• Ad
  • השבוע הופסק השיווק של מיצובישי פאג'רו בישראל, והייצור שלו יופסק בשנה הבאה. האם אנחנו נפרדים סופית מאחד מכלי הרכב האהובים על חיות השטח ועל גיבורי המדרכה?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשקט בשקט הופסק השבוע השיווק של מיצובישי פאג'רו בישראל. חברת כלמוביל, יבואנית מיצובישי, מכרה את היחידות האחרונות של הדגם האייקוני שלה, וגם אם החיים בעידן הקרוסאובר הרך יוסיפו להתנהל כרגיל בכל זאת  מדובר ביום בעל משמעות – ודאי עבור חיות השטח וחובבי הטיולים הרכובים.

     

    מיצובישי פאג'רו 2015

     

    מיצובישי פאג'רו שווק בישראל במשך 24 שנים והוא אחד הדגמים האהובים והפופולריים ביותר מבין כל רכבי השטח החסונים, או "ג'יפים" כפי שהם מכונים בלשון העם בהיעדר מילה עברית מתאימה להם. בשיאו, בין סוף שנות ה-90 לאמצע שנות ה-2000, נמכרו ממנו אלפי יחידות בכל שנה, והוא היה אחד משלושת הדגמים החשובים ביותר בעידן הפרה-קרוסאובר, עידן שבו התקיימה חיבה לכלי רכב חסונים ובעלי כושר עבירות אמיתי גם בקרב מי שלא באמת ירדו מן האספלט.

    עוד ב-TheCar
    מבחן דרכים למיצובישי פאג'רו
    מיצובישי אקליפס קרוס במבחן דרכים ראשון
    מיצובישי ASX במבחן דרכים ראשון

     

     

    פאג'רו הופיע לראשונה בישראל בשנת 1994, זמן קצר לאחר שתקנות המיסוי אפשרו לבעלי עסקים ולעצמאים להגדיר כלים מסוגו כרכב מסחרי (גובה של מעל ל-175 ס"מ). כך הפכו פאג'רו, יחד עם טויוטה לנד קרוזראיסוזו טרופר וניסאן טראנו למקלטי מס וללהיטי מכירות. לאחר שתוקנו תקנות המס דעכה אמנם הקטגוריה, אבל פאג'רו המשיך להיות אחד הדגמים הפופולריים בקטגוריה, והיריבות בינו לבין הלנד קרוזר, שנמשכה עד לפני שנים אחדות, הזכירה קצת את זאת שבין ירדנה ארזי לשושנה דמארי (או בין ברצלונה למדריד).

     

    מיצובישי פאג'רו 2014. צילום: נועם עופרן

     

    בשנים האחרונות נותרו רק לנד קרוזר ופאג'רו כאחרוני המוהיקנים בין רכבי הכביש/שטח האמיתיים. אלא שמצבה הכלכלי של מיצובישי בשני העשורים האחרונים סבל מחוסר יציבות, ובשונה מטויוטה היא לא יכלה להקדיש את המשאבים הנחוצים לעדכן כלי שמתמודד בקטגוריה דועכת. הדור הנוכחי של פאג'רו – שהושק כבר לפני 12 שנים, הוא בסך הכל מתיחת פנים לכלי שהושק במקור לפני 19 שנים.

    פאג'רו לא עודכן כדי לעמוד בדרישות תקינת זיהום האוויר העכשוויות, ולכן אין אפשרות להוסיף ולמכור אותו באירופה או בישראל. מיצובישי אמנם יכולה למכור אותו במספר מדינות שמקפידות פחות על מה שיוצא ממפלטי הרכב בהן, אבל הקרב אבוד ולכן היא תפסיק את ייצורו של פאג'רו במהלך השנה הבאה.

    בשנים האחרונות מיצובישי ניסתה לרמוז לנו אודות רכב שטח גדול שאמור לרשת פאג'רו, למשל עם מכונית התצוגה GC PHEV מלפני5 שנים, אבל שום דבר לא הכין אותנו (אולי גם את מיצובישי) לכך שהיא תיפול סופית עם פרשת תחמון בבדיקות זיהום אוויר ושהשליטה בה תירכש בידי ניסאן.

     

    מיצובישי GC PHEV קונספט מלפנים

     

    למותג מיצובישי יש אמנם מסורת שטח מפוארת וארוכת ימים, אבל ההחלטה אם למנות לפאג'רו יורש בצלמו ובדמותו לא תוכל להתעלם מן השינויים בהרגלי הצריכה בשוק הרכב. כבר מאז אמצע שנות ה-2000 החל לדעוך הביקוש לכלי רכב שלא רק נראים חסונים אלא באמת מסוגלים להתמודד עם נסיעת שטח, והוחלף בדרישה לקרוסאוברים מיופייפים אך רכים.

    מותר להניח שכמו שיש ביקוש עולמי למכוניות ספורט, ולמכוניות-על יקרות (אך לא מאד שימושיות לחיי היום יום), כך גם תמיד יהיה ביקוש לכלי רכב שמסוגלים להתמודד עם נסיעה בשטח. אלא שההחלטה אם לפתח ולהציע כלי כזה תלויה כעת לא רק באנשי מיצובישי אלא בעיקר בתוכניות המשותפות להם ולניסאן – חברה שגם לה יש מסורת לא מבוטלת בתחום הזה עם פטרול ופאת'פיינדר.

    כיום, תחת בעלות רנו-ניסאן, יש אמנם למיצובישי גב כלכלי איתן, אבל אבל "חישוב המסלול מחדש" של התוכנית האסטרטגית שלה ממקד אותה בקטגוריית הקרוסאוברים, במכוניות זולות ובכלי רכב עם הנעה אלטרנטיבית. לדוגמא, מיצובישי לא טרחה להציג יורשת ללאנסר, ובמקומה השיקה את אקליפס קרוס על גבי הפלטפורמה הוותיקה של אאוטלנדר. דגמים עתידיים של מיצובישי יחלקו פלטפורמות משותפות לרנו ולניסאן, כלומר שהדורות הבאים של קשקאי, אקסטרייל וקאדג'אר יהיו דומים עד זהים לאאוטלנדר ונגזרותיו מתחת לפח.

    ניסאן עצמה נטשה לפני מספר שנים את הקטגוריה המסוקסת כאשר הפכה את פאת'פיינדר הנוכחי לרכב פנאי רך. על בסיס אותה פלטפורמה היא בונה גם, עבור האמריקנים בלבד, את 'ארמדה' הגדול שמעוצב כמו כביש-שטח אמיתי אך איננו באמת כזה. יחד עם זאת, רכישת מיצובישי פותחת פתח גם עבור רנו-ניסאן-מיצובישי, היות שפיתוח פלטפורמה חדשה לכלי שטח מודרני יכולה כיום להוות בסיס לא רק ליורש לפאג'רו אלא גם לכלים עם סמל של ניסאן.

     

     

    נכון להיום מיצובישי עדיין משמרת זיק של תקווה עבור חובבי חיות השטח: על בסיס הטנדר שלה, טריטון, היא מייצרת בתאילנד את פאג'רו ספורט, אשר כמו בדורות הקודמים שלו הוא בעצם רק גרסה סגורה לטנדר, והיורש של דגם באותו שם שנבנה על בסיס L200 'מאגנום' ושווק גם בישראל בתחילת שנות ה-2000

    'ספורט' מיועד בעיקר לשווקים מתפתחים, אבל היות שתקינה לטנדר שעליו הוא מבוסס ממילא קיימת הרי שהאפשרות לשווק אותו גם באירופה ובישראל אינה מסובכת או יקרה במיוחד. אמנם לא מדובר בכלי מעודן יחסית ומהודר (יחסית) כמו פאג'רו, ובטח לא ברכב שיכול להתמודד מול לנד קרוזר או סאנגיונג רקסטון, אבל אם הוא יוצע במחיר שפוי הוא בהחלט יכול להימצא ברשימת האופציות של מי שבאמת זקוקים לכלי רכב לשטח. נכון להיות זאת כנראה הדרך היחידה לשמר את השושלת המהוללת של פאג'רו, לכל הפחות עד שאנשי רנו-ניסאן-מיצובישי יחליטו אחרת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מיצובישי פאג'רו. סוף.

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.