• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל כדיתא

    קטע באורך 5.5 ק"מ של דרך הנוף יער מירון -עין זיתים מתפתל בין הרי צפת, מתחת להר מירון ולצד הישוב כדיתא
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אפשר, אבל לא ממש חייבים, לספר את הסיפור של הישוב כדיתא דרך הסכסוך המתמשך בין תושבי המקום לבין מינהל מקרקעי ישראל שטען לאורך השנים שמדובר בפולשים לקרקע ששייכת למדינה.

     

    dubi zakai 4

     

    עובדות שלא שנויות במחלוקת הן שבשנת 1999 החליטה הממשלה על הקמתו במקום של ישוב אקולוגי למאה וחמישים משפחות, על שטח של כמה מאות דונמים שבהן שכן עד למלחמת העצמאות כפר ערבי.

    גם מינהל מקרקעי ישראל מודה שבשלהי שנות השמונים מסרו אנשיו "קרקע חקלאית בחכירה לארבע משפחות בתמורה לקרקע פרטית שלהם בהר מירון", אולם שם טוענים גם ש"בשנת 1991 פלשו לקרקע 14 משפחות שהקימו בשטח צריפים ואהלים ללא היתרי בנייה". לדברי המינהל, בשלב מסויים הושג סיכום עם הפולשים לפיו הם לא יפונו מן השטח עד להקמת הישוב, "אם לא יקבעו שם עובדות חדשות", אולם לא רק שהתושבים לא עמדו בסיכום אלא הקימו מבנים בבניה קשיחה ואף נוספו אליהם כ-30 משפחות פולשות נוספות".

    לתושבי המקום, אשר חיים בו שנים ארוכות ללא מים וחשמל, יש ודאי את הצד שלהם לסיפור, והם ישמחו לחלוק אותו עם מי שיתארח באחד הצימרים שבמקום.

    מה שבטוח הוא שכדיתא, שלאורך שנים רבות נקרא "קדיתא", הוא ישוב שממוקם באחת מתצפיות הנוף היפות ביותר בישראל – על הר כותר שבגזרת צפת.

    בדרך לכדיתא מצפה לכם הפתעה: מיד לאחר שתפנו אל דרך הנוף "מירון – עין זיתים", אשר הוכשרה על-ידי קרן קיימת לישראל לאורך כ-14 ק"מ, עצרו ליד שלט שנושא את הכיתוב "מירון – יער ביריה".
    זה הזמן ללמוד את מפת המסלול, אבל רגע לפני כן כדאי להעיף מבט לאחור, לכיוון מערב.
    ממש מעליכם מתנשא הר מירון כשהוא מגיח אל עבר השמים עם ראש מתולתל בצמחיה ירוקה. מעל להר פרושים שמיים זרועים ענני פופקורן, והתמונה המרגשת הזאת גורמת למתבונן בה להרגיש זעיר מול עוצמת הטבע.

    כעת, כאשר ברור לנו מקומנו בעולם, אפשר לצאת לדרך.

     

    dubi zakai 7

     

    כביש חדש יחסית, צר ומפותל מאוד נסלל על-ידי קק"ל בין נופי היער הייחודיים, סבך של חורש טבעי, עצי זית, עצי מחט וכרמי ענבים שעומדים בשלכת. בתוך כדי נסיעה חולפים על פני בוסתנים, עדרי בקר, כוורות דבורים, וגם תצפיות נוף מרהיבות עם פינות ישיבה לפיקניק או הכנה נינוחה של קפה.
    מכאן מתפצלים שבילים שמוליכים אל קברי צדיקים ואל מעיינות נובעים, ומבין מספר רב של אפשרויות אנחנו ממליצים להתחיל בקטע הראשון של דרך הנוף, לאורך כחמישה קילומטרים וחצי בין כדיתא לעין זיתים. כמו שאר חלקי דרך הנוף גם קטע זה מסומן היטב וסלול כל אורכו, ואפשר לנסוע עליו, בזהירות הנדרשת, עם כל כלי הרכב.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 89 מן הישוב גוש חלב דרומה עד לצומת מירון שבו הוא פוגש את כביש 866 מאמירים צפונה, ופונים מזרחה לכיוון העיר צפת. כ-500 מטרים לאחר מכן פונים שמאלה מן הכביש לכיוון השילוט "דרך נוף מירון עין זיתים". למתבלבלים: עזרה טלפוני מקק"ל 1-800-350-550.

    בדרך 1: ציון קברו (המשוער) של אלקנה, אבי שמואל הנביא. זהו מבנה כוכים עם כיפה בצבע טורקיז שנבנה בין סלעי בראשית מרשימים. מכאן ישנה תצפית נוף נהדרת אל עבר כרמי גפנים שגולשים עד לכביש העולה לעיר צפת.

     

    dubi zakai 6

     

    בדרך 2: אנדרטה ונקודת תצפית בדרך עוצבת רא"ם. לצד האנדרטה הוצב טנק ששולח את קנהו אל עבר העמק היפה, וגם חורש אורנים עם ספסלים מסודרים. מכאן מוליך שביל קטן אל מדרגות שמטפסות לתצפית מרהיבה על העמק ועל בתי צפת.

    בדרך 3: ציון קברו של רבי טרפון, שמעליו מתנשא עץ אלה עתיק וענק. רבי טרפון היה תנא בדור השני ומתלמידי בית שמאי ורבן יוחנן בן זכאי. מדרגות רבות מוליכות אל עבר ציון הקבר ואפשר להגיע עד למקום גם עם רכב.

     

    צילומים: דובי זכאי

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.