• Ad
  • טיול לסופ"ש: בקעת בית נטופה

    דרך נוף מרהיבה חוצה את בקעה בית נטופה, מדלגת מעל לתעלה הפתוחה של מפעל המוביל הארצי ומתפתלת לצד בתיהם הציורים של כפרים בדואים. טיול רכוב לימי סוף הקיץ עם מי טורקיז תחת שמים לוהטים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    זה הזמן לנער מעט את כל הג'יפונים הרכים, גם בעלי הנעה קדמית, ולרדת איתם אל שבילי העפר של הצפון. הפעם נתגלגל סביב בקעת בית נטופה ונתמקד בירידה אליה מצפון. השדות החקלאיים נחתכים על-ידי הפס הכחול של תעלת המוביל הארצי.

    איפוס הספידומטר: נקודת ההתחלה בכניסה מצומת יודפת לישוב הררית.

    הכביש שנח על גבו של הר השאבי, שמתנשא לגובה של 538 מ', הוא אחד היפים ביותר בישראל. משני צדדיו נטוע יער אורנים צפוף ובין עציו אפשר להבחין בשתי בקעות פורות ופורחות: בקעת סכנין מצפון לו, ובקעת בית נטופה מדרום.

    מסתורין אופף את הדרך הזאת בימי חורף, עם קרעי עננים שמרחפים מעליה וגולשים אל הבקעה, אבל כעת נדמה שאנחנו בעיקר מתגעגעים לסתיו. כביש הכניסה לקיבוץ יודפת מזמין פנימה את בעלי הגינות הפרטיות: כאן, בקיבוץ, נמצאת אחת המשתלות הגדולות בישראל לפקעות ולזרעים לגינה.

    בהמשך, בקצה כביש 7599, נח על הר נטופה הישוב הקהילתי הררית, אשר הוקם בשנת 1981 כמצפה גלילי וממנו נשקפת תצפית מרהיבה על הסביבה. נזכור שתושבי הישוב מבקשים מן המבקרים להשאיר את כלי רכבם בחניה שמחוץ לישובם ולטייל בו ברגל. על ראש ההר ניצב מנזר מיוחד, טבול בחורש אורנים, ובמרכזו כנסייה חצובה בתוך מערה. זהו אתר מיוחד ויפה שמאוד מומלץ לבקר בו.

     

    dubi zakai 400

     

    מהררית חוזרים בחזרה עד לצומת עראבה, ופונים דרומה בהצטלבות הדרכים שנקראת על שם הכפר עראבה. ממול נפרסת תמונת חלקות חקלאיות בצבעים שונים אשר נראים מצוירים כשטיח רב יופי. מצידה האחר של בקעת בית נטופה גולשים אל שדות הבקעה בתי הישובים הבדואים רמנה ורומת הייב.
    על קו הרקיע, בראש הר תורען, ניצבים בתי קיבוץ בית רימון, והכביש מסתיים בבת אחת עם הכניסה לבקעה, שם הוא הופך לשביל כורכר משובש מאוד אשר חוצה את בקעת בית נטופה.

    2.7 ק"מ: גשר מעל המוביל הארצי.

    המפעל הלאומי של שנות החמישים – המוביל הארצי – מוליך מים מאז שנות השישים מימת כנרת אל ראש העין ומשם דרומה לצפון הנגב. מי המוביל זורמים בתעלה רחבה ופתוחה בבקעת בית נטופה, ועל כן מדובר במפעל יחיד ומיוחד בעולם כולו: זהו מוליך המים הפתוח היחיד שמוליך מי שתיה בתעלה פתוחה.

    המים זורמים ממזרח ועד למערב הבקעה ומשם אל מאגר אשכול. בריכות ענק אוגרות מים למרגלות תל חנתון. גשר, די מכוער ניצב מעל תעלת המוביל, והמים, בצבע טורקיז, מוסיפים צבע לבקעה. זהו מקום נהדר להתעכב בו לצילומים ולכל הפחות לעצור לאחר הגשר כדי להירגע עם זרם המים בתעלה שלצד הכביש.

     

    dubi zakai 407

     

     

    2.8 ק"מ: פניה ימינה לדרך כורכר.

    בקצה הגשר ניצבת תלולית גדולה ולאחריה ירידה ימינה אל דרך עפר משובשת שמוליכה דרומה וחוצה את הבקעה אל הכפרים בצידו השני של העמק. בימי חורף צבועה הבקעה בירוק וזהו מראה מהמם, אולם מכיוון שכפרי הבקעה לא הצליחו להתאחד ביניהם כדי להשקיע בניקוז שלה ישנם חורפים שבהם חלק מן הבקעה מוצף במים רבים. עם זאת, גם בעת הצפות ניתן לנסוע על השביל היות שהוא מוגבה מעל לפני הבקעה.

    6.8 ק"מ: פניה ימינה, או אפשרות למסלול נוסף.

    אפשר לפנות ימינה ולהמשיך במסלול, או לפנות שמאלה אל כביש צמוד לאדמות בקעת בית נטופה, ואיתו לפנות מזרחה לכיוון צומת גולני. זהו כביש קטן שעובר בין כל הישובים שמרוכזים על שפת בקעת בית נטופה. הוא צר ומשובש והוא חולף ממש בתוך מרכזי הישובים עוזייר ובועיינה- נוג'יידעת, כל הדרך אל מצפה נטופה. מכאן מתחברים לכביש 65 דרומה עד לצומת גולני או צפונה לצומת קדרים.

    6.9 ק"מ: מיד פניה שמאלה, לכפר הבדואי רומת הייב.

    אם פנינו ימינה עברנו ברומת אל-היב, ישוב ערבי בדואי שהוקם בתקופת המנדט על ידי בדואים בני השבט ערב אל הייב. בתחילה כונה הישוב על שם השבט אבל לאחר מכן, בגלל הקרבה לכפר הסמוך רומאנה, שונה השם.
    רבים מתושבי הישוב עובדים בזרועות הבטחון השונות של ישראל.

     

    dubi zakai 409

     

    כפר רומאנה, כפר עתיק, ובתיו גולשים אל אדמות בקעת בית נטופה. בחפירות ארכיאולוגיות נתגלו כאן ממצאים מתקופת הברונזה וחוקרים סבורים שמדובר ברימון התנ"כית, שמוזכרת בספר יהושע.

    7.4 ק"מ: פניה ימינה.

    טיפוס אל הבתים הגדולים והמטופחים של הכפר, כדאי לשים לב לבאמפרים הגדולים שעל הכביש.

    8.0 ק"מ: פניה שמאלה.

    10.2 ק"מ: מפגש עם כביש 77 שמוליך מערבה אל צומת המוביל ומזרחה אל צומת גולני, וזהו אזור מושלם למצוא בו נקודת עצירה לקפה. מכאן מתחיל הכביש לרדת בסדרת עיקולים עד לבקעת בית נטופה. למרבה הצער אין כאן חניה מסודרת לכן חשוב למצוא מקום עצירה בטוח, הרחק מן הכביש, ואז למצוא נקודת תצפית אל הבקעה. מפת טיולים וסימון שבילים: מספר 2.

    כך מגיעים: כביש 7955 מצומת יודפת מזרחה, עד לצומת שמצפון לערבה ומדרום לעמק בית נטופה. 749185/ 232243

    הצעות נוספות לטיולי סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.