• Ad
  • זהירות: המכוניות שהוצפו בעונת ההוריקנים באמריקה מיוצאות ועושות דרכן גם למדינות המזרח התיכון

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קצת יותר מחצי שנה לאחר שמעל לחצי מיליון כלי רכב בפלורידה וטקסס הוצפו כתוצאה מהשטפונות שנגרמו במהלך ההוריקנים הארווי ואירמה, מתברר שמספר עצום מאותם כלי רכב שניזוקו מוצאים בימים אלה חיים חדשים במדינות שונות באפריקה, אסיה וגם כאן במזרח התיכון.

    עיתון הוול סטריט ג'ורנל מדווח על פי מקורות כי לא מדובר במקרים בודדים אלא במאות אלפי כלי רכב שהוחלט שלא להחזירם לכבישי ארצות הברית אשר מיוצאים לאחרונה אל מעבר לים וצפויים גם לנוע על כבישי המדינות אליהן יוצאו.

    עוד בTheCar:
    התרענו בזמן אמת: מיליון רכבים נפגעו, חלקם עשויים להגיע גם לישראל
    תודה לאירמה והארווי: התעוררות בשוק הרכב האמריקאי
    בחזרה לאסון פוקושימה?

    את מאות אלפי כלי הרכב שניזוקו באותם הוריקנים ניתן לסווג לשלוש קבוצות עיקריות:

    • רכבים ששהו זמן רב מתחת למים או שהוצפו לחלוטין ועל כן סובלים מנזקים במגוון רב של מערכות. מאחר שעלות תיקונם גבוהה מאוד הם הוגדרו כאובדן מוחלט (טוטאל לוס) והושמדו או נמכרו לפירוק לחלקים.
    • רכבים שהוצפו בצורה פחות חמורה וזכו להגדרה שמכונה בארצות הברית Salvage טייטל, משמע רכבים שנפגעו אך ברי לתיקון וחזרה לכביש. עם זאת, גם אם רכבים אלה יתוקנו בצורה מושלמת הם ישאו Salvage טייטל במשך כל ימי חייהם.
    • הקבוצה השלישית והבעייתית ביותר כוללת מספר לא מבוטל של רכבים שניזוקו בכל הרמות בשיטפונות אך לא היו מבוטחים בביטוח מקיף או המתינו לקונים במגרשי מכירות יד שנייה ולא דווחו לשלטונות או לחברות הביטוח ועל כן לא נרשמו כפגומים.

    נזקי הצפה הם מאוד חמקמקים ובניגוד למכוניות שנפגעו בתאונה, שריפה או אפילו נזקי ברד חמור, אפילו למומחה לא קל לזהות רכב שנפגע בשיטפון לאחר שזה התייבש ונוקה היטב.

    עם זאת, למרות שקשה לראות בעיניים נזק ממשי, מכונית שהוצפה ולא תוקנה בצורה יסודית מאוד יכולה לסבול מבעיות מכניות משמעותיות במנוע, בתיבת ההילוכים ובבלמים, עלולה לפתח חלודה וריקבונות במקומות אליהם חדרו המים ונשארו לחים, ככל הנראה תסבול מקצרים ומתקלות חשמל שונות ומשונות ויש להניח גם מחוסר תפקוד או מתפקוד לקוי של מערכות הבטיחות השונות – ABS, בקרת יציבות וכריות אוויר.

    על כן, באופן כללי, במקרים של רכבים שספגו הצפה מעל רמה מסוימת ההמלצה הטובה ביותר בנוגע לרכישתם היא פשוט להימנע אפילו אם המחיר אטרקטיבי ביותר.

    זאת הסיבה בגללה מרבית סוכנויות המכירה וסוחרי הרכב יעדיפו להימנע ממכירת מכוניות שכאלו באזורים בהם הם פועלים מחשש לפגיעה במוניטין העסקי שלהם ורצון להימנע מהצורך לטפל תקלות שונות שעלולות להופיע גם לאחר זמן לא מבוטל ועל כן אלה יעדיפו למכור את הרכבים הללו מבלי להתעסק בתיקונם רחוק ככל הניתן מהבית, במכירות פומביות באמצעות גורם שלישי. מכירה מחוץ לגבולות ארצות הברית היא כמובן האידיאלית ביותר מבחינתם משום שהיא למעשה מבטלת כל סיכוי לבעיות בהמשך הדרך.

    בעידן של הכפר הגלובאלי רכישת מכוניות במכרזים ובמכירות פומביות אונליין וייצואן מעבר לים הפכה לפשוטה ומקובלת מאוד ועל פי נתונים שמסר לעיתון מנהל חברת ספנות גדולה מדי שנה מיוצאות מארצות הברית מאות אלפי מכוניות משומשות. בחודשים האחרונים הוא מדווח על עליה של ממש במספרים הקשורה להבנתו באופן ישיר לאותן מאות אלפי מכוניות שנפגעו בשטפונות בקיץ.

    "יש מקומות בהם עלות החלקים והעבודה זולה משמעותית מארצות הברית ובמקומות האלה אפילו מכונית שהייתה זוכה בארצות הברית להגדרה טוטאל לוס משום שעלות התיקון שלה גבוהה מ-60 אחוזים מערכה עשויה להיות משתלמת לתיקון בשווקים מסוימים ובוודאי מכוניות שמוגדרות על ידנו כ-Salvage", מסביר אריק וידמר, שמאי מומחה בכיר בחברת Alliance Inspection.

    "גם אם מתקנים רכב כזה לפי הספר לא הייתי רוצה שאשתי תנהג בו אבל יש איפשהו מעבר לים שוק למכוניות הללו", מוסיף וידמר. "הבעיה האמיתית היא שבניגוד לארצות הברית בה מכונית Salvage שחוזרת לכביש צריכה לעבור בדיקה המוודאת שמה שנפגע אכן תוקן כראוי, כשמכונית נשלחת למדינה אחרת אין שום דרך לוודא שהתיקון בוצע כראוי – או בכלל".

    כמו כן יש גם את הצד השני", מחדד וידמר, "רכבים שנפגעו ולא דווחו או תועדו כראוי ועשויים להימכר ללקוחות תמימים בארצות הברית ומעבר לים שבכלל לא יודעים שהם נוסעים בפצצה מתקתקת".

    לשמחתנו לישראל לא ניתן לייבא רכבים חדשים עד בני שנתיים או רכבי אספנות בני 30 ויותר הנושאים טייטל "TOTAL LOSS " או "SALVAGE" בשום דרך שהיא, אך כן ניתן לייבא רכבים שניזוקו (מתאונה, שיטפון או כל נזק אחר) במידה קלה שלא הובילה לשינוי הגדרת ה-TITLE וצריך להקפיד, לפני שאתם רוכשים מכונית (מודרנית או אספנות) באמצעות סוכן ייבוא אישי לקבל ממנו את מספר השלדה שבעזרתו ניתן לקבל, לאחר תשלום של כמה עשרות דולרים, את כל המידע המתועד על עברו של הרכב ממספר הבעלים הרשומים, הקילומטראז' האמיתי שנסע, אם היה לו עבר בחברת השכרה וכמובן מידע על תאונות בהן היה מעורב או נזקים אחרים דוגמת הצפות (FLOOD) מהן נפגע.

    הבעיה האמיתית היא, כפי שהוסבר לעיל, שלא כל אותם רכבים (ויש להניח שיש עשרות אם לא אף מאות אלפים כאלה) שנפגעו מההוריקנים הארווי ואירמה, לא תועדו ברישומים ככאלה שניזוקו וכלל לא בטוח שבכלל תוקנו מעבר לייבוש ולקצת ניקוי.


    כיצד לא ליפול בפח

    אמנם אין דרך בטוחה ב-100 אחוז לדעת שאתם לא נופלים על רכב שהפך לסירה או לצוללת באחד מהוריקנים האחרונים, אבל אם אתם שוקלים לקנות רכב חדש או רכב אספנות בייבוא אישי שהגיע לאחרונה מארצות הברית דרך סוכן מקומי או באופן ישיר ממוכר אמריקאי אונליין בהחלט ניתן לנקוט בכמה אמצעי זהירות שעשויים להציל אתכם מטביעה.

    כלל ראשון ומתבקש – היו חשדנים מאוד לגבי כל רכב המוצע למכירה מאזור יוסטון, טקסס או חופי פלורידה. אל תתביישו לשאול את המוכר בצורה ברורה האם הרכב נפגע בהצפות ובאשר למידת הנזק – מרבית האמריקאים הם אנשים ישרים למדי ואולי לא ינדבו מראש פרטים אך לרוב לא ישקרו לכם במצח נחושה.

    גם רכבים המוצעים למכירה באזורים אחרים בארצות הברית – אפילו מרוחקים – מטקסס ובמיוחד אם המחיר אטרקטיבי בצורה מחשידה עשויים להיות כאלה שנפגעו בהצפה. אל תוותרו לרגע על הוצאת CARFAX או AUTOCHECK – תעודת הזהות של הרכב, לפני(!!!) הרכישה.

    בתעודה זו, מעבר לרישום תאונות ונזקים חריגים (שכאמור אם לא דווחו או תועדו אולי לא יופיעו) תוכלו לראות גם היכן הרכב נרשם ועבר בדיקת רישוי בכל השנים האחרונות ואם אתם רואים שעד 2017 הרישומים הם מאזור יוסטון טקסס או באזור שנפגע בפלורידה בהחלט יתכן שזהו רכב שנפגע בהצפות ועשו לו "פליפ טייטל" למדינה אחרת בארצות הברית כדי להסתיר את עברו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.