יצרנית הרכב סטלנטיס, האיחוד של פיאט-קרייזלר עם פיז'ו-סיטרואן-אופל, הכריזה הלילה על סיום כהונתו של המנכ"ל קרלוס טבארס. טבארס התפטר מתפקידו לאחר צניחה דרמטית ברווחי היצרנית.
עצם הפרישה של טבארס לא מפתיעה מפני שכבר לפני מעט יותר מחודש הודיעה החברה על תחילת התהליך של איתור יורש לתפקיד, אולם באותה עת טבארס הצהיר שהוא יישאר בתפקיד עד לסוף הכהונה הנוכחית שלו, בתחילת 2026.
בהצהרה שפורסמה הלילה נכתב ש"מועצת המנהלים של החברה, תחת היו"ר ג'ון אלקן, קיבלה היום את התפטרותו של קרלוס טבארס מתפקידו כמנכ"ל באופן מיידי", ולא מיותר להזכיר שאלקן – בן למשפחת אניילי ומבעלי המניות בקבוצת פיאט לשעבר, נחשב לאחד האנשים שהראו לטאברס את הדלת.
מה יהיה עם לנצ'יה, DS, וקרייזלר?
בסטלנטיס אומרים שתהליך האיתור של מנכ"ל חדש מנוהל כעת על ידי ועדה מיוחדת של מועצת המנהלים וצפוי להבשיל עד למחצית הראשונה של 2025, ושעד אז תנוהל החברה על-ידי ועד מנהל זמני בראשות אלקן.
בהצהרה של סטלנטיס נכתב שהתגלעו חילוקי דעות בין טבארס לבין דירקטוריון החברה אבל לא פירטו באילו נושאים ולאילו דציבלים הם הגיעו.
בהצהרה בשם אחד הדירקטורים העצמאיים בחברה, הנרי דה קסטריס, נכתב שההצלחה של החברה מאז הקמתה נובעת מתיאום מושלם בין בעלי המניות, הדירקטוריון והמנכ"ל. עם זאת, בשבועות האחרונים התגבשו דעות שונות שהביאו לכך שהדירקטוריון והמנכ"ל הגיעו להחלטה היום".
טבראס, יליד פורטוגל, עשה את רוב הקריירה שלו בתעשיית הרכב ברנו, ונודע לציבור הרחב בעיקר כיד ימינו של קרלוס גוהן בתקופת הזוהר של גוהן ברנו-ניסאן. טבראס נחשב גם למי שהצליח לייצר חיבור מהיר מאוד ודי מושלם של כל חלקי הפאזל שמהם מורכבת סטלנטיס – יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם במונחי מכירות.
טבארס הוביל את סטלנטיס לרווחי שיא של 18.6 מיליארד אירו בשנת 2023 ואז לא רק שלא נשמעו קולות שקוראים להדחתו – הוא אף נהנה ממשכורת מפנקת במיוחד. אלא שבמהלך 2024 חלה התדרדרות מהירה בביצועי סטלנטיס בעיקר בגלל בעיות איכות וצניחה במכירות בשוק הצפון אמריקני. סטלנטיס פרסמה אזהרת רווח לשנת 2024 והערכה לפיה החברה תשרוף מזומנים בהיקף של עד 10 מיליארד אירו, בעיקר בגלל צניחה במכירות בארה"ב.
אחת הפעולות המעניינות ביותר של טבארס בתוך כדי יצירת תאגיד סטלנטיס הייתה הקצבת תקציב ומשך זמן לכל אחד מ-15 המותגים שאוגדו לתוך החברה, והבטחה שכל מותג יישפט בעתיד בהתאם לביצועים שלו ולפוטנציאל השוק שלו. כך הבטיח טבראס סיכוי הוגן למותגים היסטוריים כמו לנצ'יה, וגם למותגים חדשים כמו DS. לנוכח המצב הכלכלי של סטלנטיס בשנת 2024 לא ברור אם ממשיכיו של טבראס ימשיכו את אותו הקו, או שמא יעלה הכורת על מי מבין המותגים הפחות רווחיים של התאגיד.
בהצהרה של סטלנטיס מצוטט אלקן כאומר ש:"תודתנו נתונה לקרלוס על שנים של שירות מסור ועל התפקיד שמילא ביצירת סטלנטיס בנוסף לתפניות הקודמות שביצע בפיז'ו-סיטרואן ואופל. אלה הציבו אותנו בדרך להפוך למובילים עולמיים בתעשייה שלנו".
לקריאה נוספת:
רנו לא תתמזג לתוך סטלנטיס. ואולי כן
לנצ'יה גמא המופלאה קמה לתחיה כמכונית חשמלית
ברח מיפן, מסתתר בלבנון יישפט בצרפת
בלי מעצורים: בעיות בלמים מסוכנות במאות אלפי מכוניות מתוצרת סטלנטיס