• Ad
  • BYD תשיק מותג יוקרה חדש כחלק מסדרת מותגים
    המדינה המאוכלסת ביותר בעולם מקדמת את שוק הרכב החשמלי כדי לצמצם שימוש בדלקי מאובנים, אבל דואגת היטב לאינטרסים של התעשייה המקומית שלה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הודו הופכת במהירות לאחד משווקי הרכב המעניינים בעולם, ובקרוב תחזק את מעמדה כבסיס ייצור וייצוא של רכב חשמלי. BYD הסינית וטסלה האמריקנית הביעו בדרכים שונות את כוונתן להשקיע מיליארדי דולרים – כל אחת בנפרד – בהקמת מפעלים חדשים לייצור רכב וסוללות לרכב חשמלי בהודו.

     

    טסלה ממציאה מחדש את פס הייצור

     

    סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בסוף השבוע שיצרנית הרכב הסינית BYD הגישה לשלטונות ההודים הצעה משותפת עם חברת מגנה – אחת מספקיות המשנה הגדולות ביותר לשוק הרכב העולמי – להקמת מפעל ייצור לרכב חשמלי בהשקעה של כמיליארד דולר.

    ההצעה, כמקובל בהודו, היא להקים את המיזם בשיתוף פעולה עם חברה מקומית, ואנשים מקורבים לעניין מסרו ל'רויטרס' שבטווח הארוך הכוונה היא לייצר בהודו מגוון רחב של דגמי רכב חשמלי – החל במכוניות עממיות קטנות לשוק המקומי וכלה במכוניות ממותג היוקרה של BYD – יאנגוואנג.

    לא מיותר להזכיר ש-BYD – במקור יצרנית סוללות – פועלת בהודו מזה 16 שנים ומייצרת בתת היבשת סוללות למוצרים חשמליים קטנים כמו טלפונים ומחשבים נישאים. בעשור האחרון BYD גם מייצרת אוטובוסים חשמליים בהודו.

    בשנה שעברה עקפה הודו את סין והפכה רשמית למדינה המאוכלסת ביותר בעולם, אבל שוק הרכב שלה מפגר מאד אחרי שווקי המערב ואחרי השוק הסיני מבחינת הטכנולוגיה המיושנת של רוב כלי הרכב שמיוצרים שם.

    מצד שני, כבר כיום הודו הוא שוק הרכב השלישי בגודלו בעולם מבחינת היקפי ייצור ומכירות, והמדינה מתמודדת עם בעיות אנרגיה קשות ובעיות קשות עוד יותר של זיהום אוויר כתוצאה משריפת פחם ודלקים ממקורות אורגניים. ממשלת הודו מנסה לצמצם את הבעיה באמצעות קידום סקטור הרכב החשמלי בעיקר באמצעות הטבות ליצרניות רכב והענקת סובסידיות לצרכנים, מודל שעבר היטב עבור השכנה העצומה שלה ממזרח.

     

    יצרנית הרכב BYD נלחמת במשבר שרשראות האספקה: הזמינה 6 אוניות ענק להובלת רכב

     

    BYD הייתה מעדיפה להקים מפעל או מפעלים בארצות הברית ולמכור רכב לאמריקנים, להם יש כוח קניה הרבה יותר גדול מזה של ההודים. אלא שהיחסים המתוחים בין ממשלת ארה"ב לממשלת סין מעכבים את הביצוע של תוכנית כזאת. הודו, בזכות היקף השוק, כוח העבודה הזול והקשרים המסחריים עם מאות מדינות בעולם היא בסיס ייצור וייצוא מעולה עבור הסינים.

     

    קשים להשגה

    להודים, כאמור, יש אינטרס ראשון במעלה לייצר בטריטוריה שלהם רכב חשמלי – גם עבור השוק המקומי וגם לייצוא – אבל משום מה נראה שהם משחקים אותה "קשים להשגה", לכל הפחות במשא ומתן עם טסלה. בשנה שעברה פורסם שטסלה ניהלה משא ומתן עם השלטונות ההודים אבל לא זכתה שם להטבות המס שקיוותה לקבל.

    בשנת 2020 הקשיחו ההודים את התנאים למשקיעים זרים, ובכך גרשו, בין השאר, את יצרנית הרכב הסינית 'גרייטוול' שביקשה להקים במדינה מפעל ייצור בהשקעה של מיליארד דולר. הממשלה ההודית גם אילצה את יצרנית הרכב הסינית הממשלתית הגדולה ביותר – SAIC – לפעול בהודו עם שותפה מקומית.

    לאחרונה חודשו השיחות בין טסלה לבין נציגי ממשלת הודו, ועל-פי פרסומים שונים טסלה מוכנה להשקיע בתת היבשת הזאת ולהקים מפעל עם כושר ייצור עצום, של כ-500,000 כלי רכב חשמליים בשנה.

     

    טסלה ממציאה מחדש את פס הייצור

     

    BYD כבר נוכחת בשוק ההודי ומוכרת של כלי רכב חשמליים, בעיקר לציי רכב, ובשנה הבאה היא צפויה להשיק שם את 'סיל' שתצטרף ל-ATTO 3. כניסתה של BYD להודו כבר עלתה לה כ-200 מיליון דולר, כך לפי פרסומים בהודו.

    ההערכה היא שבשלב ראשון BYD תייצר בהודו רק עבור השוק המקומי ואולי גם מדינות מתפתחות, עם מפעל שכושר ההרכבה ששלו יהיה כ-100,000 כלי רכב חשמליים בשנה בלבד, וזה לא יהיה מערך ייצור מושלם אלא כזה שיסתמך על חלקים שיגיעו מסין ויורכבו בהודו.

    לא מיותר להזכיר שהיחסים המדיניים בין הודו לסין מתוחים כמעט כמו יחסי סין ארה"ב, וחיזוק הסחר בין המדינות עשוי להועיל להורדת מתחים. להודו יכולה לצמוח תועלת רבה מן ההשקעה של BYD שכוללת – כך דווח – גם הקמת תשתיות טעינה לרכב חשמלי וגם הקמת מרכזי מחקר ופיתוח.

     

    האם BYD תשיק סוללות נתרן-יון תוך חצי שנה?

     

    בוסט אמריקני

    טסלה, כאמור, חידשה לאחרונה את המגעים עם שלטונות הודו במאמץ להגיע להסכם שיאפשר לה לייצר בהודו כחצי מיליון כלי רכב חשמליים בשנה, והכוונה שלה היא להשתמש בהודו כבסיס ייצוא למדינות באזור האינדו-פסיפי.
    טסלה כבר מייצרת בסין בהיקף ייצור שמספק את דרישות השוק המקומי ומאפשר לה גם לייצא מכוניות לאירופה ולישראל, אבל כמי שהפכה בשנים האחרונות לשחקנית גלובלית היא רוצה להרחיב את המכירות שלה גם אל שווקים מתפתחים, בין השאר עם 'מודל 2' המובטח שצפוי לעלות כ-24,000 דולר. עדיין, טסלה לא תוכל וככל הנראה גם לא תרצה להתמודד עם דגמים כמו 'קומט' של MG או 'נקסון' של טאטא שנמכרים בהודות תמורת כמחצית מן המחיר הזה.

    סלע המחלוקת בין טסלה לשלטונות ההודים נגע למכס בשיעור של כ-100% שמוטל שם על רכב מיובא. האמריקנים – לא בדיוק ברור על בסיס מה – ביקשו מההודים לפטור את המכניות שלהם מן המס הזה או מחלקו וזאת בטענה שהם רוצים "להרגיש את הביקוש בשוק המקומי" כדי להחליט אם לייצר שם או לא.

     

     

    כעת, כך מדווח ה'טיימס של הודו' – אחד העיתונים היומיים החשובים במדינה – טסלה שינתה גישה. בחודש מאי האחרון היא קיימה משא ומתן עם גורמים רשמיים במטרה לקבל תמריצים שהממשלה מציעה ולהקים בהודו מפעל הרכבה לסוללות ומכוניות. בחודש שעבר נפגש אילון מאסק עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, אשר לפי מקורותיו של ה'טיימס' "דחף את טסלה לבצע "השקעה משמעותית" במדינה".

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.