• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שר התחבורה הבטיח להוזיל את מחיר המבחנים המעשיים ב-50%, באמצעות פיקוח על סכום הכסף שמותר למורי הנהיגה לגבות מתלמידיהם תמורת שימוש במכונית במהלך המבחן. מאז חלפו שלושה חודשים, ולא קרה דבר. כמה זה עולה לכם? שישה מיליון שקלים בחודש

    בסוף נובמבר 2013 הייתה לשר התחבורה, ישראל כץ, בשורה משמחת לתלמידי הנהיגה. השימוש במכונית של מורי הנהיגה בזמן המבחן המעשי ("טסט") יוזל משמעותית – מכ-400 שקלים כיום, ל-200 שקלים. השר הבהיר שההוזלה תגיע כתוצאה מהחזרת המחיר לפיקוח, וזאת כמעט 20 שנה לאחר שהופסק הפיקוח כתוצאה מטעות של משרד התחבורה.

    אלא שמתברר כי מימוש התוכנית קצת יותר מסובך מכפי שתכנן השר. החזרת הפיקוח על המחיר מותנית באישור של ועדת מחירים הבין-משרדית. משרד התחבורה אמנם פנה לוועדה, אך זו לא התכנסה מיד. לשר כץ גם ברור מי אשם – "זה קצת התעכב במשרד האוצר".

    רק בסוף ינואר – חודשיים אחרי הצהרתו בעניין הוזלת המחירים – הודיע השר כץ שהתקבל אישור לכנס את ועדת המחירים. "אני מקווה שהיא תתכנס במהירות, ו(ש)המלצתי תתקבל – לקבוע מקסימום של מחיר שני שיעורים", דברי השר.

    כמה עולה העיכוב הזה לתלמידי הנהיגה? לפי חישובי משרד התחבורה, הוזלת מחיר המבחנים המעשיים, באמצעות הטלת פיקוח על מחיר השימוש במכוניות של מורי הנהיגה, תחסוך לציבור הנהגים כ-70 מיליון שקלים בשנה. (אגב, החישוב פשוט למדי: כ-120 אלף נבחנים בשנה, כפול כשלושה מבחנים בממוצע לכל נבחן, כפול חיסכון של 200 שקלים בממוצע לכל מבחן מעשי).

    מכאן שכל חודש של עיכוב מסב נזק של כ-6 מיליון שקלים לתלמידי הנהיגה – 6 מיליון שקלים שנגבים כתוספת מיותרת למחיר המבחנים המעשיים. מאחר שהשר כץ הבטיח שעד סוף 2013 יוסדר העניין, הנזק עד כה הוא של חודשיים, או כ-12 מיליון שקלים. על-פי הערכות של בכירים במשרד התחבורה, החזרת המחיר לפיקוח דורשת הכנות שיימשכו עוד כשלושה חודשים, ובגינם יגרם נזק נוסף של כ-18 מיליון שקלים.

    ובסך הכל, מחיר העיכוב (האחרון, בינתיים, ברשימה ארוכה) הוא כ-30 מיליון שקלים. אם מוסיפים את העלות הנוספת הזו לסך הנזק המצטבר מאז הסרת הפיקוח, הסכום מגיע לכמיליארד שקלים בתקופה של כ-15 שנים – מיליארד שקלים שנגבו מתלמידי הנהיגה בגלל טעות של משרד התחבורה. לפי בכירים במשרד התחבורה, הסרת הפיקוח נעלמה מעיני המשרד עד שנת 2000, ולמעשה רק פנייה של מורי נהיגה גילתה את הטעות.

    אגב, בישיבה שערכה ועדת הכלכלה בסוף פברואר, הודה מורה נהיגה כי המחיר הגבוה שגובים המורים בגין השימוש במכונית, יש אינטרס כלכלי מובהק לשלוח תלמידי נהיגה למבחנים מעשיים לפני שהם משיגים רמת נהיגה נאותה. "יש לא מעט מקרים שבהם מורה לנהיגה יש לו אינטרס להגיש תלמיד לטסט כשהוא לא מוכן, כדי לא לפספס את העלות של הכסף שהוא אמור היה להרוויח", הסביר המורה לחברי הוועדה.

    בארגון מורי הנהיגה דחו את הטענות, וגם הבהירו שכוונת משרד התחבורה להחזיר את מחיר השימוש במכונית הלימוד במבחן המעשי אינה ראויה. בארגון אומרים שיש צורך בפתרון מערכתי, שמצד אחר יוזיל את עלות השימוש במכונית במבחן, אך במקביל ימנע פגיעה בשכרם של המורים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    לתלמידי הנהיגה יש 30 מיליון שקלים מיותרים?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.