• Ad
  • מה קרה לרפורמה שאמורה להוזיל את המכוניות החדשות?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שר התחבורה ובכירי משרדו הבטיחו לקדם במהלך פגרת הבחירות את רפורמת התחרות, שמתיימרת להוזיל את המכוניות החדשות בכ-20% ולהביא לירידות גם במחירי חלפים וטיפולים במוסך. אלא שיותר מחודש חלף מאז הדיון האחרון בעניין הרפורמה, ושר התחבורה כבר מאשים את יריביו הפוליטיים

    לפני קצת יותר מחודש הגיע מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, לדיון שערכה ועדת הכלכלה בעניין רפורמה שמתיימרת להוזיל את המכוניות החדשות בכ-20% באמצעות הגברת התחרות בשוק הרכב. למרות פיזור הכנסת לקראת הבחירות שייערכו ב-17 במרץ, הבטיח יצחקי שמשרדו ימשיך לקדם את הצעת החוק הממשלתית שנועדה לאפשר את יישום הרפורמה. "אנחנו נדאג להשיג הסכמות בוועדת ההסכמות כנדרש, ולקדם ולהשלים את הצעת החוק החשובה הזאת", הצהיר יצחקי בפתיחת הדיון.

    אלא שמאז ועד היום לא התקיימו דיונים בעניינה של הצעת החוק הממשלתית, ואם לא תאושר ההצעה במהלך פגרת הבחירות, לא ברור מה יעלה בגורלה של הרפורמה בשוק הרכב. בממשלה הבאה, ותחת שר תחבורה חדש, עשויה רפורמת התחרותיות להיזנח, או לכל הפחות להידחות לתקופה של חודשים רבים. אמנם יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, הבהיר שיהיה מוכן לקדם את הצעת החוק הממשלתית גם בפגרת הבחירות, אך בלוח הזמנים של הוועדה לא נקבעו עד עתה דיונים בעניין הרפורמה.

    כמו במקרים קודמים שבהם התעכב אישור הרפורמה בוועדת הכלכלה, בחר שר התחבורה, ישראל כץ, להאשים את יריביו הפוליטיים בטרפוד היזמה. "החוק להסדרת התחרות בענף הרכב, שיחולל מהפכה במחירי הרכב, הטיפול במוסכים וחלקי החילוף, עומד בפני סיום", כתב השר בעמוד הפייסבוק שלו. "כל מה שנידרש זה שראשי סיעות העבודה ויש עתיד בכנסת, איתן כבל ועופר שלח, יתנו את הסכמתם להשלמת החקיקה עוד לפני הבחירות. הם הסכימו והתחרטו למרות שבעבר תמכו בחוק. האם הפוליטיקה הקטנה ולחצי הלוביסטים ינצחו את טובת האזרח?".

    אולם, קידום הרפורמה בוועדת הכלכלה אינו דורש בהכרח את הסכמתן של סיעות האופוזיציה: אמנם ועדות הכנסת רשאיות להתכנס בפגרת הבחירות בכפוף לאישור של "ועדת הסכמות", שבה חברים נציגי קואליציה ואופוזיציה, אך על-פי החלטת ועדת הכנסת מדצמבר האחרון, יו"ר הכנסת יכול לאשר דיונים באחת הוועדות לפי בקשת הממשלה. לכן, השר כץ יכול לעקוף את ועדת ההסכמות בכך שיפעל להגשת בקשה מטעם הממשלה.

    על-פי הערכות, השר כץ אינו ממהר כעת לעקוף את ועדת ההסכמות מאחר שלא מובטח רוב לאישורה של הרפורמה בוועדת הכלכלה. למעשה, כבר בדיון האחרון שערכה הוועדה בעניין הרפורמה, ב-7 בדצמבר, נשמעה ביקורת נגד כוונת משרד התחבורה להמשיך לקדם את הרפורמה בתקופת הבחירות.

    "אני מבינה שכולם התארגנו להגיע לדיון ואני מבינה שהדיון מאוד חשוב, אבל אני גם מבינה שאנחנו יום לפני פיזור הכנסת", אמרה ח"כ קארין אלהרר מסיעת יש עתיד. "מדובר בהצעת חוק עם השלכות כבדות משקל על כל הענף הזה. אני חושבת שזה לא יאה ולא נאה שאנחנו מנסים להעביר דברים בדקה ה-90, בלי שבאמת יש נציגות של חברי כנסת בעניין הזה… לכן אני חושבת שזו תהיה טעות, כי אנחנו לא נוכל לעשות את עבודתנו נאמנה".

    למרות דברי הביקורת של השר כץ נגד ראשי סיעות יש עתיד והעבודה, ראוי לציין שכלל לא ברור אם הרפורמה בשוק הרכב אכן תצליח להשיג את יעדיה השאפתניים: למשל, הוזלת מחירי המכוניות החדשות ללא שינוי במדיניות המס צפויה להיות זניחה. למעשה, יש גם מי שסבורים שהרפורמה תגרום להכבדה ניכרת בנטל הבירוקרטיה בשוק הרכב, וכתוצאה מכך דווקא בעלי עסקים קטנים ובינוניים יידרשו לשאת בעלויות נוספות – עלויות שעלולות "להתגלגל" בסופו של דבר לכיסי הצרכנים.

    דווקא יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ברוורמן, שהביע נכונות להמשיך לקדם את הרפורמה בפגרת הבחירות, היה מהראשונים שזיהה את הסכנה הטמונה בהצעת החוק הממשלתית – הצעת חוק מסובכת ומסורבלת, שכוללת יותר מ-200 סעיפים וכמה מאות תתי-סעיפים. "הדבר שאני חושש ממנו ואני אומר אותו כאן, שלא נגיע למצב שמתוך הרצון ליצור חוק שיביא להורדת מחירים ותחרות, ניצור איזו מפלצת עם עודף ביורוקרטיה שבסוף יפגע בתחרות. אם זה יקרה, הצרכן ישלם", הזהיר ח"כ ברוורמן.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.