• Ad
  • מיני, מיני קופר SE, מיני חשמלית, Mini Cooper SE
    אף אחד לא ייקח למיני את העיצוב החמוד והייחודי וגם לא את ההנאה מנהיגה, וזה נכון גם לגבי הגרסה החשמלית שלה. אלא שלהסבה של מכונית רגילה, ולא חדשה, להנעה חשמלית יש מחיר, והוא מגביל ויקר
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שורה תחתונה תחילה

    מיני החשמלית מצליחה לשמר אופי נמרץ וחווית נהיגה מוכרת גם ללא מנוע בעירה פנימית. חבל רק שטווח הנסיעה המרבי מגביל אותה לסביבה עירונית, ואילו והמחיר שלה גבוה מידי למכונית מוגבלת כזאת.

    עוד מבחנים ירוקים ב-TheCar
    ניסאן ליף החשמלית במבחן דרכים
    טויוטה קורולה מול יונדאי איוניק במבחן השוואתי

    מיני, מיני קופר SE, מיני חשמלית, Mini Cooper SE
    מי את מיני קופר SE?

    תעשיית הרכב מתגלגלת בקצב מהיר להנעה חשמלית, בעיקר מפני שרגולציה מחמירה והולכת מאלצת את יצרניות הרכב לפתח מכוניות עם פליטת מזהמים נמוכה עד אפסית. פיתוח דגמים חדשים על בסיס פלטפורמות שתוכננו מלכתחילה להנעה חשמלית טהורה עולה עשרות מיליארדי דולרים ולוקח זמן, לכן כמעט כל המכוניות החשמליות שמוכרות לנו כיום נבנו כהסבה זריזה, ולאו דווקא יעילה, של דגמים קיימים. זה בדיוק מה שעשתה מיני עם המכונית החשמלית הראשונה מתוצרתה, ואפשר לומר שזה די משונה בהתחשב בכך שחברת האם שלה, ב.מ.וו, הייתה בין יצרניות הרכב הראשונות בעולם שפיתחו מכונית חשמלית טהורה "מדף נייר חלק" (והכוונה כמובן ל-i3).

    הדור הבא של מיני האצ'בק עדין מתמהמה, אך כיוון שהרגולציה לוחצת לא נותרה למיני ברירה אלא לקחת את הדור הנוכחי, שהוצג כבר לפני שש שנים, ולהתאים מכונית בעירה פנימית להנעה חשמלית.

    את מערכת ההנעה החשמלית נטלה ב.מ.וו. מ-i3, בנפח המצומצם של השדרה המרכזית הותקנו סוללות ליתיום-יון, וכדי שלא נטעה ונחשוב שזאת מיני "רגילה" הוחלפה השבכה הקדמית באחת אטומה, לצד אי אילו נגיעות קוסמטיות אחרות.  מיני החשמלית הוצגה בתערוכת פרנקפורט האחרונה (תרתי משמע) תחת האותיות "קופר SE".

    בישראל הושקה מיני קופר SE לפני מספר שבועות, כשהיא מצטרפת להיצע הולך וגדל של מכוניות חשמליות. בשונה מחשמליות אחרות  (MG ZS, יונדאי איוניק, GAC3) מיני החשמלית מביאה לעולם, לצד יתרונות סביבתיים, גם הנאה מנהיגה, כי זה מה שמיני יודעת לעשות בכל מכונית שלה. אנחנו כמובן לא השתכנענו מראש, ויצאנו לבדוק את ההבטחה הזאת.

     

    מיני, מיני קופר SE, מיני חשמלית, Mini Cooper SEמנוע, ביצועים

    המנוע החשמלי במיני קופר SE הושאל כמות שהוא מב.מ.וו i3 האוונגרדית, עם הספק של 184 כ"ס ו-27 קג"מ. נתונים אלה מעט פחות משכנעים מאלה של מיני קופר S – אבל ההשוואה בין השתיים מתבקשת, בפרט לאור העובדה שמחירן דומה.

    מיני החשמלית כבדה ב-85 ק"ג מקופר S, וזה קנס זניח יחסית שמתקזז עם אספקת כוח מיידית מאת המנוע החשמלי. תגובתה המצערת  מיידית, ולמעט במצב "Green" החסכוני היא גם חדה מאד ומעניקה תחושת "שיגור מהמקום". אפשר להתמכר בקלות לתאוצה החזקה, לולא  המחיר שהיא גובה במזומן מן הסוללה. דף הנתונים מסםפר על תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות, חצי שניה יותר מאשר קופר S, אבל השילוב של מיידיות התגובה, רציפות – בזכות העובדה שאין תיבת הילוכים, וכמובן השקט – מספקים תחושת תאוצה חזקה יותר מן הנתונים התיאורטיים, והמעשיים.

    בנסיעה בין עירונית אין החשמלית בעייה לייצר מהירות שיוט גבוהה או לצאת לעקיפות זריזות בכביש מטפס, אם כי כדי לחסוך אנרגיה היא מוגבלת למהירות של 150 קמ"ש. כח לא חסר כאן. עם זאת, כמו בכל מכונית חשמלית או היברידית נדרשת הסתגלות למערכת הבלימה הרגנרטיבית, שבמקרה הזה מציעה שני מצבי פעולה. במצב ה"אינטנסיבי" כמעט אין צורך להשתמש בבלמים.

    ראוי לציין שהמבחן נערך באחד מימי אוגוסט הלוהטים ביותר, אך למרות החום, והעומס במבחן אשר בעבר הכניסו כמה מכוניות חשמליות למצוקה – מיני החשמלית לא הציגה דעיכה בביצועי המנוע או ביכולת הטעינה.

     

    מיני, מיני קופר SE, מיני חשמלית, Mini Cooper SE

    טווח, טעינה

    לסוללת הליתיום-יון של קופר SE יש קיבולת של 32.6 קילוואט, וזה מספיק, לפי נתוני היצרן, לטווח נסיעה של 235 ק"מ. מחשב המכונית, והתנאים בפועל, לא אפשרו להשיג טווח של יותר מ-180 קילומטרים במצב נהיגה רגיל. זה אומר שתוכלו לנסוע מתל אביב לחיפה, אבל בדרך חזרה תיכנסו לחרדת טווח מוחשית, ולא בטוח שתוכלו להשלים את המשימה ללא טעינה. למיני יש גם מצב Green Plus אשר ממקסם את החיסכון בחשמל על חשבון הביצועים וסוחט כ-20 קילומטרים נוספים מן הסוללה, אלא שלא ריאלי להשתמש בו בישראל מפני שהוא מבטל לחלוטין את פעולת המזגן.

    למרות טווח מוגבל שהופך את המכונית הזאת, בפועל, לעירונית או לכל היותר פרברית, אפשר לנסוע בה מידי פעם למרחקים סבירים, ולצורך זה יש להסתמך על יכולת הטעינה המהירה שלה, ועל הימצאותן של עמדות טעינה מתאימות (שלמרבה הצער עדין כמעט ולא קיימות בפרישה ארצית). ב-40 דקות טעינה בעמדת 50kw נטענת הסוללה ל-80%, והטווח גדל בכ-120-130 קילומטרים חדשים. ביום חם אין אפשרות לשבת באוטו בזמן טעינה מכיוון שבמצב זה פעולת המזגן מבוטלת.

     

    מיני, מיני קופר SE, מיני חשמלית, Mini Cooper SE

    התנהגות, נוחות
    ההתנהגות היא הקלף החזק של דגמי מיני מאז ומעולם, וגם קופר SE לא מאכזבת בסעיף זה. תחושת הנהיגה מהודקת, המכונית מצייתת לדרישות הנהג ועושה זאת בשילוב של היגוי חד עם משקל מצויין. עם זאת, לקופר SE יש יותר לחימת הגה ונטיה לתת היגוי מאשר לקופר S הרגילה, וזה בגלל אופי אספקת הכוח המיידית של המנוע החשמלי. תחושה זאת ניכרת במיוחד ביציאה מפניה כאשר חוזרים ל"גז".

    כיול המתלים הקשיח אמנם תורם את שלו לריסון טוב של תנודות המרכב, אבל בא על חשבון נוחות הנסיעה, הבינונית. הדבר ניכר בעיקר בעיר, שבה קופר SE מרגישה קשיחה ומקפצת יותר מידי על מפגעים, אם כי ככל שהמהירות עולה משתפרת יכולת הספיגה.

     


    תא נוסעים, שימושיות

    תא הנוסעים לא מאד שונה מזה של גרסת הבנזין, למעט נגיעות קלות והגוון הצהוב – זרחני שמאפיין את הגרסה החשמלית. השינוי המשמעותי יותר הוא לוח מחוונים דיגיטלי מלא שצמוד להגה. חבל שמהנדסי מיני לא מאפשרים לנצל את המסך כדי לאפשר לנהג לבחור בין מספר תצוגות, כמקובל בז'אנר, והמידע שמוצג בסיסי בלבד וכולל מד מהירות במרכז, מד כמות אנרגיה בסוללה מימינו, ומשמאלו מד אנרגיה בשימוש.

    איכות החומרים וההרכבה גבוהים ביחס למכוניות קטנה אבל בואו לא נשכח שמדובר במותג פרימיום, שדורש מחיר פרימיום, ולמעט מושבי עור יפים ואיכותיים הוא לא יוצר תחושת פרימיום שתואמת תג מחיר של כמעט רבע מיליון ש"ח. מסך המגע, במרכז לוח המכשירים, קטן מידי ולא נוח לתפעול למי שיש לו אצבעות בממדים ממוצעים, ולכן טוב שאנשי במיני שימרו את האפשרות הנוחה והבטוחה יותר לתפעול מערכות שונות באמצעות חוגה שמותקנת בין המושבים.

    על אף שבתחתית המרכב שוכנת סוללה חשמלית גדולה – מרחב הפנים ונפח תא המטען של מיני קופר SE לא נפגמו בהשוואה לגרסה הבנזינית הרגילה, וזה כמובן טוב. מצד שני, מיני מעולם לא הייתה נדיבה במיוחד בסעיף המרחב הפנימי. אפשר להסיע צמד נוסעים ממוצעים מאחור, ויש מספיק מקום לשקיות מהשופינג – אחת הפעולות שבוודאי יבוצעו לא מעט בזמן שהמכונית מחוברת לעמדת טעינה בחניה, אבל לא הרבה מעבר לכך.

     

    מיני, מיני קופר SE, מיני חשמלית, Mini Cooper SE

    אבזור ותמחור

    מיני קופר SE מוצעת ברמת האבזור הגבוהה ביותר שיש למיני להציע, והרשימה כוללת בקרת אקלים מפוצלת, בלם יד חשמלי, משטח טעינה לטלפון נייד, חיישני גשם ותאורה, מפתח חכם, ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים, תאורת LED מלאה בחזית, מערכת שמע (מצויינת) של הרמון קרדון עם 12 רמקולים, גג שמש פנורמי חשמלי וחישוקים קלים בקוטר 17 אינטש.

    בישראל נהוג כעת מס קניה מופחת על מכוניות חשמליות ולמרות זאת מוצמד למכונית הזאת תג מחיר של 239 אלף ש"ח – דומה לזה של קופר S הספורטיבית ברמת אבזור מקבילה. רמת האבזור טובה, בעיקר כאשר זוכרים שדגמי קומפקט-פרימיום אחרים במחיר דומה דלים יותר באבזורם.

    מיני, מיני קופר SE, מיני חשמלית, Mini Cooper SE

    בטיחות

    רמת אבזור הבטיחות של מיני קופר SE לא משכנעת ולמעשה לוקה בחסר. היא אמנם מוצעת אצלנו עם מלוא אבזור הבטיחות שקיים בדגם זה, אבל מערכת בלימת החירום האוטונומית מוגבלת למהירויות עירוניות בלבד, ולצידה מוצעות רק מערכת להתרעת עירנות נהג ותאורת אור גבוה אדפטיבית. התרעה מפני סטיה מנתיב נסיעה מתקבלת ממערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, וזה אומר שאין כמובן היגוי אקטיבי או  בקרת שיוט אדפטיבית. זה לא שב.מ.וו. מתקמצנת עלינו, כמו שהמכונית הזאת פשוט ישנה: הדור הנוכחי של מיני חוגג או-טו-טו יום הולדת 7.

     

    מיני, מיני קופר SE, מיני חשמלית, Mini Cooper SE

    שורה תחתונה

    מיני החשמלית משמרת את התכונות העיצוביות והדינמיות שבזכותן אנחנו אוהבים כל כך את דגמי מיני, החל מן העיצוב העגלגל והמדליק ועד ליכולות ניהוג והנאה מנהיגה. המנוע החשמלי בשרני ומספק ביצועים מצויינים עם תחושת תאוצה ממכרת. למרבה הצער – אין כמעט סיכוי שתצליחו להגיע אל כביש נהיגה מהנה עם מיני קופר SE חשמלית, ואם תצליחו, ותהנו, אין כמעט סיכוי שתישאר לכם מספיק אנרגיה כדי לחזור. טווח הנסיעה שלה (בהעדר פריסת תחנות טעינה מהירות) מצומצםמאד, ומגביל אותה בעיקר לעיר וסביבתה.

    קהל היעד של המכונית הזאת חי ברובו בעיר וצמוד לשתיים או שלוש חניות, ובמתאר עירוני הוא ייהנה ממכונית שמפגינה את יתרון הגודל שלה, ואת הנוכחות. כל עוד שרכב חשמלי מהווה סמל סטאטוס והצהרה אופנתית, ומכיוון שמיני נחשבת לאביזר אופנה מוטורי, כנראה שרבע מיליון שקלים לא ירתיעו את הקונים הפוטנציאליים. לקוחות "רגילים" יצטרכו להמתין בסבלנות למכוניות חשמליות שתוכננו מלכתחילה להיות כאלה, והן צפויות אצלנו החל מן השנה הבאה.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.