• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יצרנית הרכב הגדולה בעולם מפתחת מנועי טורבו חדשים במרדף אחרי יצרניות הרכב האירופיות והאמריקניות. בשנתיים הקרובות תשיק טויוטה 14 מנועים חדשים שיניעו כשליש מכלי הרכב שהיא מייצרת

    במאמץ לרדוף, ואולי גם להשיג, את כל יצרני הרכב האירופאים והאמריקנים מפתחת טויוטה מנועי טורבו-בנזין קטנים.

    למרות שבמהלך שני העשורים האחרונים טויוטה הימרה על הנעה היברידית, וגזרה לעצמה קופון שמן מאד בתחום הזה, נראה שבחברה חלחלה ההכרה בכך שלא תהיה לה אפשרות להתעלם מן הזרם המרכזי ועדיף להצטרף אליו.
    כהכנה לדרישות מחמירות והולכות של זיהום אוויר פיתחו כל יצרני הרכב האירופאים והאמריקנים מנועי בנזין בעלי נפח קטן מבעבר, אשר מוגדשים בהגדשת טורבו. קבוצת פולקסוואגן הייתה הראשונה בתחום זה, כשהחלה עם מנועים ארבעה צילינדריים בנפח 1.2 ו-1.4 ליטר, ובשנתיים האחרונות הושקו מנועי טורבו-בנזין קטנים על-ידי מרצדס, רנו, פיז'ו-סיטרואן, ב.מ.וו, פיאט, פורד, וולבו וג'נרל מוטורס.
    מנועי טורבו-בנזין קטנים נפוצים כיום בתצורה של שלושה וארבעה צילינדרים, ובנפחים של החל מ-900 סמ"ק ועד 2.0 ליטר (מנועים מוגדשים גדולים יותר מניעים מכוניות יוקרה וקרוס-אוברים בינוניים ומעלה).

    על-אף הקבלה של הנעה אלטרנטיבית, בעיקר של מכוניות היברידיות, ולמרות מגמת המעבר הברורה להנעה היברידית-נטענת, כ-90% מכלי הרכב הממונעים בעולם עדיין מונעים באמצעות מנועי בנזין ודיזל, ומציאות זו לא תשתנה באופן קיצוני בזמן קצר.
    אלא שהמגבלות על פליטת מזהמים מוקשחות חדשות לבקרים, והדרך המהירה והיעילה ביותר לעמוד בהן היא על-ידי צמצום תצרוכת הדלק והגברת יעילות הבעירה – שמתאפשרות בין השאר על-ידי הגדשה.

    האסימון נפל

    בטויוטה, כך נראה, התאהבו בהצלחה ההיברידית שלהם וב"צדקת הדרך", ולכן לא מיהרו להצטרף למרוץ ההגדשה. וכך, כאשר נשיא טויוטה שאל לפני כשלוש שנים את המנכ"ל שלו מדוע אין לחברה מנועי טורבו הוא קיבל תשובה מגומגמת בסגנון של "אנחנו עובדים על זה". בתגובה הנחית נשיא החברה הנחיה ברורה: "תפתחו את מנועי הבנזין היעילים ביותר בתעשיית הרכב", והיעד שהוצב בפניהם היה לשפר את יעילות המנועים ב-20 עד 30 אחוזים.
    הימים, כזכור, היו ימי ההתנערות של טויוטה בעקבות פרשת הקריאות לתיקון, והעבודה על מנועים מוגדשי טורבו קיבלה בעיטת התנעה כואבת וחזקה.

    קבוצת מהנדסים, שנוהלה ישירות על ידי המנכ"ל סאגה, החלה לעבוד במהירות על פיתוח דור חדש של מנועי בנזין, בהם גם מנועים מוגדשים. הפרי הראשון של המאמץ הזה הוא מנוע טורבו-בנזין חדש, בנפח 2.0 ליטר ו-235 כ"ס, שהוצג בסוף 2014 עם הקרוס-אובר הקטן והחדש של לקסוס, NX, ויניע בעתיד הקרוב גם את מכונית הנוסעים הנמכרת ביותר של טויוטה בארה"ב – קאמרי.

    בהמשך יוצגו מנועי טורבו-בנזין נוספים, בנפחי 1.0 ו-1.3 ליטר, שמיועדים להניע מכוניות קטנות ובינוניות של החברה. טויוטה, בשונה מחלק מן היצרניות המתחרות בה, פיתחה ומייצרת בעצמה גם את מגדשי הטורבו.

    עם זאת, בטויוטה לא שמים את כל הביצים בסל אחד, ואפילו לא טוענים שהגדשת טורבו היא פתרון עדיף על אחרים. להיפך: בכירים בטויוטה עדיין טוענים ששיפור ההנעה ההיברידית מחד, ופיתוח מנועי בנזין גדולי נפח אבל בעלי הספק נמוך יחסית מאידך – ישלימו את ההיצע שלהם בשווקים השונים, אבל שמנועים קטנים ומוגדשי טורבו חשובים להם דווקא בשווקים המתפתחים במזרח הרחוק.

    2014.02.25 LPMPD
    מנוע ה-2.0 ליטר טורבו בלקסוס NX

     

    במהלך השנתיים הקרובות צפויה טויוטה להשיק לא פחות מ-14 מנועי בעירה פנימית שונים – בנזין ודיזל – חלקם מוגדשים ואחרים מבוססים על מחזור אטקינסון, ואלה צפויים להניע בשנת 2016 כ-30% מתוך יותר מעשרה מיליון כלי רכב שהחברה תשווק.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    גם טויוטה עוברת לטורבו

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.