• Ad
  • לנצ'יה סטרטוס נולדת מחדש כמכונית חשמלית
    סטרטוס, אחד האייקונים הגדולים בשלהי חיי המותג האיטלקי החשוב, חוזר בעוד כשבועיים כדגם קונספט חשמלי שיתאר את הרנסנס של חברה שנקברה חיים תחת פיאט למשך 30 שנים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בעוד פחות משבועיים, ב-15 באפריל, תחשוף לנצ'יה האיטלקית את מכונית הקונספט החשמלית 'סטרטוס' כחלק מניסיון הבריאה מחדש של המותג כיצרנית רכב חשמלית. מנכ"ל החטיבה, לוקה נפוליטנו, מבטיח שדגם התצוגה יציג באופן מאד קרוב ומשכנע את סגנון העיצוב של הדגמים החשמליים שהחברה המתחדשת תשיק בשנים הקרובות. מותר להניח שכל אוהבי לנצ'יה בעולם – ויש רבים כאלה – כוססים ציפורניים בציפייה דרוכה. חזרתה של 'סטרטוס' היא לא סתם השקה של דגם חדש אלא אפשרות לחזרתו לחיים של מותג חשוב.

     

    לנצ'יה סטרטוס נולדת מחדש כמכונית חשמלית

     

    לנצ'יה היא ככל הנראה מותג הרכב האיטלקי החשוב ביתר שנקבר בחיים תחת המפולת שגרמה ההשתלטות של פיאט על תעשיית הרכב האיטלקית. בשלהי חייה של לנצ'יה כמותג עצמאי ומחדש, בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת – היא קיבלה מפיאט תפקיד חשוב בייצוג הקבוצה בספורט מוטורי, ועמדה בו בהצלחה רבה – בעיקר באליפות הראלי העולמית. בשנים האלה נוצרו שני אייקונים מוטוריים אחרונים של לנצ'יה – 'סטרטוס' בשנות ה-70, ו'דלתא אינטגרלה' בשנות ה-80. מאז, ובמהלך כל שנות גסיסתה הארוכה של לנצ'יה, היא ייצרה ושיווקה מכוניות מעוצבות מחדש של פיאט.

    לנצ'יה, כיצרנית רכב, נוסדה בטורינו בשנת 1906 על-ידי וינצ'נזו לנצ'יה, ובמשך כמעט 50 שנים הביאה לעולם עיצוב יוצא דופן ושלל חידושים טכנולוגיים חשובים כמו הכנסתם לייצור סדרתי של מערכת חשמל סטנדרטית ברכב (תטא של 1913), מרכב אחוד (למבדה 1922), מנועי V4 ו-V6 ותיבת הילוכים עם חמישה יחסי העברה. לנצ'יה גם רשמה פרק בניהול נשי בתעשיית הרכב לאחר שבין השנים 1937 ל-1955, שבהן החברה כיכבה מבחינה טכנולוגית ועיצובית, היא נוהלה בידי אדל, אשתו של וינצ'נזו לנצ'יה ובנו ג'יאני (לאחר מותו מהתקף לב).

     

    לנצ'יה סטרטוס נולדת מחדש כמכונית חשמלית

     

    פיאט השתלטה על לנצ'יה בשנת 1969 ולזכותה צריך לומר שהיא טיפחה את המותג, ובעיקר את ערכי הספורט המוטורי שהיו חלק מן ה-DNA שלו מיומו הראשון, עד לשנות התשעים (ואף הטמיעה לתוך החטיבה הזאת את 'אוטוביאנקי'). אלא ששיטת הניהול האיטלקית של פיאט, ובעיקר שימוש חסר רחמים בחלקים מן המחסן שלה ובקרת איכות איטלקית, גרמו לאובדן אמון במותג ולצניחה במכירות.

    בשנת 1990 לנצ'יה עדיין מכרה כ-300 אלף מכוניות בשנה, רובן באירופה, וייצאה לכמה עשרות מדינות (בהן ישראל), בשנת 2000 היא ייצרה כ-170,000 מכוניות ובשנת 2010 פחות מ-100,000. הדגם היחיד שלנצ'יה נותרה איתו הוא 'אפסילון', למעשה גרסה מעוצבת היטב של פיאט 500, והשוק היחיד בעולם שבו היא נמכרת הוא השוק הביתי באיטליה אשר שומר חסד נעורים למותג האהוב הזה.

     

    לנצ'יה סטרטוס נולדת מחדש כמכונית חשמלית

     

    2023 שנת התחיה

    ניסיונות משמעותיים לשקם את לנצ'יה החלו מיד לאחר הקמת תאגיד 'סטלנטיס', שהוא האיחוד בין פיג'ו-סיטרואן-אופל לבין פיאט-קרייזלר. תחת כנפי התאגיד הזה נמצאים 15 מותגים, רבים מהם עם היסטוריה ועבר מפוארים לא פחות משל לנצ'יה, וההחלטה הניהולית של צמרת הקבוצה היא משהו בסגנון של "הטובים ינצחו": על אף פוטנציאל לתחרות פנימית עזה בין מותגי החצי-יוקרה של הקבוצה – אלפא-רומיאו, DS, לנצ'יה וג'יפ (אולי אפילו פיג'ו) – כל אחד מהם קיבל אור ירוק לבנות לעצמו סיפור משלו.

    לנצ'יה ממצבת את עצמה בשוק הפרימיום והיא יוצאת לדרך מעמדת נחיתות. נכון אמנם ש-DS הוא מותג צעיר ומומצא, אבל DS כבר מייצרת מכוניות אמיתיות ומוכרת אותן בשעה שלנצ'יה מתחילה מאפס. גם אלפא נמצאת הרבה צעדים לפניה, ואילו ג'יפ היא החטיבה הרווחית ביותר בקבוצת הסמי-פרימיום כולה.

    קונספט 'סטרטוס', שיושק כאמור בעוד כשבועיים, עוצב "בהשראת" סטרטוס המקורית אשר עוצבה בשעתו על-ידי סדנת העיצוב ברטונה, וככל שאפשר להתרשם כרגע מתמונת ה'טיזר' ששוחררה רשמית היא שיהיה לו גג פנורמי עגלגל ומיוחד שאמור להכניס הרבה אור (או חום) לתא הנוסעים. חלקה האחורי של מכונית הקונספט דומה מאד לסטרטוס המקורית, עם פנסים אחוריים עגולים וסיומת חדה, אבל צריך לזכור שזאת רק מכונית תצוגה.
    בשנה הבאה לנצ'יה תשיק את אפסילון החדשה, מכונית מיני חשמלית שמבוססת על פיאט 500 החשמלית, ושנתיים לאחר מכן תושק, סוף סוף, מכונית סלון חשמלית על בסיס פלטפורמת STLA של סטלנטיס, וזו תחזיר את לנצ'יה לחיים.

     

    לנצ'יה סטרטוס נולדת מחדש כמכונית חשמלית

     

    לנצ'יה החדשה, החשמלית, תתמקד בשוק הפרימיום עם דגמים קטנים וקומפקטיים שיתמודדו מול 'מיני' ומותגי פרימיום אחרים. בהודעת החברה עם חשיפת תמונות ה'טיזר' אמר לוקה נפוליטנו, מנכ"ל חטיבת לנצ'יה, ש"הקונספט (החדש שיוצג ב-15 באפריל) הוא מניפסט המותג לעשר השנים הבאות. זאת מכונית קונספט 100% חשמלית… הרכב הראשון בעידן החדש של לנצ'יה שכולל תכונות שיהיו קיימות בדגמים עתידיים מבחינת עיצוב, קיימות, טכנולוגיה וחשמול…ואני בטוח שהוא ירשים את כל אוהבי המותג לנצ'יה ברחבי העולם". אנחנו במתח.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.