• Ad
  • ג'ילי - יצרנית הרכב הסינית האגרסיבית ביותר, תשיק מותג פרימיום חשמלי חדש. מדוע חברה שמחזיקה כבר בתריסר מותגים צריכה אחד נוסף? התשובה מפתיעה ומעניינת.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יצרנית הרכב הסינית ג'ילי, שמחזיקה בבעלות מלאה ב'וולוו' השבדית ובכ-10% ממרצדס הגרמנית, כמו גם במספר רב של מותגים נוספים, מתכוונת להשיק בקרוב מותג פרימיום חדש לרכב חשמלי תחת השם הבעייתי להגיה Zeekr. אנשי ג'ילי אמנם לא פרסמו מידע רשמי בנוגע לכך, אבל הם הגישו בקשה לרישום הסימן המסחרי הזה, ומספר גופי תקשורת חשובים בעולם טוענים שבעל השליטה בג'ילי, לי שופו, "מפקח באופן אישי" על היווצרות המותג "מתוך כוונה להתחרות ראש בראש מול טסלה".

     

     

    עוד לפני שנוסיף פרטים חשוב לומר שני דברים חשובים על ההשוואה השגרתית של כל מותג רכב חשמלי ל'טסלה'. ראשית, ההשוואה הזאת מובנת מאליה היות ש'סטלה' חוללה את השיבוש הראשוני והמשמעותי ביותר בתעשיית הרכב וכיום זה מתבטא מבחינתה לא רק בשווי שוק פנטסטי אלא גם ב"הכרת מותג" כלל עולמית רחבה. טסלה הפכה ל"מילת קסם" ומוקד להשוואה בכל שיח על רכב חשמלי.

    שנית, במקרה של Zeekr מדובר ככל הנראה בהשוואה לא רלבנטית ראשית לכל מכיוון שטסלה היא אמנם מותג טכנולוגי מבוקש, וכמה מדגמיו נמכרים במחירים גבוהים, אבל זה לא באמת מותג פרימיום ואין לו ערכי פרימיום לא באיכות המוצר ולא במיתוג או בשיטות השיווק. בנוסף, עיקר החשיבות של טסלה לא נובע מן המכוניות החשמליות שלה אלא מן הפיתוחים הטכנולוגיים החשובים בתחומי הסוללות (ואנרגיה בכלל) ונהיגה אוטונומית. כדי ש' 'Zeekr' באמת תתחרה בטסלה היא צריכה להראות לנו מה היא יודעת לעשות בתחומי הסוללות, ונכון לעכשיו אין על זה עדיין דיבור.

     

     

    Zeekr, כך נטען, אמורה לקבל השראה משיטות השיווק הישירות של טסלה ולמכור מכוניות באמצעות הדיגיטל ובחנויות קונספט עירוניות, במקום על-ידי דילרים וסוכנויות רכב מסורתיות. מצד שני, אין סיבה להתרגש יותר מידי מהשוואה כזאת מכיוון ש' Zeekr', כפי שיודגם כאן, צפויה "לקחת השראה" כמעט מכל דבר שזז בעולם, ולא רק מ'טסלה', ממש באותה מידה שמותגים אחרים יעתיקו בסופו של דבר גם ממנה וחוזר חלילה.

    ובכל זאת, לא היינו מטרידים אתכם עם מותג שקשה לכתוב את השם שלו בעברית ("זיקר") ועוד יותר קשה להגות אותו (קוף וריש צמודות שנשמעות כמו סטרטר תקוע) לולא חשבנו שג'ילי היא כיום אחד הכוחות החשובים בתעשיית הרכב וחשוב מאד לעקוב אחרי כל נשימה שלה. במקרה שלפנינו נראה שמדובר באסטרטגיה מרתקת שנובעת באופן ישיר ממהפכת החשמול שעוברת על תעשיית הרכב.

    הכל מתחיל ב'לינגלינג'

    רשימת המותגים שנמצאים כרגע בבעלות מלאה או חלקית של ג'ילי כוללת מספר מותגים סינים שנמכרים בשוק המקומי וכן את קבוצת וולוו (ובכלל זה גם 'לינק אנד קו' ו'פולסטאר'), 'גיאומטרי', מרצדס (בעלות חלקית), סמארט (50%), פרוטון, לוטוס, המונית הלונדונית ועוד. כל המותגים הללו, ללא יוצא מן הכלל, ייצרו אך ורק מכוניות חשמליות משנת 2030 ואילך, וחלקם מייצרים מכוניות חשמליות או מחושמלות כבר כרגע. אז למה ג'ילי צריכה, בנוסף לכל אלה, גם מותג רכב חשמלי?

    הסיבה פשוטה: בזמן שתעשיית הרכב עוברת את המהפכה המשמעותית ביותר מאז המצאת הגלגל (לא רק חישמול, גם בתחומים נוספים) נדרשות כל יצרניות הרכב להשקעות ענק כדי לשרוד ואנשי ג'ילי רוצים להימצא בחוליית החוד ולא במרכז או בזנב. בחוליית החוד נמצאות יצרניות שיכולות להציג את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר ולגבות מהלקוחות שלהן את הפרמיה הגבוהה ביותר, וזה אומר מותג יוקרה.

    כמו בקבוצת פולקסווגן, לדוגמא, כאשר טכנולוגיה מוטמעת במוצרי היוקרה של אאודי, פורשה או בנטלי אפשר לאחר מכן לחלחל אותה כלפי מטה לכלל מוצרי הקבוצה וכך להרוויח רווח כפול, ונראה שזאת המזימה של לי שופו: להצדיק את עלויות המו"פ של טכנולוגיה מובילה באמצעות מוצרים שיש מי שמוכן לשלם אקסטרא תמורתם.

     

     

    לי שופו הקים בג'ילי את חטיבת Lingling Technologies כדי להוות מטריה לכל פעילויות "החשמול" של כל מותגי ודגמי הקבוצה. ג'ילי תפקיד בידי 'לינגלינג' את הפלטפורמה החשמלית הטהורה החדשה שהיא מפתחת – SEA – ואנשי החטיבה יהיו אחראים למקסם את ההשקעה האדירה בפלטפורמה הזאת בתוך ומחוץ לקבוצה.

    לקריאה נוספת: ג'ילי מביאה את הקוד הפתוח לתעשיית הרכב

    כך, למשל, דגם ראשון על בסיס SEA יהיה Zero שיושק תחת המותג Lynk & Co, ובנוסף למכוניות של וולוו ומותגים אחרים שישתמשו בה לינגלינג גם תמכור זכויות שימוש ליצרניות רכב מתחרות – סיניות ובינלאומיות – ממש כפי שפולקסווגן מכרה זכויות שימוש בפלטפורמת MEB שלה לחברת פורד. וזה לא נגמר כאן: ג'ילי מתכננת להיות יצרנית של "מותגי מדבקה", כלומר לייצר מכוניות עבור יצרניות אחרות שימכרו אותן תחת המותג שלהן ברשתות השיווק שלהן, ובהתאם לאופי המותגי שלהן.

    שיא השיאים של פרויקט כזה, לפחות בטווח המיידי, עשוי להיות שיתוף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה 'אפל', ושמועות לגבי מגעים בינה לבין ג'ילי פורסמו מיד לאחר שיונדאי-קיה הכחישה פרסומים קודמים לפיהם היא זאת שאמורה הייתה לבנות את המכונית החשמלית-אוטונומית של אפל. מבין כל יצרניות הרכב בעולם, ג'ילי עושה רושם של שותפה אידאלית לפרויקט של אפל.

    בנוסף, לינגלינג, ככל הנראה, לא רק תייצר מכוניות עבור אחרים, אלא גם תמכור שירותי הנדסה, יחד עם פלטפורמה SEA או בלי קשר אליה.

    איסוף רעיונות מכל העולם

    הדבר המרתק ביותר ב-Zeekr, אשר תגבש מותג פרימיום טכנולוגי שיתחרה במרצדס ובאאודי, וגם במותגי רכב חשמלי סינים אחרים כמו Nio, Xpeng ו-Li Auto, זה שלפי השמועות היא עומדת לאסוף שורה של רעיונות קיימים וליישם אותם. כך, למשל, שיטת השיווק האינטרנטי ובאמצעות חנויות קונספט שוכללה על-ידי 'טסלה', ואילו את הקונספט של 'Merchandising', שקיים מזה עשרות שנים אצל כל מותגי היוקרה, היא שואלת ממי שעושה בו שימוש עדכני: יצרנית הרכב החשמלי (וחברת הסטארט אפ) הסינית NIO, שמציעה קווי ביגוד ואביזרי לייף סטייל, כמו גם מועדון אקסקלוסיבי לבעלי רכב מתוצרתה.

     

     

    אחת השיטות הייחודיות ביותר שמתוכננות, כך פורסם, על ידי Zeekr לא באמת הומצאה על-ידה, אבל מאד מרענן לראות אותה חוזרת: זיקר עשויה להציע לרוכשי המכוניות שלה לקבל כחלק מעסקת הרכישה מניות בחברה, וכך להפוך אותם לשותפים. אם זה נשמע מוכר, כדאי לפשפש בהיסטוריה של 'טאקר' האמריקני ושל דה לוריאן האמריקני-אירי ולמצוא שם רעיונות דומים. מה שנחמד בקו המחשבה הזה הוא חיזוק רגשי ייחודי מאד בין הבעלות על רכב לבין בעלות, אפילו סמלית, בחברה שמייצרת אותו.

    ברמה העסקית בוודאי שיש היגיון לייצר מוצר פרימיום, מפני שמתח הרווחים בסקטור הזה הרבה יותר גדול, וצריך להניח שלי שופו יודע למצוא את דרכו בפוליטיקה הסינית כדי לקבל את התמיכה הכלכלית של מחוז או עיר שעדיין לא מייצרים רכב (או רוצים לייצר יותר) וישמחו לקלוט מפעל חדש. זה לבד מצדיק פיצול ובריאת מותגים חדשים שנהנים מגב גדול.

    מה שממש מרתק בסיפור הזה הוא החבירה של לינגלינג, ושל ג'ילי, אל שותפות טכנולוגיות מחוץ לתעשיית הרכב, כאשר המעניינות בהן הן ענקית האינטרנט הסינית 'באידו', שרוצה להתמודד מול גוגל ומאותן סיבות שגוגל מנסה להיכנס לזירה הזאת. לא נראה ש'זיקר' יכול לפעול עם אפל מצד אחד ועם 'באידו' מצד שני, למרות שהן לא מתחרות ישירות, אבל בהחלט ייתכן שכל אחת מהן בנפרד תקבל שירות מ'לינגלינג', ואחת מהן ישירות תחת או בשיתוף המותג זיקר. בנוסף, לג'ילי יש גם שיתוף פעולה עם ענקית השבבים הטאיוואנית 'פוקסקון', אשר בין השאר בונה עבור אפל את המכשירים הניידים שלה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    כולם רוצים להיות טסלה: תכירו את Zeekr של ג'ילי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.