• Ad
  • מה הקשר בין קילומטראז' לאחריות למצבר?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בניגוד לכאורה לתקנות, ובניגוד לעמדת משרד התחבורה מגבילים יבואני רנו את האחריות למצברי מכוניות הנוסעים לא רק למשך זמן אלא גם לקילומטראז'. האם משרד התחבורה יטפל בתלונה כפי שהבטיח?

    מה הקשר בין מספר הקילומטרים שעברה מכונית לאחריות שניתנה למצבר שלה? גם אנחנו, וגם במשרד התחבורה לא ממש מבינים.

    בדרך-כלל, גם על-פי כתבי האחריות שמעניקים יצרני המצברים המקומיים בישראל (שנפ, וולקן) וגם על-פי כתבי האחריות של יצרני מצברים זרים, משך האחריות שמוענקת למצבר הוא תלוי זמן: לרוב נע משך האחריות המקובלת בין שנתיים לשלוש שנים, בהתאם לטיב המצבר ולמחירו.

    צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, שהוא הוראת החוק הקובעת בנוגע לאחריות לרכב, אף קובע מפורשות שתקופת האחריות למכונית נוסעים תינתן "לתקופה שלא תפחת מתקופת האחריות שניתנה ליבואן בהסכם עם יצרן הרכב המיובא או עם סוכן מורשה שלו ובלבד שתקופת האחריות לא תפחת משנתיים מיום מכירת הרכב ושהיקפה ותנאיה של האחריות לא יפחתו במהלך השנתיים הראשונות מיום מכירת הרכב ולא מהאחריות שניתנה ליבואן בהסכם עם יצרן הרכב המיובא או עם סוכן מורשה שלו".
    עוד נכתב בצו כי לאוטובוס, מונית, רכב עבודה, זוטובוס, רכב סיור או רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 10,000 ק"ג האחריות תהיה לשנתיים מיום המכירה או עד הגיעו ל-100 אלף ק"מ – המוקדם מבין השניים, ובכל מקרה לא פחות משנה".

    במילים אחרות: הגבלת הקילומטרז' באחריות, ככל שהיא חלה, מתקיימת רק כאשר מדובר בכלי רכב מסחריים גדולים ו/או רכבי עבודה, ואילו כשמדובר במכוניות נוסעים לא מתקיימת מגבלת קילומטראז'(שנוספת לתנאי האחריות שמקבל היבואן) במהלך שתי שנות האחריות הראשונות לפחות.

    למרות האמור, כשנה וחצי לאחר שחברת המעליות שחק רכשה מחברת קרסו מוטורס מכונית מדגם פלואנס של רנו סיים מצבר המכונית את חייו.
    אבי לוין, האחראי לצי הרכב של החברה, פנה אל היבואן וביקש להחליף מצבר, וזאת במסגרת האחריות בת שלוש השנים שניתנה למכונית אשר כידוע "לא רואה מוסך".

    האחריות הכללית של רנו מוגבלת אמנם ל-100 אלף ק"מ או לשלוש שנים (המוקדם מביניהם), אבל המכונית עברה עד לאותו יום כ-95,000 ק"מ.
    בנוסף, יצרני רכב ויבואני רכב שונים מסייגים את האחריות שהם מעניקים למצברים ולצמיגים למידת האחריות שמעניקים היצרנים של מוצרים אלה, אולם האחריות המקורית למצבר הייתה לשנתיים, ומאז רכישת המכונית חלפה כאמור רק שנה וחצי.

    אלא שאז שלפו אנשי היבואן שפן חדש, וטענו שאצלם מוגבלת האחריות למצברים ל-60 אלף קילומטרים, ואף ציינו שסייג זה מופיע שחור על גבי נייר בתעודת האחריות של המכונית. עם זאת, בהיותם בעלי מודעות שיווקית ותדמיתית גבוהה, וכאלה שדואגים ללקוחותיהם, הציעו אנשי השירות ללקוח הנחה בשיעור 30% ממחיר המחירון של מצבר חדש, וזאת במסגרת "רצון טוב".

    לוין מצדו החליט לא לוותר, ופנה אל היבואן באמצעות עורך הדין של החברה, גיל-עד הלר אשר שלח אליו את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים שצוטט כאן.

    אלא שלעורכי הדין של קרסו מוטורס יש גרסה שונה להבנת הצו: עו"ד סיגלית בן ששון ממשרד צמח שניידר השיבה לעו"ד גיל-עד הלר ש"כתב האחריות שנמסר למרשתך מציין מפורשות כי האחריות למצבר היא לתקופה של 24 חודשים או 60 אלף ק"מ לפי המוקדם… מאחר שהרכב נסע מעל 60 אלף ק"מ אחריות היצרן על המצבר לא הייתה בתוקף ומרשתך נדרשה לשלם עבור החלפת המצבר… הצו קובע שתקופת האחריות לרכב לא תפחת מתקופת האחריות שניתנה ליבואן בהסכם עם יצרן הרכב ובלבד שלא תפחת משנתיים ימים וכן שהיקפה ותנאיה של האחריות לא יפחתו מהאחריות שניתנה ליבואן בהסכם עם יצרן הרכב. בניגוד לאמור במכתבך הצו לא מטיל על יבואני הרכב חובה לתת אחריות של שנתיים לכל מכלולי הרכב ללא הגבלת קילומטרים, ולא מחייב מתן אחריות וטיפול בהחלפת המצבר ללא עלות… אחריות יצרן הרכב היא לתקופה של שנתיים או 60 אלף ק"מ לפי המוקדם, וזו בדיוק האחריות שנותנת מרשתי למצבר… נוכח המובא לעיל כתב האחריות שניתן לרכב הוא בהתאם להוראות הצו ומרשתי פעלה לפי כתב האחריות והצו. אשר על כן אין בידי מרשתי אלא לדחות את דרישת מרשתך להחלפת המצבר ללא עלות".

    בדיקת TheCar העלתה, כאמור, שיצרני המצברים הישראלים וולקן ושנפ, וגם רוב יבואני המצברים, לא מגבילים את האחריות למצברים בקילומטרז' אלא אך ורק למשך זמן.

    פנינו גם אל משרד התחבורה כדי לקבל את עמדתו, והתשובה שקיבלנו חד משמעית: "על פי התקנות לרכב פרטי ישנה אחריות מהיבואן למשך שנתיים ללא תלות בקילומטרז' שעבר הרכב. במידה שישנו מקרה ספציפי של יבואן שאינו נותן אחריות – אנא בקשו מהאדם לפנות בתלונה ישירה לראש אגף הרכב במשרד התחבורה, מר אבנר פלור עם כל הנתונים וההתכתבות עם היבואן".

    במאמר מוסגר נציין שבלי קשר לפנייה שלנו פנה לוין גם למשרד התחבורה בתלונה עוד ב-29 ביולי, אבל נכון להיום טרם קיבל מהם תשובה.

    את תגובת משרד התחבורה העברנו לחברת קרסו מוטורס, מהם ביקשנו גם עותק של הסכם האחריות שלהם עם יצרן הרכב, בו מופיעה לכאורה מגבלת קילומטרז' לגבי אחריות למצבר. התשובה שקיבלנו מהם: "כל מה שהיה לנו לומר –נאמר בתשובת עורכי הדין שלנו".

    אנחנו מצדנו מתכוונים לעדכן אתכם בהתגלגלות הפרשה, בעיקר כאשר נגלה אם וכיצד יעמדו אנשי משרד התחבורה בהבטחתם, וכיצד יטפלו בנושא.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.