• Ad
  • פריחת הסתיו בעיצומה, וסוף השבוע הקרוב מבטיח מזג אוויר מושלם. החלמוניות וסתוונית התשבץ פורחות במלוא הדרן, מתעלמות מהדי הקרבות שנשמעים ונראים מצידו הסורי של הגבול
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילום: דובי זכאי

    אחרי קיץ ארוך ויבש מגיש לנו הסתיו פרקים לחים ורגועים ביפי הטבע, כהכנה לקראת מרבדי הפרחים שיציע לנו האביב.

    החצב, ראש וראשון למבשרי החורף, צץ מתוך היובש המאובק והמעיק וכבר הוא מתנשא מעל לצמחיה הקמלה, מענג כל עין עם ענבלי פרחיו שצצים על גבעולו ונדמים לפעמוני גשם.
    מיד אחריו צצות להן סתווניות ומקשטות את האדמה בכתמים וורודים, מכינות את פני הקרקע לאירוע הצהוב הגדול: פריחת החלמונית.

    החלמונית קיבלה את שמה על שום שצבעה הצהוב העמוק מזכיר את צבע החלמון בביצה, וכאשר היא מתחילה לפרוח אפשר לראות בכך את ההקדמה הרשמית והעזה לחורף.
    בשונה מפרחים אחרים מתחילה החלמונית לפרוח על ראשי ההרים ומשם גולשת אט אט במורדותיהם אל שטחים נמוכים.
    פריחת חלמוניות מעשירה את ספר המדבר ומהדרת אותו בפריחה צהובה, אבל חובבי הפרח הזה יודעים שהפריחה המדברית חיוורת לעומת פריחת החלמונית של רמת הגולן.

     

    dubi zakai 7

     

    וכך, כמידי סתיו גם השנה אנחנו מטפסים בעקבות החלמונית אל פסגות הרמה, באותו פרק זמן קצר מידי שבו היא מופיעה. ימים אלה הינם שיא הפריחה על ההר, והאתר המומלץ ביותר לחזות בה נמצא מצפון לקיבוץ אלוני הבשן, קרוב לקו הגבול הסורי, מקום שבו מתנשא הר חזקה (או בשמו העברי – 'הר חוזק') לגובה של 1158 מטרים.

    הר חוזק הוא חלק מרכס הבזלת שנמתח לאורך 'קו התילים' של רמת הגולן, רכס 'בשנית', שאורכו כשבעה קילומטרים.
    האזור כולו הוכרז זה מכבר כשמורת טבע, ובראש ההר צומחת בכל ימות השנה צמחיה עבותה של עצי אלון מצוי, אלון התולע, אלון התבור, אלה אטלנטית ועוד.

     

    dubi zakai 5

     

    השביל שבו נלך סודר וסומן כחלק מפרויקט ׳שביל הגולן׳, ובעונה זו, כמובטח, הוא מקושט בפריחת החלמונית. השנה נדמה שהחלמוניות מתאמצות לתת הופעה מיוחדת במינה, כשהן פזורות לצד השביל ומסתתרות בסבך עצי האלון, ונראות גדולות וצפופות במיוחד, במקבצים צהובים ומרהיבים.

     

    dubi zakai 1

     

    מן ההר הגבוה ישנה תצפית מושלמת על הסביבה כולה, ובין השאר אפשר להציץ בקלות אל השטח הסורי ולהבחין בעשן הקרבות שמתחוללים שם.

    נוסף לחלמוניות פורח כאן פרח נדיר ויפה במיוחד שנקרא סתוונית התשבץ, עם עלים ורודים וגדולים שעליהם נראה שרטוט עדין בצבע חום אשר מזכיר מעט את הסכימה של תשבץ.
    במקומות שונים צומחים יחד שני הפרחים, החלמונית וסתוונית התשבץ, ואת המקבץ הגדול ביותר של סתווניות אפשר לאתר בקלות למרגלות ההר, לכיוון דרום.

     

    dubi zakai 44

     

    כך מגיעים: מכיוון עין זיוון עולים על כביש מספר 98 וממשיכים דרומה לכיוון קיבוץ אלוני הבשן. כקילומטר לפני הקיבוץ פונים מזרחה לכיוון הר חוזק ומטפסים מעלה בכביש מפותל, עד לרחבת חניה גדולה שמימין לה נמצא שלט הפניה לשמורה.

     

    dubi zakai 6

     

    משטחים מכובדים של סתוונית התשבץ פורחים כעת דרומית לקיבוץ אלוני הבשן, ואליהם נגיע כאשר ניכנס אל שמורת הטבע מבעד לשער בגדר תיל, על גבי שביל מסומן שנמתח מזרחה.
    תחילה מוליך השביל לחורשת אקליפטוס שבתוכה נמצא מעיין יפה בשם 'עין גואיזה', וכאשר נמשיך עם השביל נגיע אל משטחי הסתוונית.

    הצעות נוספות לפעילויות סוף השוב באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: בעקבות הסתוונית אל הר חזקה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.