• Ad
  • לפעמים חלומות מתגשמים. אבל איפה אלפי המכוניות החשמליות וכל היצרנים ש-EV Motors הבטיחה לנו?
    יבואנית הרכב שמחזיקה הכי הרבה מותגים של רכב חשמלי בישראל העלתה עד היום לכבישים שלנו הכי מעט מכוניות. האם היא תגשים לנו לפחות את החלום של לוטוס?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ביום ראשון השבוע הדהדו מספר אתרי אינטרנט את הודעתה לעיתונות של יבואנית הרכב אי וי מוטורס (EV Motors) אודות חתימת הסכם לייצוג בישראל של עוד יצרנית רכב סינית, הפעם של רכב מסחרי. בשיפולי ההודעה, בשמו של יו"ר החברה אוהד זליגמן, נכתב ש- EV Motors "שמחה להרחיב את מגוון המותגים והדגמים המוצעים לשוק בישראל… ובכך לתת מענה כולל ומשלים לכלל הסגמנטים של רכבים חשמליים המיובאים על ידי חברת אי וי מוטורס".

     

    לפעמים חלומות מתגשמים. אבל איפה אלפי המכוניות החשמליות וכל היצרנים ש-EV Motors הבטיחה לנו?

     

    הודעה זאת הקפיצה אצלנו סימן שאלה לגבי כל אותם "סגמנטים של רכבים חשמליים המיובאים על ידי חברת אי וי מוטורס", ואף הזכירה הודעה הרבה יותר מעניינת של EV Motors לעיתונות, שהודהדה בדצמבר 2021 על-ידי לא מעט אתרי אינטרנט.

    "חברת 'אלדן תחבורה' וקבוצת 'E.V. Motors', נכתב לפני כמעט שנתיים, "מקימות מיזם משותף לשיווק רכבים חשמליים המיובאים לישראל על ידי E.V. Motors והכוללים דגמי רכבים פרטיים ומסחריים מתוצרת JAC ו-LEVC. הצפי שבמהלך שנת 2022 ישווקו במיזם המשותף למעלה מ-2,000 כלי רכב מהדגמים החשמליים המתקדמים של JAC ו-LEVC".

    אלדן, אחת מחברות הליסינג וההשכרה הגדולות והמכובדות בישראל, היא חברה בורסאית. לכן, כמתחייב, היא פרסמה במקביל הודעה לבורסה ואף שיקפה בדוחות שלה הסכם להקמת חברת מיזם משותפת עם EV Motors לשיווק בלעדי של מותגי רכב חשמלי סיני. למשל, בדוח התקופתי לשנת 2022 נכתב ששתי החברות הקימו את חברת 'חברה לתחבורה נקייה ומתקדמת בע"מ', ואל שני המותגים שנזכרו בהודעה לעיתונות נוסף שם גם המותג WM ש-EV Motors מייצגת.

    עם חברה ותיקה כמו אלדן, בעלת צי של יותר מ-30,000 מכוניות ליסינג והשכרה וכוח קניה של אלפי מכוניות בשנה, בכלל לא צריך להתאמץ כדי להעלות על כבישי ארצנו את אותן 2,000 מכוניות שהובטחו לנו בשנת 2021, ואפילו הרבה יותר מכך.

     

    לפעמים חלומות מתגשמים. אבל איפה אלפי המכוניות החשמליות וכל היצרנים ש-EV Motors הבטיחה לנו?

     

    אבל יש בעיה. עיון בדוחות איגוד יבואני הרכב, שמסכמים את סך המסירות של יבואנים ישירים בשוק הישראלי, מגלה שבכל שנת 2022 עלו על כבישינו רק 191 מכוניות מתוצרת JAC ועוד 29 מכוניות מתוצרת LEVC ("המונית הלונדונית" לשעבר). באותה שנה לא נמסרה אף לא מכונית אחת מתוצרת Weltmeister (WM).

    בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2023 עלו על כבישי ארצנו 115 מכוניות מתוצרת JAC ועוד 22 מכוניות מתוצרת LEVC. כמו כן נרשמו 3 מכוניות מתוצרת WM, קרוב לוודאי לצורכי תקינה. שורה תחתונה: בשנה ושבעה חודשים העלתה EV Motors על כבישי ישראל 360 מכוניות חשמליות (חלקן, אגב, היברידיות-נטענות, וזאת למרות שהיא מתיימרת להיות יבואנית הרכב היחידה שמוכרת רק מכוניות חשמליות).

    המיזם המשותף בין אלדן ל-EV Motors אכן קיים, לפחות כחברה שרשומה ברשם החברות. אלא שהוא עדיין רחוק מלמלא את הבטחתו של שי דהן, מנכ"ל משותף באלדן, שמדובר ב"בשורה נוספת שאנו שמחים להביא ללקוחותינו בפרט ולכלל ציבור הנהגים בישראל", כפי שנכתב בשעתו בהודעה לעיתונות.

     

    לא הבטחנו לקיים

    כשנה לאחר ההבטחה המשותפת עם אלדן, בדצמבר 2022, פרסמה EV Motors הודעה נוספת לעיתונות, הפעם לרגל ביקורו בישראל של מי שתואר כ"סגן הנשיא העולמי של חברת WM MOTORS", מר Yun Kang (על אף שהוא עצמו דווקא נוהג להציג את עצמו כ"Director, Business Development").

    בהודעה זאת הובטח ש"בחודש ינואר 2023 יגיעו לישראל כ-1,000 מכוניות של WM-W5 שרובם כבר הוזמנו ע"י לקוחות ישראלים", וגם ש"במהלך שנת 2023 תשווק חברת EV MOTORS עוד 2 דגמים נוספים: WM-W6 ו-WM-M5. הצפי שבשנת 2023 ימכרו בישראל למעלה מ-5,000 מכוניות של חברת WM MOTORS".

     

    לפעמים חלומות מתגשמים. אבל איפה אלפי המכוניות החשמליות וכל היצרנים ש-EV Motors הבטיחה לנו?

     

    כרגיל, גם הודעה זאת הודהדה באתרים רבים וזה חבל לא בגלל שכעבור שבעה חודשים גם ההבטחה הזאת לא התממשה, אלא בגלל דבר הרבה יותר בעייתי. באותה הודעה לעיתונות נכתב ש"חברת WM MOTORS מובילה את המכירות השנתיות בסין מאז יציאת הדגם הראשון בשנת 2019", והמשפט הזה יכול להיות נכון רק אם מוסיפים לו שתי מילים: "חברת WM MOTORS מובילה את המכירות השנתיות של WM MOTORS בסין מאז יציאת הדגם הראשון בשנת 2019". במציאות, בשנת 2019 סיפקה החברה רק 12,799 כלי רכב, בשנת 2020 היא מכרה רק 21,937 מכוניות, ובשנת 2021 היא מכרה רק 44,152 מכוניות.

    השנה נקלעה WM לסף חדלות פירעון ונאלצה להפסיק את הייצור במפעליה למשך מספר חודשים בתוך כדי הפסקת תשלום משכורות לעובדיה. לפני כחודש פורסם שהיא צפויה "לחדש בקרוב את הייצור במפעליה".

    בהקשר זה, עוד לפני שנבקר אחרים אנחנו צריכים לאכול בעצמנו את הכובע שלנו. באפריל 2022, בכתבה שהסתיימה באזהרה שלפיה "EV Motors מחזיקה אמנם גם בזיכיונות יבוא של יצרניות רכב נוספות אבל אין לה כמעט כל ניסיון ביבוא ושיווק רכב בארץ או בעולם, ואין לה היסטוריה מוכחת של תמיכה בלקוחות. חיבור בין שתי חברות כאלה יוצר סיכון לא מבוטל עבור לקוח פרטי מפני שקשה לדעת אם המערך הישראלי יוכל לתמוך בו בעת צרה" – כתבנו גם ש"יש מצב שבתוך שנים אחדות זאת תהיה אחת החברות המשפיעות ביותר בעולם הרכב החשמלי. תזכרו את השם: Weltmeister".

     

    WM Motor

     

    באותה כתבה הימרנו שהעומדים בראשה של WM, חברות טכנולוגיה מובילות שהשקיעו בה, וגיוסי הון בהיקפים של מיליארדי דולרים, עשויים להפוך את WM לחברה מאד מעניינת בסצינת הרכב החשמלי הסיני. במציאות, כאמור, WM נקלעה לצרות כלכליות שמהם היא ככל הנראה יצאה רק בתחילת חודש יולי האחרון, ומבחינה זאת ייתכן ש"כל עכבה לטובה": טוב שלא נמכרו אצלנו אלפי מכוניות מתוצרתה.

    כעת, כך מסתמן בדיווחים מסין, WM מנסה להתאושש באמצעות מכירת כלי רכב מחוץ לסין, אבל אנחנו לא ממליצים לאף אחד להיות שפן הניסיונות שלהם, לפחות עד שניווכח שהחברה באמת עומדת איתן על רגליה.

     

    כולנו רוצים את לוטוס!

    JAC היא יצרנית רכב סינית מכובדת מאד, ואילו LEVC היא הרכישה הראשונה של ג'ילי מחוץ לסין וחברה עם עתיד מבטיח. אבל לא זאת ולא זאת מרגשות את חובבי הרכב בעולם ובישראל כמו הבטחה אחרת שנקשרה לאחרונה בשמה של EV Motors, גם אם עדיין לא בהודעה רשמית לעיתונות: לוטוס הבריטית.

    לוטוס, יצרנית מכוניות ספורט שעברה אלף מדורי גיהינום עד שנחתה בידיים הבטוחות של קבוצת ג'ילי (בתוך כדי רכישת חלק מן הבעלות ב'פרוטון' המאלזית), אמורה להיות מיוצגת בישראל על-ידי EV Motors, וזה לא הכל: על פי מסמכי משרד התחבורה גם חברת ארקפוקס הסינית, מותג הרכב החשמלי של קבוצת BAIC הענקית, שלחה ל- EV Motors מכוניות לצורך תקינה בישראל.

     

    לפעמים חלומות מתגשמים. אבל איפה אלפי המכוניות החשמליות וכל היצרנים ש-EV Motors הבטיחה לנו?

     

    הפוטנציאל של EV Motors ושל המותגים שהיא מייצגת בישראל עצום, אלא שההבדל בין תיאורטי למעשי הוא שנכון לשלהי שנת 2023 EV Motors היא יבואנית הרכב עם היחס המוזר ביותר בין מספר הזיכיונות ליבוא רכב שהיא מחזיקה בידיה לבין מספר המכוניות שהיא ממש מעלה על הכבישים שלנו.

    במקרה זה ייתכן שהמפתח להצלחה הוא פחות הודעות לעיתונות ויותר מכוניות על הכביש.

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.