• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל דרך האבות

    נפילת ישובי גוש עציון ערב הקמת מדינת ישראל היא פרק חשוב, וכרגיל גם שנוי במחלוקת, בתולדותינו בארץ הזאת, כפי שמבהיר טיול אביב בין ישובי הגוש
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נדמה שאחת הסיבות שבגללן מקצינים כל כך הוויכוחים בין אדם לאדם בעידן הסמארטפונים והאינטרנט היא עודף המידע מחד, והרדידות שלו מאידך.

     

    dubi zakai 2 (2)

     

    לפעמים, רק כאשר מניחים רגל על הקרקע, מביטים בנוף שמסביב, שותקים כמה דקות וקוראים באחד מספרי ההיסטוריה, אפשר לקבל פרספקטיבה קצת יותר רחבה, ודאי יותר עמוקה, על מה שבאמת מתרחש מסביבנו.
    לא זה המקום להיכנס לוויכוח פוליטי, אבל טיול בגוש עציון, שבו נרשמה אחת הטראומות הכואבות והמדממות ביותר של הישוב היהודי בארץ ישראל ערב הקמת המדינה, מזכיר לכולנו ששום דבר לא הבטיח את עצמאות ישראל בסוף שנות הארבעים, וגם את החוב הענק שכולנו, אפילו ערביי ישראל, חבים לדור המייסדים היהודים.

    תוכנית החלוקה של ארץ ישראל, שממנה נגזרו בדיעבד המושגים "קווי 47" ו"קווי 48", התקבלה באו"ם ב-29 בנובמבר 1947, אומצה על-ידי מוסדות השלטון היהודי, אבל נדחתה על-ידי ערביי ארץ ישראל כלומר שמעולם לא התקבלה או נחתמה. תוכנית זאת הותירה כ-30 ישובים יהודים, בהם ארבעת ישובי גוש עציון, מחוץ לגבולות המדינה היהודית.

    הקרבות על גוש עציון החלו מיד לאחר ההצבעה באו"ם, וערביי הסביבה צרו על הדרכים וניתקו אותו מירושלים. כמעט כל הניסיונות להעביר לוחמים ואספקה לישובי הגוש נכשלו, והסתכמו באבידות כבדות.

    בינואר 48' פונו ילדי הגוש וכמעט כל האמהות, ובחודשים שלאחר מכן ערכו ערביי הסביבה מספר מתקפות כושלות על הישובים.

    ממש בימים אלה של תחילת אפריל, לפני 68 שנים, החל הלגיון הערבי – שמבחינה פורמלית נמצא תחת פיקוד בריטי – להתקיף את ישובי הגוש, וב-4 במאי כבשו כוחות לגיון ולוחמים בלתי סדירים, בסיוע יחידת שריון בריטית, את "המנזר הרוסי" שממזרח לכפר עציון והתקדמו אל "ההר הרוסי" שסמוך לכפר.

    ממערב תקפו משוריינים בריטים וערביי הסביבה את משלט "אוכף המוכתר" וכבשו אותו, אך לאחר שהכוחות הבריטים עזבו את השטח כבשו מגיני הגוש את כל השטחים מחדש.
    ג'ון באגוט גלאב, המפקד הבריטי של הלגיון הערבי, טען שמגיני הגוש מפריעים למעבר שיירות בריטיות בדרך חברון, ולכן, עשרה ימים לאחר מכן, הוא פקד על כח של הליגיון "לסלק את מושבות כפר עציון בטרם יוכלו להשמיד את השיירה שלנו", כפי שטען לימים.

     

    dubi zakai 9

     

    ב-12 במאי 1948 החלה מתקפת הלגיון הערבי-בריטי על משלטי הגוש והם נכבשו, ולמרות הניסיון לכניעה מסודרת בחסות הבריטים והצלב האדום – אנשי הלגיון וערביי הסביבה ביצעו טבח אכזרי במגנים ששרדו את הקרבות. על אף שאין תמימות דעים לגבי מספר היהודים שנרצחו בטבח, ההערכה היא שמדובר בכ-127 מבין 157 המגנים שנהרגו בקרב גוש עציון.

    יום אחד לאחר נפילת כפר-עציון, ב-15 במאי, הוכרזה מדינת ישראל, ואילו יום נפילת הגוש נקבע לימים כיום הזיכרון הכללי לחללי צה"ל.

     

    dubi zakai 1

     

    לאחר מלחמת ששת הימים שבו ונבנו ישובי הגוש, שכיום נמצאים כמובן במחלוקת פוליטית, ובין 14 הישובים החדשים והמחודשים נמתחים מסלולי טיול רבים.

    אחד מהם, על צלע ההר לאורך "ציר המשלטים", מוביל בין תצפיות נוף מרהיבות אל מעיינות מטופחים ונקרא "דרך האבות".
    מסלול זה נפרץ והוכשר על דרך שבה, כך משערים, פסעו אבותינו, והיא מתפתלת על גב ההר בתוך נוף שבעלי הדמיון בינינו ימצאו בו טעימה מנופי שוויץ ההרריים.

    טיול בין ישובי הגוש, בימים אלה של מתיחות ביטחונית, עדיף שייעשה בליווי חמוש ובתאום עם אנשי המקום, ובכל מקרה לא בשבתות, ועם זאת מדובר באחד האזורים היפים ביותר בארץ ישראל.

    כיום, לצד שרידי "המנזר הרוסי", ניצבת אנדרטה לזכר הנרצחים על ההר, ואת סיפור הגוש אפשר לראות בסרט מצמרר שמוקרן בקיבוץ כפר עציון.
    האנדרטה שלצד המנזר הרוסי היא נקודה תצפית מרשימה, ותצפית נוף מרשימה לא פחות נמצאת ליד אנדרטה נוספת, אשר נמצאת על גבעה בישוב 'אלון שבות', בגובה 971 מ' מעל לפני הים.

     

    dubi zakai 8

     

    בגובה שבין 700 ל-900 מטרים שורר מזג אוויר צונן ברוב ימות השנה, וכרמי הגפן, אשר בימים אלה מתעוררת, נאחזים במדרונות התלולים. השביל פולח כרמי זיתים, טרסות אבן ארוכות ומצוקים, ותחתיו מתחתרים הנחלים בדרכם לשפלה. אבן מיל רומית ניצבת בצד הדרך, מזכירה שכאן התגלגלו כרכרות ורכבו רוכבים לפני אלפיים שנים, ובאמצע הדרך נמצא מקווה עתיק כשריד לישוב היהודי.

    את הטיול אפשר לערוך במסלול נסיעה שמתחיל מ"העץ הבודד" שבלב הגוש, ליד המועצה המקומית גוש עציון, ואורך הקטע הזה הוא כ-2.5 ק"מ. לחובבי ההליכה יידרשו כשעתיים (סימון שביל אדום), ואפשר גם לעשות את המסלול בכל רכב. נקודת הסיום היא בכביש הכניסה לנווה דניאל. (מפת טיולים וסימון שבילים מס' 9).

    מעיין סג'מה

    נביעה קסומה בנחל סג'מה מכונה גם 'ואדי גן העדן', ובה בריכת טבילה חמודה ובוסתן. המעיין נקרא 'עין יצחק', לזכר יצחק ויינשטוק ז"ל. מכיכר כפר עציון נוסעים לכיוון בת עין, ופונים ימינה לכיוון משואות יצחק הישנה ומסעדת גוונא, ומשם מוליך שילוט לעבר המעיין.

     

    dubi zakai 5

     

    עין לבנה

    דרך לכלי רכב בעלי הנעה כפולה יורדת מבת עין אל המעיין שנובע באפיק נחל ליבנה, אשר יורד מערבה מגוש עציון.
    המעיין מוקף עצים, עומקו כשניים וחצי מטרים ונובעים ממנו מים צלולים.

     

    dubi zakai 4

     

    כך מגיעים: נכנסים אל הישוב בת עין ונוסעים עד לכיכר הראשונה, פונים ימינה ושוב ימינה, ובהמשך לפניה שמאלה אל תוך הוואדי. מכאן מסלול רגלי קצר סימון שביל ירוק עד המעיין.
    למתבלבלים: בית הספר שדה כפר עציון מציע עזרה והדרכה טלפונית, וכן מסלולי טיול: 02-9935133.

    הצעות נוספות לפעילויות סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.