• Ad
  • חודשיים לבחירות: משרד התחבורה מפרסם את עצמו

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משרד התחבורה החל בפרסום סרטוני וידאו שמהללים את תוכנית "נתיבי ישראל", שאושרה בממשלה כבר לפני כחמש שנים וחלקה יתממש רק בסוף העשור. האם עיתוי הפרסום מושפע מהבחירות? במשרד דוחים את הטענות ואומרים כי "הפקת הסרטונים לא נועדה כלל לקדם את המשרד אלא לספק מידע חיוני לציבור"

    חודשיים בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-20, בוחר משרד התחבורה לפרסם סרטוני וידאו שמציגים לציבור את תוכנית "נתיבי ישראל" – הרחבה של רשת המסילות והכבישים, שאושרה בממשלה הקודמת כבר לפני כחמש שנים. חלק מהפרויקטים שנכללים בתוכנית לא יתממשו לפני שנת 2016, וחלקם יוקמו רק לקראת סוף העשור.

    בסרטונים מופיעים עובדים בכירים במשרד התחבורה, ובכלל זאת סמנכ"לית בכירה, ראשי אגפים, מנהלי פרויקטים ובכירים בחברות ממשלתיות הכפופות למשרד – רכבת ישראל וחברת "נתיבי ישראל". הסרטונים מציגים כמה מהפרויקטים הנכללים בתוכנית "נתיבי ישראל", תוך תיאור מפורט של תועלות כלכליות וחברתיות של הקמת קווי רכבת חדשים.

    סמיכות מועד הפרסום של הסרטונים לבחירות הקרובות לכנסת, שייערכו ב-17 במרץ, עלולה לעורר קשיים: על-פי חוק הבחירות (דרכי תעמולה) והנחיות היועץ המשפטי לממשלה, חל איסור חד-משמעי על שימוש בכספים של משרדי הממשלה "בקשר עם תעמולת בחירות, במישרין או בעקיפין".

    מה יחשוב האדם הסביר?
    ההגדרה של תעמולת בחירות אינה חדה ומדויקת, אך על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה "חל איסור על פרסום המתיימר לסכם, או לתאר, את פעולתו של אותו גוף מבוקר (למשל משרד התחבורה, ש.ה), אם יש בו מבחינת העיתוי, התוכן והנוסח משום תעמולת בחירות למי שמתמודד במערכת בחירות".

    למרות שבסרטונים שהפיק משרד התחבורה לא מופיעים תמונתו או שמו של שר התחבורה, ישראל כץ, אין הדבר שולל את האפשרות שבית משפט יקבע שמדובר בתעמולת בחירות: על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, בחינת כל מקרה תיעשה "בהקשר, במועד, בתוכן הדברים, בנוסחם ובשאר נסיבות".

    המבחן הקובע להגדרת תעמולת בחירות אסורה הוא מבחן האדם הסביר: על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, "כל פרסום יש לבחון על-פי מועדו, הקשרו ומשמעותו בעיני האדם הסביר". מאחר שמבחן האדם הסביר משמש את בתי המשפט להנהגת נורמות רצויות – ולרוב אינו מבוסס על נורמות מצויות – הבחינה נחשבת לרוב למחמירה.

    האיסורים הקבועים בחוק הבחירות חלים 90 יום לפני מועד הבחירות, אך בעניין האיסור הנוגע לתעמולה הורחבה תקופת האיסור, ולמעשה היא אינה מוגבלת בזמן. גם בעניין זה, המבחן החל הוא גמיש וללא פרק זמן מוגדר ומדויק. עם זאת, על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, "ברור כי ככל שמועד הבחירות קרוב יותר, כך מתחזקת ההנחה שמדובר בתעמולת בחירות".

    "כאילו נועדו לסייע למפלגה או אחרת"
    גם השתתפותם של בכירי משרד התחבורה בסרטונים עלולה לעורר כמה בעיות. על-פי הוראות של נציבות שירות המדינה, על כל עובד מדינה – ובכלל זאת כל העובדים במשרדי הממשלה – "להקפיד שמעשיו או התנהגותו לא יתפרשו כאילו נועדו לקדם אינטרס של מפלגה כלשהי או מועמד מסוים".

    בהמשך ההוראות, שבהן נאסר על עובדים לקחת חלק בתעמולת בחירות, מובהר כי "על העובד להביא בחשבון כי עקב מעמדו כעובד המדינה עלול הציבור לפרש התנהגויות או מעשים מסוימים שלו כאילו נועדו לסייע למפלגה זו או אחרת, או למועמד זה או אחר, ועקב רגישות זו עליו לנהוג משנה זהירות בעניין זה".

    יש לציין כי פרסום הסרטונים באתר האינטרנט של משרד התחבורה ובדף הפייסבוק של המשרד אינו משנה דבר. על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, "אתרי אינטרנט, דפים ברשתות חברתיות ואפליקציות שהם ממשלתיים… לרבות אלה המשמשים את תושבי המדינה לקבלת מידע על הנעשה בגופים המנויים (למשל משרד התחבורה, ש.ה) הם 'משאב ציבורי' ושימוש בהם לצרכי תעמולת בחירות מנוגד להוראות החוק".

    "המיקוד הוא על התועלת"
    ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הפקת הסרטונים לא נועדה כלל לקדם את המשרד אלא לספק מידע חיוני לציבור, כחלק מהעבודה השוטפת וזכות הציבור לדעת ואי פרסומם לאחר הפקתם בשל הסמיכות למועד הבחירות היה גובל בבזבוז משאבים, גם אם מדובר בעלות זעומה. שר התחבורה אינו מופיע כלל בסרטונים ואינו מוזכר בהם, כך שהמיקוד הוא על התועלת המגולמת בפרויקטים לציבור הרחב".

    במשרד גם ציינו כי "ההחלטה על הפקת הסרטונים ואישורם התקבלה על-ידי ראש מנהלת פרויקט נתיבי ישראל במשרד התחבורה… ההחלטה התקבלה עוד לפני למעלה משנה והפקתם החלה לפני ארבעה חודשים, הרבה לפני ההחלטה לקיים בחירות".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.