• Ad
  • טיול לחג: אל סלע עכברה

    אחת מפינות החמד הרומנטיות ביותר בישראל נמצאת ביער לימונים, לא הרחק מן העיר צפת ולמרגלות סלע עכברה הענק. מקום מושלם לביקור בעת שקיעה, ולמחשבות אודות אוצרות גנוזים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    ישנם מקומות שחייבים להימצא בהם בתזמון הנכון של היום, או אז מועצמת חוויית השהיה בזכות התאורה המתאימה.

    עת שקיעה, למשל, היא הזמן להסתובב בין הרי אדום ובמפרץ אילת, כאשר ההרים והים מאדימים וחום היום צונח.
    ברגעי הזריחה, כאשר צופים עליה מהר ציון, נגלית ירושלים העתיקה כ'ירושלים של זהב' אמיתית.

     

    dubi zakai 9

     

    היום, ערב פסח, נספר על מקום שמתגלה במלוא יופיו והדרו ברגעים של לפני שקיעה: הפעם נבקר בנקודת תצפית נהדרת ורומנטית מתוך יער אורנים אפלולי, יער לימונים.

    זה מתחיל בהבזק זהב שנשלח מכיפת המסגד, ומעליו זוהר באדום סלע עכברה הענק.
    בתי הכפר נראים מכאן זעירים, צבעם ורוד, וכל היופי הפרוש למטה צבוע בקרני שמש אחרונות, רכות, הבהוב אחרון של יום.

    במקום הזה לא זקוקה הרומנטיקה זקוקה למוסיקה. לחישת הרוח במחטי האורן, ציוץ ציפורים שנערכות ללינת לילה, אפילו המהום של מכונית רחוקה שמתאמצת במעלה כביש – אלה מנגנים ניגון רומנטי ברקע ומייצרים פס קול ליופי שמשתרע מסביב (ותודות לידידי, הטייל מהצפון אמנון גופר, שהובילני לנקודה רומנטית זאת תוך עצימת עיניים ובזכותו סימנתי לעצמי על מפת ארץ ישראל מקום שאליו ידעתי שאגיע שוב ושוב עם בת זוגי).

     

    dubi zakai 7

     

    יער לימונים הוא יער קטן שמעטים פוקדים אותו על אף מיקומו – על כביש 89 הראשי שעוקף את עיר הקודש צפת, וממנו מתפצל כביש קטן אשר גולש אל הישוב עכברה.

    יער לימונים, שנמצא ממש בכניסה אל כביש הגישה לעכברה, מטופח על ידי אנשי קק"ל ונטועים בו עצי אורן חסונים אשר מאפילים את החורש ויוצרים אווירה מקסימה ומיוחדת. המראות יפים מאד, בעיקר ובמיוחד לקראת שקיעה.

    מסגד גדול, למרגלות 'סלע עכברה', נראה מכאן כמו צעצוע ילדים זעיר וצבעוני כשמעליו נישא מצוק עכברה הענק לגובה של 200 מטרים.
    זהו מצוק נדיר ביופיו אשר עשוי סלע דולומיט קשה, נקובים בו מערות וכוכים שחלקם משמשים לקינון של עופות דורסים.

    ידידי אמנון גופר מספר אודות אגדה עתיקה שמהלכת בין תושבי הסביבה ולפיה טמונים כאן אוצרותיו השדודים של בית המקדש. מסורת זאת, לדבריו, החלה להתפתח כבר בסוף המאה ה-16 ומקורה כנראה במקובלי העיר צפת. אלה 'ראו' בנחל עכברה ובמצוקיו את המקום שבו הוטמנו כלי קודש שהוברחו מבית המקדש.

    המסורת מבוססת לכאורה על שלושה מקורות שונים – ראש וראשון להם הוא ספרו 'עמק המלך' של המקובל רבי נפתלי בן יעקב אלחנן. ספר זה נכתב בשנת 1684 בעיר אמסטרדם, ונרמז בו שבעין כחל, שמפכה בתוך אפיק נחל עכברה, נמצאים אוצרות גנוזים. מקור נוסף הוא ספר שנכתב כמעט מאתיים שנים לאחר מכן, בשנת 1844, על ידי רבי חיים הורוביץ ונקרא 'חיבת ירושלים', ובו נכתב: "סמוך לעכברא, בדרך שהולכים בה מהעיר צפת לטבריה, יש בקעה גדולה ועמוקה מאד ובתחתית הבקעה יש מעיין מים צלולים שנקרא 'עין כחל' ועוברים דרכו ובצידו המזרחי יש הר גבוה מאד ובראש ההר חצוב כדמות שער סתום ובהר זה נגנזו הכלים הקדמונים והיקרים של בית המקדש".

    לאחר תיאור כל כך מפורט וברור אין פלא, לכן, שבספרו של הרב נפתלי ריישר, 'שערי ירושלים', מסופר שנפוליון בונפרטה (לאחר שכבש את מצרים ונכנס למסע כיבושים קצר בארץ ישראל, מסע שהופסק לרוע המזל כאשר נכשל הכיבוש של העיר עכו) – שלח אל נחל עכברה את חייליו כדי למצוא את האוצר הגנוז. עם או ללא קשר – על ראש המצוק טבועה כעין קשת, ועד היום לא ברור למומחים כיצד נוצרה והאם היא מסמלת דבר מה, אבל זה דווקא מוסיף לאווירת הקסם והמסתורין של המקום.

     

    dubi zakai 5 (3)

     

    מי שמעוניין להגיע אל יער לימונים בדיוק בשעה הנכונה, ולאחר יום טיול מהנה, מוזמן לבקר לפני כן ביערות הנפלאים סביב ביריה ומירון, ולתזמן את ההגעה אל התצפית לעבר עכברה לסוף היום.

     

    dubi zakai 1

     

    בעת ערביים, כאשר צופים לעבר המצוק עטוף בדמדומים, הוא נצבע כולו בארגמן ונראה כאילו הוא לוהט באש. או אז זוהרת לעומתו כיפת המסגד בזהב, בימי חורף מנוקד היער בפריחתן המשגעת של כלניות, והמקום כולו הופך למקום המושלם עבור מי שמבקש לעצמו פינה רומנטית, אפלולית, ושקטה ועטויית הוד של מסתורין.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 89, 'עוקף צפת' ממחלף אליפלט לכיוון עין זיתים ומירון. פונים שמאלה אל הישוב עכברה, ומיד לאחר הכניסה פונים ימינה אל 'יער נחל לימונים'. ממשיכים עד לחניון קטן ומשם פוסעים למשך כשתי דקות על שביל רגלי עד למרפסת הנוף של רמת פשחור.

    טיפ 1: לאחר היציאה מן היער מומלץ לחצות את הכביש עד לקצה השטח הפתוח שממול, שם תגלו מעל נחל עכברה את הגשר הגבוה בישראל שעליו מתוח קטע מ'כביש עוקף צפת'. זהו מראה נהדר.

    טיפ 2: כדאי לרדת אל הישוב עכברה כדי לחזות בעוצמתו ובגודלו של מצוק עכברה שמעליו.

    הצעות נוספות לפעילויות בחג באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.