• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    דיון בהצעת חוק שמבקשת לחייב רוכבי אופנועים לסמן את קסדותיהם בפס זוהר נדחה למועד לא ידוע. מול תמיכת משרד התחבורה ועמותות בטיחות נרשמת התנגדות בקרב רוכבים, שלא ממש מבינים למה מדינת ישראל מרגישה צורך להמציא מחדש את הקסדה

    ח"כ בועז טופורובסקי ביקש מוועדת הכלכלה של הכנסת לדחות דיון בעניין הצעת חוק שהגיש, לפיה רוכבי אופנועים יחויבו לסמן את קסדותיהם בפס זוהר. הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי אושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת באוקטובר 2013 בתמיכה של משרד התחבורה, וכבר עלתה להכנה לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה בחודש מרץ האחרון. אולם, בעקבות התנגדויות שהעלו נציגי הרוכבים בדיון, הוחלט לקיים דיון נוסף – דיון שתוכנן להיערך היום (ג'). בשלב זה לא נקבע מועד חדש לדיון בעניין הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי. יש לציין שבעבר הועלתה הצעה לחייב את הרוכבים לסמן את קסדותיהם באמצעות תקנה שיפרסם משרד התחבורה, ואשר אינה דורשת הליך של חקיקה ראשית.

    את תמיכת משרד התחבורה בהצעת החוק של ח"כ טופורובסקי נימקה סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, בדיון שערכה המליאה. לדברי סגנית השר, "אחת הסיבות העיקריות לתאונות בין רוכבי אופנוע לנהגי רכב אחר היא הבולטות הנמוכה של הרוכבים. הרוכבים בכלי רכב דו-גלגלי חשופים מאוד לפגיעות, בפרט כאשר מדובר בשעות החשכה. חיוב סימון הקסדה בפס זוהר עשוי להוסיף לבטיחותם של הרוכבים ועשוי לתרום למאבק בתאונות הדרכים".

    עמדה דומה משמיעים בעמותות בטיחות. כך למשל אומרים בעמותת אור ירוק: "רוכבי כלי רכב דו-גלגלי נמצאים בסיכון גבוה, בשל ההגנה המועטה שמספקים כלי רכב אלו לרוכבים עליהם וכן בגלל הקושי של נהגי הרכבים לזהות אותם. על המדינה להעביר חוקים שיגבירו את הנראות של רוכבי האופנועים כך שלנהגים יהיה קל למצוא אותם על הכביש ולשמור על בטיחותם".

    מנגד, רוכבים אינם מבינים מדוע נבחרי העם – בתמיכת משרד ממשלתי – החליטו שראוי להמציא חובות ייחודיות לרוכבים הישראלים. "בעולם מייצרים מיליוני קסדות, (ו)יש יצרני קסדות", הסביר זוהר גרינברג ממועדון האופנועים הישראלי. "בארץ בכלל לא מייצרים קסדות, ככל שאני יודע, תקניות לאופנועים. הכול זה ייבוא. היצרנים המקוריים משיקולים כנראה מאוד טובים בחרו בכל העולם (ש)לא למקם פס זוהר בקסדות שהם מייצרים".

    בנוסף לנימוק שהעלה גרינברג ממועדון האופנועים, יש לציין שהטלת חובה על רוכבים לסמן את קסדותיהם בפס זוהר דורשת קביעת תקן ייעודי, שכן אותו פס זוהר יידרש לעמוד בתנאי-סף מסוימים (למשל, דרכי קיבוע או הצמדה לקסדה וכן ממדים מינימאליים). הכנת תקן ייעודי היא לרוב תהליך ממושך, ויישומו בישראל – אם תתקבל הצעת החוק בסופו של דבר – אינו צפוי להיות פשוט, שכן (כפי שציין גרינברג ממועדון האופנועים) ישראל אינה מעצמת ייצור של קסדות לרוכבים, ומכאן שגם ייצור אביזרים משלימים לקסדות אינו נמנה עם מיומנויות השוק המקומי.

    וחשוב עוד יותר – למרות שמומחים מסכימים שרוכבים סובלים מבעיית נראות, אין מחקרים בינלאומיים (או מקומיים) שיכולים ללמד על יעילותו הצפויה של פס זוהר. בעניין זה ראוי לזכור שבעיית הנראות של רוכבים נובעת לרוב מחוסר תשומת לב מספקת של נהגים, ולכן כלל לא ברור מה תהיה תרומתו של אותו פס זוהר.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ממשיכים לרכוב בלי פס זוהר על הקסדה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.