• Ad
  • יותר משליש מן המכוניות החדשות בעולם מיוצרות בסין
    נמשכת ההתחזקות של יצרניות הרכב הסיניות בשווקים המפותחים וברוסיה. בסיכום השנה הנוכחית הן ייצרו כ-34% מכל המכוניות החדשות שימכרו ברחבי העולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    איגוד יצרניות הרכב הסיניות פרסם בשבוע שעבר דוח שמתאר את ההתחזקות המרשימה של יצרניות הרכב הסיניות בכל רחבי העולם בשנים האחרונות בכלל, ובפרט בשנה האחרונה. מחברי הדוח מדגישים את ה"תרומה" של משבר השבבים העולמי להצלחה הסינית, כמו גם את ההתאוששות במכירת רכב חדש בשווקים המפותחים.

     

    סין, תעשיית הרכב הסינית, מכונית סינית, מכוניות מסין, ייצור בסין, מכוניות מסין

     

    במהלך חודש מרץ האחרון היוו המכירות של יצרניות הרכב הסיניות כ-33% מכלל מכירות מכוניות הנוסעים ברחבי העולם, אבל זה רק בגלל הירידה העונתית הרגילה במכירת רכב חדש בסין בתקופה זאת של השנה. בסיכום שנתי, כך מעריכים מחברי הדוח, יחזיקו יצרניות הסיניות בכ-34% מכלל מכירות הרכב החדש בעולם.

    בשנת 2018, כשנה לפני פרוץ מגפת קורונה, הגיעו סך המכירות של מכוניות נוסעים בעולם (כולל כמובן קרוסאוברים וטנדרים, לא כולל משאיות קלות) לשיא היסטורי של כ-90 מיליון כלי רכב. מספר זה הצטמצם לקצב ייצור שנתי של כ-60-70 מיליון בשיא תקופת קורונה, והסתכם בהמשך בכ-80 מיליון בשנה. הצניחה במכירות נגרמה בגלל שיבושים באספקת רכיבים בכלל והפסקת עבודה במפעלי ייצור רכב, המשיך במשבר השבבים ובמשברי הנפט והמיתון הכלכלי בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, ונגרר במידה רבה עד לשנה שעברה בגלל משבר השבבים.

    בשנת 2021 נמכרו בעולם 81.35 מיליון מכוניות ובשנת 2022, בגלל משבר השבבים, נמכרו רק 80.18 מיליון יחידות. בסיכום השנה שעברה נמכרו בעולם כ-89.01 מיליון כלי רכב וזה מייצג זינוק של כ-11.2% משנה לשנה, ובסיכום השנה הנוכחית, בעיקר בזכות ההתאוששות ב-70 שווקי הרכב החשובים בעולם, שב היקף המכירות לדגדג את ה-90 מיליון בשנה ואף צפוי לעבור את הרף הזה.
    בהערת אגב, למספרים האלה יש להוסיף כ-3 מיליון כלי רכב שנמכרים ב-100 השווקים הקטנים יותר אך ברור שההשפעה שלהם על סך המכירות העולמיות לא משמעותית.

    בחודש מרץ 2024 נמכרו ברחבי העולם כ-8.15 מיליון מכוניות, וזה אמנם נמוך בכ-12% מהיקף המכירות במרץ 2018 אבל המגמה היא מגמת עליה: ברבעון הראשון כולו נמכרו בעולם 21.05 מיליון מכוניות, כ-3% יותר מאשר בשנה שעברה.

    סין הושפעה מאוד מן הקורונה והייתה אחת המדינות האחרונות להיחלץ ממנה, אבל כמעט שלא הושפעה ממשבר השבבים וגם ההשפעה על הייצור המפעלי הרכב הייתה מאוד מוגבלת. פלישת רוסיה לאוקראינה לא רק שלא הפריעה ליצרניות הסיניות אלא אפילו הגישה לה על מגש של כסף את השוק הרוסי כולו. סך המכירות ברוסיה אמנם צנחו משמעותית אבל כמעט כל יצרניות הרכב הזרות נאלצו להסתלק משם בגלל החרם הכלכלי על רוסיה.

     

    סין, תעשיית הרכב הסינית, מכונית סינית, מכוניות מסין, ייצור בסין, מכוניות מסין

     

    חזקים בסין, מסתערים על אירופה

    היקף הייצור בסין עצמה עצום, בראש ובראשונה מפני שעוד מתחילת העשור הקודם זה שוק הרכב הגדול ביותר בעולם. כבר בשנים 2016 עד 2018 יוצרו בסין כ-30% מכלל מכוניות הנוסעים בעולם (הקורונה צמצמה את הנתון הזה ל-29% בשנת 2019), אם כי רוב המכוניות ה"סיניות" באותן שנים נשאו עליהן סמלים של יצרניות רכב זרות שיוצרו שם בשיתופי פעולה עם יצרניות רכב מקומיות.

    בשנים האחרונות השיקו היצרניות הסיניות מותגים מקומיים רבים ודגמים שמותאמים טוב יותר לקהל שלהן, בדגש על כלי רכב חשמליים והיברידים-נטענים, והן הצליחו לשנות את טעמי הקהל שהחל להעדיף מותגים מקומיים על פני מותגים זרים שמייצרים בסין.

    על בסיס העוצמה המקומית, ובעידוד הממשלה הפדרלית, הסתערו רוב יצרניות הרכב הסיניות על השווקים המפוחתים באירופה כאשר הרוח הגבית שלהן היא יתרון באספקת שבבים וזינוק בביקוש לרכב חשמלי.
    כבר בשנה שעברה החלה התאוששות באירופה ובארה"ב שנמשכת גם השנה, והתחזקות הביקוש פוגשת את היצרניות הסיניות כאשר ההסתערות שלהן על אירופה בעיצומה.

    כאשר בוחנים את התחרות ואת המתחרות אפשר לזהות היחלשות קלה של טויוטה, מי שמובילה את טבלת המכירות העולמית של מכוניות נוסעים, ויציבות במכירות של פולקסווגן שמדורגת במקום השני. פולקסווגן היא אחת הסובלות העיקריות ממשבר השבבים, ונראה שהיא נחלצת ממנו כעת.

     

    סין, תעשיית הרכב הסינית, מכונית סינית, מכוניות מסין, ייצור בסין, מכוניות מסין

     

    ברבעון הראשון של השנה הנוכחית זינקו המכירות של יצרניות הרכב הסיניות מחוץ לסין בכ-40% ביחס לרבעון הראשון של 2023 והגיעו אל כ-470,000, ושמות של מותגים סינים מטפסים בהתמדה במעלה טבלת המכירות העולמית.

    בסיכום הרבעון הראשון מדורגת טויוטה במקום הראשון עם נתח שוק של 10.6% ואחריה פולקסווגן עם 9.5%. קבוצת יונדאי-קיה, שכמעט לא הושפעה ממשבר השבבים מפני שיש לה שליטה על מהלך הייצור שלהם בקוריאה, רשמה ירידה קלה של כ-0.6% והיא מחזיקה במיקום השלישי עם נתח שוק עולמי של כ-7.4%.

    כל יצרניות הרכב היפניות, למעט סוזוקי והונדה, מכרו פחות מאשר בשנה שעברה, בין השאר מפני שהשוק הביתי שלהן עדיין לא התאושש, ואילו הביצועים של יצרניות היוקרה הגרמניות צפויים לשמור על יציבות.

    מבין היצרניות הסיניות ג'ילי היא יצרנית הרכב היחידה בעשיריה הראשונה עם 738,400 כלי רכב שמקנים לה נתח שוק עולמי של 3.5%. לא רחוק מאחוריה, עם נתח שוק עולמי של 3.2%, מדורגת BYD ואחריה מדורגות צ'רי עם 3%, צ'אנגאן עם 2.6% ו-SAIC עם 1.7%.

     

    סין, תעשיית הרכב הסינית, מכונית סינית, מכוניות מסין, ייצור בסין, מכוניות מסין

     

    לקריאה נוספת:

    מכונית סינית תוצרת אירופה: האם תעשיית הרכב הסינית רוצה לכבוש את העולם?

    האם המכוניות החשמליות של ליפמוטור הסינית יגיעו אלינו מפולין ומי ימכור אותן בארץ?

    רכבת המימן שברה את שיא גינס: 2,800 קילומטרים על מיכל אחד

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יותר משליש מן המכוניות החדשות בעולם מיוצרות בסין

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.