• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    בשלוש השנים האחרונות נדמה היה שחזון "המכונית האוטונומית" מתרחק והולך. אחרי יותר מעשור של הבטחות והצהרות, ושנים אחרי כניסת ענקיות האינטרנט וההי-טק לתחום הזה, הסתבר לכולנו שרבים מן הקשיים והמכשולים שניצבים בפני הגשמת רעיון הרכב האוטונומי הרבה יותר מסובכים ומורכבים מכפי שאפשר היה לחזות.

     

     

    והנה, בסוף השבוע שעבר התקדמנו כולנו צעד אחד נוסף אל עבר היעד: חברת 'קרוז', אשר מפתחת כלי רכב אוטונומיים, קיבלה את אישור הרשויות של סן פרנסיסקו להפעיל מכוניות אוטונומיות ללא נהג בטיחות מאחורי ההגה שלהן. קרוז אמנם אינה החברה הראשונה בעולם שמקבלת אישור כזה, אבל היא הראשונה שמתכוונת לנצל אותו הלכה למעשה ברחובות המורכבים למדי של עיר גדולה בקליפורניה.

    קרוז שייכת ברובה לג'נרל מוטורס, ושני בעלי מניות חשובים אחרים בה הם הונדה ו-SoftBank. למעשה, האישור שניתן לה הוא להרחיב ניסוי שהיא ממילא מקיימת מזה זמן באותו תא שטח, ובו משתתפות 180 מכוניות אוטונומיות מדגם 'שברולט בולט' החשמלית. ההיתר החדש מאפשר להפעיל חמש מבין המכוניות האלה בלי שמאחורי ההגה שלהן יימצא נהג אנושי לצורכי בטיחות. מצד שני – במכוניות אלה גם לא יימצאו נוסעים, מטעמי בטיחות, כך שהן ייסעו ריקות ובעיקר ישתדלו לא לפגוע באף דבר ובאף אחד.
    לא מיותר להזכיר, כפי שגם נעשה בהמשך, שבמקומות שונים בעולם, וגם בארה"ב, נוסעים כבר לא מעט סוגים של כלי רכב אוטונומיים – גם להסעת נוסעים – אם כי זה מתנהל בעיקר במתחמים סגורים.

    במאמר מוסגר נחמד לציין שההכרזה הראשונה אודות הצעד החשוב של 'קרוז' לא הופצה בהודעה לעיתונות או במסיבת עיתונאים אלא במאמר שנושא את שמו של דן אמאן (Dan Ammann), מנכ"ל קרוז ומי שבעבר היה נשיא ג'נרל מוטורס. אמאן כתב, א-פרופו המשבר האקולוגי האדיר שנשיא ארה"ב מתעלם ממנו אבל כולנו נאלצים להתמודד עם תוצאותיו – ש"אנחנו זקוקים לפתרונות גדולים ואנחנו צריכים אותם עכשיו. אבל פתרונות גדולים לבעיות בלתי הפיכות לא מומצאים בן לילה. נדרשות לצורך זה תקופות ארוכות ומחויבות חסרת פשרות לאורך זמן, בתוך כדי מסע על גבי ציפיות שמתנדנדות בפראות בין 'הייפ' להתפכחות. עם זאת, מפעם לפעם יהיו רגעים קטנים אך משמעותיים שבהם התוצאה וההבטחה של אותן שנות מאמץ יראו את עצמם בצורה מוחשית מאוד.

    וברוח זו אני נרגש לשתף שהגענו לאחד מאותם רגעים ממש עכשיו. היום, קרוז קיבלה את אישור ה-DMV (המקבילה לאגף הרישוי – ג.מ.) בקליפורניה להסיר את נהגי הגיבוי האנושי ממכוניות הנהיגה העצמית שלנו. אנחנו לא החברה הראשונה שקיבלה את האישור הזה, אבל אנחנו נהיה הראשונים להשתמש בו ברחובות עיר גדולה בארה"ב. לפני סוף השנה אנחנו נשלח מכוניות לרחובות סן פרנסיסקו – בלי מנועי בנזין ובלי נהג אנושי ליד ההגה. הסרת הנהג האנושי באופן בטוח היא אמת מידה משמעותית למכונית אוטונומית, ושריפת דלק מאובנים היא לא הדרך לבנות את עתיד התחבורה. זה יהיה רגע צנוע ושקט. אבל ההד שלה יכול להיות חזק. את הדרמה הזאת יהיה אולי קשה להעריך. כל מה שמישהו יראה הוא מכונית שנוהגת בשקט, בעצמה, דרך העיר. היא לא תמהר. לא תהיה מעורבת בתאונות. היא פשוט תשייט בשקט…".

     

     

    קרוז היא החברה החמישית שקיבלה אישור לנהיגה ללא נהג בקליפורניה, וזה קורה שנתיים לאחר האישור הראשון שהונפק לחברת 'ווימו' של גוגל (למעשה של אלפבית, חברת האם). למכוניות של קרוז מותר לנסוע ברחובות העיר במהירות מרבית של 48 קמ"ש ולהגיע לכל מקום ברחבי העיר סן פרנסיסקו – ביום וגם בלילה.

    לא מיותר להזכיר שבמדינת קליפורניה פועל המספר הגדול ביותר של חברות הי-טק ואוטו-טק בארה"ב, ולא מפליא – לכן, שנכון להיום חולקו שם רישיונות לנהיגה אוטונומית ללא פחות מ-60 (!) חברות שונות. עם זאת, למעט חמישה, כאמור, כל האישורים הם לנהיגה אוטונומית עם נהג בטיחות שיושב מאחורי ההגה ומסוגל לקבל שליטה מיידית על המכונית כדי להימנע מתקלות ותאונות. במדינת אריזונה, שנחשבת לחלוצה וגם למדינה המתירנית ביותר בכל הקשור לנהיגה אוטונומית, מבוצעים כבר מספר ניסויים עם רכב אוטונומי, אם כי בעיקר בדרכים בינעירוניות. כך, למשל, מבצעת שם ווימו מזה יותר משנה ניסוי עם טנדרים מסחריים שמעבירים סחורות.

    מעבר למשמעות הציבורית – מדובר כאמור באבן דרך במסע אל הרכב האוטונומי, יש למהלך הזה, ולהצהרה שבאה בצמוד אליו, גם משמעות כלכלית גדולה מאד עבור קרוז. ענקית ההשקעות הסינית SoftBank התחייבה להגדיל את ההשקעה שלה ב'קרוז' ב-1.35 מיליארד דולר נוספים ברגע שבו קרוז תהיה מוכנה לפריסה מסחרית, כלומר כאשר המכוניות האלה יורשו לאסוף נוסעים לנסיעות מסחריות במקום להתרוצץ כשהן ריקות. לצורך זה יידרשו, כמובן, אישורים נוספים, ולא מעט ניסויים. עד היום גייסה קרוז מכל המשקיעים בה כ-7 מיליארד דולרים, ובמהלך השנה שעברה שרפה כמיליארד דולר מתוכם.

    ומה חושבים הנוסעים?

    א-פרופו האוטונומיה המלאה של קרוז והמוטיבציה המסחרית שלה, אחד מתוך עשרות חסמים בפני הרכב האוטונומי הוא גם אחד הזרזים העיקריים לפיתוח הטכנולוגיה מלכתחילה: הסעת נוסעים. בייצור מסחרי של רכב אוטונומי, ובהתעלם מעלויות המחקר והפיתוח, תפעול של מכונית אוטונומית אמור להיות זול משמעותית מתפעול מכונית עם נהג אנושי – וזאת גם בגלל העלויות של העסקת נהגים וגם בגלל נזקים שהם גורמים מעצם העובדה שהם בני אדם.

    מצד שני, נוסעים רגילים לנסוע עם נהגים אנושיים וסומכים עליהם למרות המגבלות האנושיות שלהם, ואילו ההסתגלות לנסיעה במכונית ללא נהג מהווה אתגר בפני עצמו.
    כדי לבדוק את הנושא הזה בוצע לאחרונה מחקר עמדות באוניברסיטת מישיגן, שבה פעל בין חודש יוני 2018 ועד לדצמבר 2019 שירות הסעות אוטונומי לסטודנטים ואנשי סגל. ההסעות בוצעו עם כלי רכב חשמליים אוטונומיים מתוצרת חברת Navya הצרפתית עם 11 מושבים לנוסעים, ואלה נעו עצמונית במהירות ממוצעת של כ-16 קמ"ש לאורך מסלול מעגלי סגור באורך של כ-1.6 קילומטרים בקמפוס הצפוני של האוניברסיטה. במהלך תקופת הניסוי השתמשו כ-6,000 נוסעים בשירותי השאטל החינמי הזה, וסביבם, באופן טבעי, היו הולכי רגל ורוכבי אופניים.

    מחקר העמדות בוצע בשעה שהאמון הציבורי כלפי רכב אוטונומי בארה"ב נמצא בשפל לאחר שתי תאונות קטלניות עם כלי רכב אוטונומיים, דבר שהתבטא, למשל, בסקר של מועדון הנהגים האמריקני – AAA – ממנו עלה שרק 12% מהנהגים בארה"ב הביעו אמון וטענו שהיו סומכים על נסיעה ברכב אוטונומי.

     

     

    החוקרים במישיגן שאלו 318 מנוסעי השאטלים ועוד 60 נשאלים שלא נסעו בו אך נמצאו בקרבתו – למשל הולכי רגל ורוכבי אופניים. התוצאות: כ-97% מכלל הנשאלים אמרו שהם מודעים לכך שהקרוניות החשמליות נסעו באופן אוטונומי לחלוטין וללא נהגים. מבין מי שלא נמצאו על השאטלים אמרו כ-66% שהם סומכים על ההסעות, ושיעור זה עלה ל-86% מקרב מי שהשתמשו בהן. אלה גם הביעו שביעות רצון כללית מן השירות.

    בשורות קצת פחות חיוביות הן שעבור 47% מן הנוסעים החליפו ההסעות הליכה ברגל, בעיקר בשעות אחר הצהריים. מאידך – נוסעים שונים ציינו שהסיבה לכך שנסעו בשאטלים הייתה עניין ברכבים אוטונומיים וסקרנות כללית. הנוסעים העניקו, בממוצע, ציון של 7.87 מתוך 10 לחוויית הנסיעה שלהם, וכ-75% מהם אמרו שהם יהיו מוכנים לנסוע שוב בשאטל כזה.

    מבין ההערות לשיפור, החשובות והשכיחות ביותר היו טענות בנוגע למהירות נסיעה איטית מידי ובלימות בעוצמה לא אחידה, כמו גם נסיעה "זהירה מדי" בצמתים. בין הממצאים החשובים והמעניינים האחרים של עורכי המחקר ראוי להדגיש את חשיבותם של פרוטוקולי בטיחות ברורים, ושל תקשורת קבועה ועקבית בין מעורבים בפרויקט לבין הקהילה לצורך "חינוך שוק" ולעידוד השתתפות בפרויקט. עורכי המחקר מסכמים ואומרים שהסעה אוטונומית צריכה לספק אלטרנטיבה תחבורתית מעשית ויעילה, כאשר עובדת האוטונומיה צריכה להיות משנית לתועלת התחבורתית.

    קריסטין קולודג', אחת מבין עורכי המחקר, אמרה ש"מחקר האינטראקציה עם הצרכן… הדגיש את החשיבות הקריטית של בניית אמון בטכנולוגיית הרכב האוטונומי. ספקנות והססנות שהרגישו צרכנים לפני שנסעו בשאטל פחתו אצל רבים בזכות חוויה חיובית".

    The post מכוניות אוטונומיות ללא נהג יפעלו בסן פרנסיסקו כבר השנה appeared first on The move.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מכוניות אוטונומיות ללא נהג יפעלו בסן פרנסיסקו כבר השנה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.