• Ad
  • מגזין הרכב השבדי Teknikens Värld קבע כי טויוטה ראב 4 נכשל במבחן ההתחמקות ממכשול הנפוץ. האם טויוטה עומדת בפני פרשיית בטיחות חדשה?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אין עוררין על כך שהמכוניות כיום הרבה יותר בטוחות לא רק בפן הפאסיבי, כלומר בהגנה על הנוסעים כאשר מתרחשת תאונה, אלא גם בפן האקטיבי, כאשר נקלעים למצב שעלול להיגמר בתאונה. המכוניות כיום מתנהגות ואוחזות מאשר היו לפני 20 ו-30 שנה, זאת הודות לצמיגים רחבים ואוחזים יותר, מתלים מתוחכמים וכמובן מערכות עזר אלקטרוניות הפחיתו את הסכנות לאיבוד שליטה במצבי קיצון.

    עם זאת, למרות ההשקעה האדירה של יצרניות הרכב בתחום הבטיחות, עדין מידי פעם מתרחשות "תקלות" וכישלונות במבחני בטיחות שונים. "תקלה" שכזו אירעה לטיוטה ראב 4 החדש אשר נכשל במבחן התחמקות ממכשול המכונה "מבחן האייל הצפוני" שנערך על ידי מגזין הרכב השבדי Teknikens Värld ופורסם לפני מספר ימים.

    מבחן ה"אייל הצפוני" הוא מבחן התחמקות ממכשול שמקובל לערוך במדינות סקנדינביה ומדמה התחמקות ממכשול פתע בכביש (למשל, אייל שהגיח משום מקום) ברצף הפניות הגה מיידיות ללא בלימה. המבחן הפך להיות משמעותי, לפחות מבחינה תדמיתית, לאחר שאותו מגזין  Teknikens Värld בחן בשנת 1997 את מרצדס A קלאס החדשה דאז שכשלה במבחן והתהפכה. למרות שלא היו קיימות רשתות חברתיות, הכישלון של מרצדס במבחן אילץ אותה לעצור את ייצורה של ה-A קלאס, להעביר אותה מקצה שיפורים ואף לצייד אותה במערכת בקרת יציבות כציוד סטנדרטי, מערכת שבאותו זמן הייתה קיימת רק במכוניות יקרות מאד.

     


    אז אמנם טויוטה ראב 4 לא התהפך במבחן של המגזין השבדי וגם היה רחוק מכך, אבל כפי שרואים בסרטון שפורסם המגזין הגיע ראב 4 למצב קיצוני של איבוד שליטה כשגלגליו האחוריים פגעו בקונוסים התוחמים את המסלול. אמנם הנהג הצליח להשתלט על בריחת הזנב הלא צפויה מעבר לרצוי, אך המשמעות היא שבכביש ציבורי רגיל ולא במגרש ההחלקה היו יורדים הגלגלים האחוריים אל השוליים במקרה הטוב, או פוגעים בגדר ההפרדה המקרה הרע והייתה מתרחשת תאונה משמעותית. בכל מקרה, לנהג היה קושי להשתלט על הראב 4 שאף הגיע למצב באחד במבחנים בו הגלגלים הפנימיים בפניה איבדו אחיזה מהקרקע לשבריר שניה.

    במגזין ערך את הבדיקה בשני רכבי ראב 4 זהים, שניהם עם אותו מנוע ועם הנעה כפולה. התוצאה הייתה זהה, כשהכישלון היה במהירות נמוכה יחסית של 67 קמ"ש. לשם השוואה בדקו במגזין גם שני קרוסאוברים נוספים, ניסאן קשקאי עם הנעה קדמית שצלח אתה מבחן ללא בעיה במהירות של 84 קמ"ש וקיה סורנטו המעט גדול וכבד יותר מהראב 4 שצלח גם הוא את המבחן לא בעיה במהירות של 78 קמ"ש. רף המהירות המינימלי כדי לעבור את המבחן בהצלחה הוא 70 קמ"ש.

    המבחן נערך בעומס המקסימלי של המכוניות, המקצין את תגובותיה ומקשה יותר על השליטה. אמנם זו לא הדרך בה נוסעים בדרך כלל ביום יום, אבל זו סיטואציה הגיונית עבר רכבים לשימוש משפחתי. בוחני המגזין לא מציינים מה הסיבה הישירה לכישלון במבחן, אבל לאור השבחים שנתנו למתחרות האחרות ניתן להסיק כי הבעיה נעוצה בתפקוד מערכת בקרת האחיזה (ESP) של ראב 4. בנוסף, כיוון שמדובר בגרסה ההבירידית שבה מנוע חשמלי מניע את הגלגלים האחוריים עת הצורך, יתכן מאד והבעיה נעוצה גם במהירות התגובה של המנוע החשמלי האחורי כדי להניע את הגלגלים ולייצר אחיזה נוספת.

    התגובה של טויוטה לתוצאות המבחן הייתה צפויה למדי. "בטיחות הלקוחות שלנו היא העדיפות הראשונה שלנו. כדי להבטיח את ביטחונם אנו מבצעים בדיקות בטיחות קפדניות במהלך פיתוח כל המוצרים שלנו והם נבחנו ועומדים בכל התקנים המקובלים" אמרו בטויוטה והוסיפו כי "כל לקוחות טויוטה יכולים להיות בטוחים בבטחיות המכוניות שלהם".
    השאלה הגדולה היא האם התגובה הזו תהיה מספקת והאם כמו במקרה של מרצדס A קלאס ינסו מגזינים נוספים לערוך את במבחן ולאמת את תוצאותיו. אם אכן זה מה שיקרה סביר להניח שזו תהיה רק תחילתה של פרשת בטיחות חדשה שמעורר האייל הצפוני.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טויוטה ראב 4 נכשל במבחן האייל הצפוני

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.