• Ad
  • מדבקת "איך אני נוהג?" מסוכנת, אבל לא יורדת מרכבי ליסינג

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    המדען הראשי של משרד התחבורה סבור שהדבקת מדבקות "איך אני נוהג?" עלול לעודד שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה, ובכך לגרום להיסח דעת ותאונות דרכים. אלא שבמקום לפעול לביטול החוק שמחייב את הדבקת המדבקות, במשרד התחבורה פנו לקציני בטיחות והבהירו כי החוק עומד בעינו ואכיפתו נמשכת כרגיל

    משרד התחבורה ממשיך לאכוף חוק שמחייב ציי רכב להדביק מדבקות "איך אני נוהג?" על כל המכוניות שברשותם, למרות שהמדען הראשי של המשרד סבור כי החוק עלול לסכן נהגים. בפנייה שנשלחה אתמול (ד') לקציני בטיחות, מבהירים במשרד התחבורה כי "התקנה (הרלוונטית ליישום החוק, ש.ה) עומדת בעינה", ולכן דורשים שם כעת מציי רכב להעביר דיווח מפורט על תלונות שהתקבלו נגד נהגים במהלך שנת 2014. זאת, למרות שהמדען הראשי של המשרד, ד"ר שי סופר, סבור שהחוק מעודד שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה, ולכן עלול לגרום להיסח דעת ולהגדלת ההסתברות למעורבות בתאונה.

    דעתו של המדען הראשי אומצה על-ידי משרד התחבורה, ומייצגת כיום את עמדתו הרשמית. לכן, לא ברור מדוע משרד התחבורה לא נקט עד כה צעדים שיאפשרו את ביטול החוק והתקנות, למשל באמצעות פנייה לוועדת הכלכלה של הכנסת. אמנם עם פיזור הכנסת לא יוכל המשרד לבטל את החוק או את התקנות, אך אכיפת חוק שעלול לגרום סיכון לנהגים מציבה את המשרד בעמדה בעייתית, אשר לכל הפחות דורשת שינוי במדיניות האכיפה של החוק – מדיניות אותה קובע המשרד עצמו.

    עמדתו העדכנית של משרד התחבורה מנוגדת לזו שהביעו בכיריו בעבר, ובעיקר כאשר תמכו בחוק המחייב את הדבקת המדבקות. "אנחנו בהחלט תמכנו בהצעת החוק", הבהיר בגאווה מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, בישיבה שערכה ועדת הכלכלה בפברואר 2012. "ב-2005 הנהגנו את זה כנוהל. אנחנו גם עקבנו אחר ביצוע הנוהל. בהחלט ראינו תגובות חיוביות… בדיקה (של יעילות הנוהל, ש.ה) נעשתה בתחילת 2011. גם חברת הסקרים… עשתה פעילות, בעיקר על מה שנעשה בחיל האוויר. היא בהחלט ראתה אפקטיביות… בהפחתה של מעורבות בתאונות דרכים".

    אלא שבניגוד לדברים שאמר יצחקי בוועדת הכלכלה, אנשי המקצוע במשרדו סבורים שהיעילות הבטיחותית של שימוש במדבקה מעולם לא הוכחה כראוי במחקרים מדעיים, והשפעתה אף עלולה להתברר כשלילית. על-פי נתונים שאסף המשרד במשך כשנתיים, התלונות שמתקבלות נגד נהגים בציי רכב – באמצעות מוקדים טלפונים ייעודיים – מובילות לרוב ל"שיחות הסבר" או רענון נהלים, ואינן תורמות להגברת ההרתעה כלפי מי שנוהגים בפראות.

    למעשה, פחות משלוש שנים אחרי שתמכו בהתלהבות בקידומו, סבורים כעת במשרד התחבורה שהחוק מיושן: בנייר עמדה שפרסם מרכז המחקר של הכנסת, הובהר כי במשרד אומרים כי "מדינת ישראל היא בין המתקדמות בעולם מבחינה טכנולוגית, והחקיקה המחייבת החזקת מוקדם טלפוניים היא ארכאית ואינה עומדת בקנה אחד עם מעמדה הטכנולוגי". אלא שמתברר כי במקום לקדם פתרונות טכנולוגיים שלא יגרמו לסיכון הנהגים, ממשיכים במשרד התחבורה לאכוף חוק שגם עלול להיות מסוכן וגם נחשב ארכאי פחות משלוש שנים אחרי חקיקתו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.