• Ad
  • מעיין קטן עם מים זכים מפכה בין הישובים עבדון ומנות בגליל המערבי, ומסמל את הניצחון של אוהבי הטבע על אלה שניסו לייבש אותו.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נחל כזיב, אחד הנחלים היפים ביותר בישראל והגדול שבנחלי הגליל המערבי, מנקז את מי ההרים שסביבו ואת שפיעתם של עשרות מעיינות, שחמישה מהם כלולים בתחום 'שמורת נחל כזיב'. עוד מאז ימיה הראשונים של מדינת ישראל נתפסו רוב מי הנחל על-ידי 'מקורות', והוזרמו אל ישובי הגליל המערבי ולחקלאות. בשנות האלפיים העמידה שאיבת המים את הצומח סביב הנחל בסכנת כיליון.

     

     

    בזכות פעילות ברוכה של ארגוני הגנת הסביבה ופעיליהם, ובעקבות הגדלת התפוקה של מפעלי ההתפלה הגדולים שהוקמו בארץ, הופסקה השאיבה בחלק מן התחנות, והמים של מספר מעיינות הושבו אל הנחל. החי והצומח ניצלו, ואנחנו זכינו מחדש במספר מעיינות מפכים שבהם אפשר להשתכשך. מבחינה זאת מסמל הטיול שלנו השבוע ניצחון לאוהבי הטבע, שאותו ראוי לשחזר גם במקומות אחרים ברחבי הארץ.

    עין חרדלית, שנמצא בתחום שמורת כזיב, הוא מעיין קטן עם מים צלולים וזכים וסביבו צומחים עצי דולב ענקיים, תאנה שמנמנה, חרובים יפי נוף ועצים נוספים שמעצימים את יופיו ואת התענוג בטיול אליו. מספר סלעים פזורים בערוץ הנחל כמו כורסאות ישיבה להלך עייף, ובעת הליכה זהירה עליהם, או בשביל שליד הנחל, אפשר להבין מהיכן לקוח שם המעיין – 'עין חרדלית'. למרות הפיתוי לחשוב על מיני מזונות, חרדלית הוא "זרם מים מהיר וגועש היורד מן ההר". הזרם הזה מתחיל בשתי בריכות קטנות, אחת רדודה והאחרת כבר בתוך ערוץ הנחל, ומעליהן נשקף, תלוי על חבל, צמיג ישן שמשמש כנדנדה פרימיטיבית. בימי החורף המים קרים מאד, ומסביב צומחת צמחיה עבותה ופראית.

     

     

    במהלך ההיסטוריה נותבו מי חרדלית בתוך תעלות ואמות לצרכי חקלאות ולתעשיות מסורתיות כטחנת קמח, תחנה לייצור סוכר מקני סוכר בחירבת מנות הסמוכה, ואף שימשו, עד לשנת 1948, את תושבי הכפר הערבי א-זיב, שאליו הם הוזרמו באמצעות תעלה.

    המים פיסלו בערוץ הואדי יצירות טבע מופלאות שמציתות את הדימיון, ובתקופה זאת של השנה מתחילים עצי הדולב ללבלב בלבלוב עדין ונעים לעין. מסלול ההליכה אל הנחל וסביבו – חמש דקות בלבד ממקום החניה אל המעיין וכחצי שעה למסלול הליכה חביב סביבו – קל מאד ומתאים גם למשפחות עם ילדים קטנים ותינוקות במנשאים. המים זורמים ומהנים בכל ימות השנה, והצמחייה העבותה מסביב פשוט נהדרת.

    מסלול ההליכה לא מונגש ולא מתאים לעגלות, ואפשר לבחור במסלול רטוב – וללכת בתוך המים (הקפואים, כאמור, בתקופה זאת), או במסלול יבש, לאורך השביל שלצד הנחל. בכל מקרה כדאי להקדים את שאר המבקרים ולהגיע מוקדם.

     

     

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 70 בין צומת כברי לבין שלומי ופונים מזרחה לפי השילוט לישוב 'מנות'. חולפים על פני הכניסה לישוב וממשיכים לאורך כ-1.7 קילומטרים עד שמזהים מצד ימין פניה אל כביש צר ומשובש שמסומן בסימון שבילים ירוק. ממשיכים לאורך כ-1.1 קילומטרים עד שמגיעים אל רחבת חניה גדולה משמאל, לצד תחנת שאיבה של מקורות, ולצידה שילוט שמתאר את עין חרדלית. ממשיכים מזרחה על שביל צמוד לנחל.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע – באתר הבית של דובי זכאי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל עין חרדלית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.