• Ad
  • יצרנית המכוניות החשמליות פורצת הדרך הגישה בקשה לאישור חיישן שיכול לאתר ילדים שהושארו במכוניות ועלולים להיפגע, אבל היא לא לבד בזירה הזאת
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחרי אלפי טרגדיות מזעזעות של ילדים שנהרגו בייסורים ממכת חום לאחר שנשכחו במכוניות חונות, ומספר דומה של רעיונות ופטנטים למניעת הטרגדיה הבאה, ייתכן שיצרנית המכוניות החשמליות המהפכנית טסלה מצאה את הדרך האולטימטיבית לפתרון הבעיה אחת ולתמיד.

     

     

    נציבות התקשורת הפדרלית האמריקנית (FCC) פרסמה בשבוע שעבר בקשה לקבלת תגובות מן הציבור אודות בקשה שקיבלה מטסלה ב-31 ביולי השנה לוויתור על עמידה בתקנות. ויתור כזה יאפשר לה לשווק מכשיר חישה על בסיס רדאר בתדרים 60-64 גיגה הרץ ובהספק גבוה מזה שמתירות כרגע התקנות הפדרליות, וזאת – בין השאר – כדי להתריע ולמנוע שכחת ילדים ברכב.

    חיישן הרדאר, שדומה במהותו למאות אלפי חיישנים שמותקנים כיום במכוניות חדשות לצורך מניעת התנגשות בכלי רכב ובעצמים שונים ומניעת תאונה – יותקן בתוך הרכב כשהוא מופנה לכיוון המושב האחורי אך גם אל תא הנוסעים כולו. הוא ישדר בתדרים מילימטריים, ויתרונו, בהשוואה לסוגי חיישנים אחרים, נובע מכך שגלי רדיו מסוגלים לחדור דרך בדים, למשל שמיכה שמכסה ילד, ולזהות תנועות קלות, למשל של נשימה או קצב לב של פעוט. לטענת טסלה מדובר בחיישן מוצלח יותר לייעוד זה מאשר חיישנים מבוססי ראיה ממוחשבת או חיישני מגע ולחץ, בזכות פוטנציאל גבוה יותר להבחין בין פעוט לבין חפץ שנשאר ברכב.

    לפי התיאור שפורסם בבקשה, כמו גם במסמך הערכה שפרסמה ה-FCC לקראת השימוע הציבורי, מדובר במכשיר עם ארבע אנטנות משדרות ושלוש אנטנות לקליטה. עם זאת, שכחת תינוקות וילדים לא תהיה הייעוד היחיד שלו, וייתכן שהוא יופעל בכל עת, גם כאשר המכונית בתנועה. לפי נוסח הבקשה, חיישן הרדאר יכול לזהות אם נמצאים בני אדם ברכב בזמן נסיעה, מה הגודל הפיזי שלהם ומה המיקום המדויק שלהם על המושב, ובהתאם לכך לקבוע את האופן היעיל ביותר לפתיחה של כריות אוויר בעת תאונה. כך גם אפשר להפעיל – רק במידת הצורך – חיישני התראת אי-חגירת חגורות בטיחות.

    זאת גם הסיבה שבגללה נדרש בכלל אישור של ה-FCC: טסלה זקוקה למערכת שמשדרת בהספק גבוה יחסית ופועלת בסביבה שבה נמצאים בני אדם, וגלי הרדאר לא רק כלואים בתוך ה"כלוב" של תא הנוסעים אלא סורקים טווח של עד שני מטרים מחוץ לרכב. השימושים הנוספים של המערכת הם כ"גלאי גנבים ופורצים", זיהוי שבירת חלון, והגברת האפקטיביות של מערכות למניעת גניבה.

     

     

    אנשי טסלה מציינים ש"יש יתרונות בטיחותיים ואבטחתיים רבים לשימוש בתדרי רדיו לחישה בתוך הרכב, הן בזמן שהרכב נייח והן בזמן שהוא בתנועה. סוגיית בטיחות אחת, שחישת מכ"ם ברכב מתאימה לטיפול בה, היא מכת חום בקרב ילדים שהושארו במכוניות חמות. לפי נתוני המינהל הלאומי לבטיחות בכבישים המהירים, יותר מ-50 ילדים נפטרו מפגיעת חום ברכב בשנים 2018 ו-2019".

    טסלה מבקשת מן ה-FCC ויתור מעמידה בתקנים באופן דומה לוויתור שכבר הוענק לגוגל בשנת 2018 עבור חיישנים לטלפונים סלולריים למערכת Soli שלה. גוגל תכננה את Soli כדי לזהות מחוות ותנועות ולאפשר שליטה ללא מגע בפונקציות או בתכונות של מכשירים סלולריים (כמו טלפונים מסדרת פיקסל שלה). בשונה מגוגל טסלה ביקשה ויתור רק על סעיף אחד מתוך התקנות הפדרליות והגבילה את היישומים לגביהם הוגשה בקשתה לכאלה שקשורים ברכב נוסעים בלבד, וזאת בשעה שה-FCC העניק לגוגל ויתור גם על עמידה בסעיף נוסף (שימוש במכשירים נישאים ומוטסים), וגם לטווח תדרים רחב יותר (57-64 גיגה הרץ). לכן אין סיבה להניח שטסלה לא תקבל את מבוקשה (אלא אם יצוצו התנגדויות מנומקות והגיוניות מן הציבור עד ל-21 בספטמבר, המועד האחרון להגשתן).

    אחרי שגוגל קיבלה את אישור ה-FCC הוגשו ארבע בקשות ויתור אחרות, שעודן תלויות ועומדות וכולן נועדו, בין השאר, גם לשימושים בתוך רכב. בסוף השנה שעברה הגישה חברת Vayyar Imaging בקשה דומה עבור חיישן V60G שלה, מכשיר מכ"ם שלדברי החברה דומה בהשפעתו לזו של החיישן של גוגל, ומיועד לשימושים רפואיים, כמו גם לשימושים בטיחותיים ברכב. ספקית החלקים הגדולה ואלאו (Valeo) הגישה בחודש מרץ השנה בקשה דומה לטובת מכשיר ניטור לשיפור הבטיחות ברכב, ובה היא מסבירה שתשתמש בו באופן דומה לזה של המערכת של גוגל, בין השאר לצורך זיהוי מחוות יד בתוך הרכב. בנוסף, חברת Infineon Technologies הגישה בספטמבר שעבר בקשה עבור מערכת BGT60 שלה, שגם היא כוללות יישומי זיהוי מחוות יד בתוך רכב. בקשה רביעית הוגשה על ידי Leica Geosystems בספטמבר האחרון, ומה שמיוחד בבקשה זאת הוא שהיא מתייחסת לרמות הספק ושיטת תפקיד שונות מאלה שהותרו לחיישן של גוגל עבור סולי, ואלה שמבוקשות גם על-ידי טסלה.

     

     

    יהללך זר, או פיך

    גם אם טסלה היא לא היחידה שמפחת פתרון מבוסס רדאר למניעת שכחת ילדים ברכב, לא מיותר להזכיר שמדובר בחברה פורצת דרך, ולצורך זה ראוי להוסיף דווקא את השבחים העצמיים שאנשיה כוללים בבקשה שהגישו ל-FCC: "טסלה", נכתב בבקשה, "היא היצרנית המובילה בעולם של כלי רכב חשמליים טהורים ("EVs") והייתה גורם מרכזי בהעלאת המודעות הציבורית בכלי רכב חשמליים עם הצגת דגם 'רודסטר' בשנת 2008, מודל S בשנת 2012, מודל X בשנת 2015 ומודל 3 בשנת 2017, ודגם Y מוקדם יותר השנה. עם כל דגם הוכיחה טסלה שמכוניות חשמליות מודרניות יכולות לספק ביצועים, טווח, טכנולוגיה, בטיחות וסגנון, והכל באריזה נטולת פליטות לחלוטין.
    (טסלה ממוקמת) בחזית הטכנולוגיה והבטיחות, רכבי טסלה החדשים מצוידים בשמונה מצלמות ובשנים עשר חיישנים קוליים, שכולם תומכים בחבילה הולכת וגדלה של תכונות מתקדמות לסיוע לנהג. טסלה מתכננת את כלי הרכב שלה כדי לאפשר שיפורים מתמשכים באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק ("OTA"), שאותם היא מפעילה באופן שמספק ללקוחות תכונות בטיחות ונוחות נוספות ברגע שהן מפותחות ונבחנות".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם טסלה מצאה פתרון לטרגדיית שכחת ילדים ברכב?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.