיות מן הישיבות בנושא המיזוג שנערכו השבוע מעידה על כוונת היפנים לפרוש מן הברית עם רנו, ופעולה כזאת תותיר אותם (פיאט-קרייזלר) ממוזגים עם חברה שאין לה חלק מן היכולות והטכנולוגיה לה הם זקוקים.

    חשודה מיידית אחרת בהכשלת העסקה היא בעלת בית אחרת ב'רנו' – ממשלת צרפת, אשר ראשית לכל לא מוכנה לתמוך במיזוג עם פיאט-קרייזלר ללא הבטחה חד משמעית מצד ניסאן שהיא תישאר שותפה בברית (ולכן התכוונה לשלוח נציג לשיחות עם בכירי ניסאן ולשכנע אותם ביתרונות המיזוג). נציגי ממשלת צרפת בדירקטוריון רנו ביקשו מכל הצדדים המעורבים לדחות את ההצבעה עד לקבלת החלטה רשמית של ניסאן.

    אלא שכאמור, במקום לדחות את המגעים אנשי פיאט קרייזלר ראו בדרישה הצרפתית הזאת "סדין אדום", ובתגובה לכך פרשו לחלוטין מן העסקה והתרחקו משולחן המשא ומתן – כך מסרו ל'וול סטריט ג'ורנל' אותם גורמים. כלי תקשורת אחרים שמדווחים על הפרשה טוענים שהאיטלקים הודיעו את הודעתם המפתיעה לאחר שהבינו שהדרישה של ממשלת צרפת לקבל את הסכמת ניסאן למיזוג "תוביל את המשא ומתן למבוי סתום".

     

     

    לא מיותר להזכיר שבממשלת צרפת, באיגודי העובדים הצרפתים החזקים, ובציבוריות הצרפתית ככלל, קיימת התנגדות פוליטית למיזוג הזה מתוך חשש שהוא יוביל ל"התייעלות" שמשמעותה צמצום היקפי המו"פ והייצור בצרפת, ופיטורים נרחבים של עובדים צרפתים. מה שהוסיף שמן למדורה הזאת, בצרפת, הייתה ההודעה של חברה תעשייתית מתחום אחר – ג'נרל אלקטריק, על כוונתה לפטר כ-1,000 עובדים בצרפת בעקבות המיזוג בינה לבין חברת האנרגיה של תאגיד אלסטום, וזאת גם על רקע גל פיטורים נרחב שמתרחש בצרפת באופן כללי.

    ככל הידוע, נציגי ממשלת צרפת במשא ומתן עם פיאט-קרייזלר הציבו מספר דרישות בעייתיות במיוחד, אולי במטרה למנוע את המיזוג. למשל, נציגי הממשלה – כך מסרו מקורות מקורבים לעיתון ניו יורק טיימס, דרשו התחייבות של כל הצדדים לפיה כל קיצוצי כח האדם יבוצעו באיטליה ובארה"ב לפני שיבוצעו בצרפת – וזאת לאחר שהצדדים הסכימו כבר לדרישת הממשלה לפיה הנהלת החברה המאוחדת תשב בפריז, ושלממשלה תהיה זכות וטו על מינויים עתידיים של מנהלים בחברה המאוחדת.

    ג'ון אלקן, יו"ר פיאט קרייזלר ונצר למשפחת המייסדים של פיאט, נפגש בסוף השבוע עם פקידי ממשלה בפריז והבטיח להם שהמיזוג לא יוביל לסגירת מפעלים בצרפת. אבל מקור מקורב למשא ומתן אמר לאנשי הניו יורק טיימס שנציגי פיאט קרייזלר במשא ומתן חשו שההצעה שלהם "נדיבה מידי" בהתחשב בכך שפיאט-קרייזלר הוא המד החזק והרווחי יותר במיזוג ושמספר דרישות של הממשלה הצרפתית, כולל אלה שקשורות לעובדים בצרפת, "מוגזמות".

    בסיכום ביניים, אם כן, "החשודים המיידיים" הם ניסאן, שממילא נמצאת במסלול התנגשות ובחיכוך גובר והולך עם רנו בשנה וחצי האחרונות, וממשלת צרפת שנתונה ללחץ פוליטי – בעיקר מצד ארגוני עובדים. אלא שקיימת כמובן אפשרות נוספת, שאותה צריך לבחון ברצינות בעיקר על רקע העובדה שמי שהטילו אמש את הפצצה הם האיטלקים, ולא הצרפתים או היפנים. לא מן הנמנע שאנשי פיאט-קרייזלר "משחקים אותה קשים להשגה" ומאותתים לצרפתים שהם זקוקים להם לא פחות מאשר להיפך.

    אז לאן מתגלגלת עסקת המיזוג המעניינת בין פיאט-קרייזלר לרנו, עסקה שעמדה לעקוף את ג'נרל מוטורס ולהציב בטבלת יצרניות הרכב את השחקנית השלישית בגודלה אחרי פולקסווגן וטויוטה? כל הסימנים מעידים שהמילה החרונה בנושא זה לא נאמרה, הישארו דרוכים להתפתחויות נוספות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מקלות בגלגלים: פיאט-קרייזלר נסוגה בפתאומיות מן המיזוג עם רנו

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.