• Ad
  • בדיון מיוחד של ועדת הכלכלה הבטיח היו"ר, ח"כ איתן כבל, לפנות למבקר המדינה בדרישה לחקור את מהלך הפרטת הטסטים ואת זהות הזוכים. אוצר המדינה מוותר על עשרות מיליוני שקלים בשנה שיועברו לידי זכיינים פרטיים, למרות שניהול מקצועי ותקין יכול היה לתקן את כל הטעון תיקון במסגרת המשרד
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    "זה מקרה קלאסי של ייבוש מערכת בשביל להפריט אותה… יד זדונית זרקה סתם 100 אנשים רק כי מישהו אמר שמה שמופרט זה טוב" – כך אמר ח"כ אילן גילאון בדיון מיוחד של ועדת הכלכלה בנושא משבר המבחנים המעשיים ("טסטים"), אשר כונס לבקשת חברי הכנסת איימן עודה וחמד עמאר.

     

     

    איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, אשר תמך במהלך ההפרטה בכל הדיונים הקודמים באותו הפורום ומעולם לא שאל את אנשי משרד התחבורה השאלות המתבקשות שעלו מן הדיונים בנושא זה בבג"צ, הודה במידה מסוימת בטעותו והכריז שבכוונתו לפנות אל מבקר המדינה בדרישה לבדוק את תקינות המכרז.

    כשבוע לפני הדיון בוועדה פרסם משרד התחבורה את שמות החברות שזכו במכרז – פמי פרמיום וטלדור, ומדובר בחברות שעוד בתחילת תהליך ההפרטה, הרבה לפני שפורסמו מסמכי המכרז או שמות של חברות אחרות שהתמודדו עליו – הוזכרו על-ידי מספר גורמים מקורבים לנושא כמי שצפויות לזכות במכרז ולהפעיל את מערך המבחנים.

    מהלך הפרטת מבחני הרישוי המעשיים סוקר בהרחבה לאורך השנתיים האחרונות ב-TheCar, ורוב סימני השאלה ותמרורי האזהרה שקשורים בו הועלו כאן שוב ושוב. במהלך התקופה הגיע הנושא לא רק לדיון בבג"צ, אשר אישר למשרד התחבורה להמשיך במהלך, אלא גם אל שולחנו של מבקר המדינה אשר ככל הנראה טרם ירד לעומקם של דברים.

    מבקר המדינה: השר כץ אחראי למשבר הטסטים

    אנשי משרד התחבורה המשיכו בשלהם, בהנחיית שר התחבורה ישראל כץ, ולפני כעשרה ימים פרסמו שהזוכות במכרז הפעלת המבחנים המעשיים הן, כאמור, החברות טלדור, שהסתייעה בשוקי שדה, מי שכיהן כמנהל אגף הרישוי בין השנים 2001 ל–2007, ופמי פרימיום, אשר הסתייעה במנהל שהחליף אותו בתפקידו, חמאדה גנאם, אשר ניהל את אגף הרישוי בין השנים 2007–2013.

    מעורבותם של שדה וחמאדה אצל החברות הזוכות מעלה סימני שאלה ראשית לכל בגלל שבמהלך הדיונים בבג"צ נחשפה העובדה שמשבר המבחנים המעשיים הוא פועל יוצא של כשל ניהולי מתמשך של משרד התחבורה לאורך שנים, ושני אלה – מתוקף תפקידם בעבר – אחראים במידה מסוימת למצב העגום של לימוד הנהיגה בישראל, ולמחדלים הניהוליים של מערך מבחני הנהיגה. בנוסף, מדובר בשני אנשים אשר הודחו בשעתו מתפקידם כמנהלי אגף הרישוי – כל אחד בנסיבות משמעתיות אחרות.

    גם אם בדיקת המבקר לא תמצא כל פגם באופן ניהול המכרז ובהליך בחירת הזוכים קשה להתעלם מן התחושה החמוצה שעולה כאשר מסתבר שרבים מבין מי שמעורבים במה שמוגדר על-ידי אנשי משרד התחבורה עצמם כמערכת לא מתפקדת יוסיף להפעיל את אותה מערכת גם בעתיד, אם כי במסגרת פרטית שתרוויח רווח כלכלי מן המחדלים הניהוליים שהתקיימו עד כה.

    בשלב זה עדיין לא ברור אם מי מבין החברות שלא זכו במכרז תעתור לבית המשפט בדרישה לפסול אותו, אולם אם ההפרטה לא תיעצר על-ידי הכנסת, בית המשפט או מבקר המדינה צפויות 'טלדור' (שתבצע את המבחנים בצפון הארץ ובמרכזה) ו'פמי פרימיום' (שזכתה באזור שמן המרכז דרומה) לנהל את מבחני הנהיגה המעשיים למשך עד שבע שנים. שתי החברות יקבלו תמורת פעילותן יותר מ-50 מיליון שקלים בשנה – סכומים שמתקבלים באמצעות אגרות מבחן שמשלמים תלמידי הנהיגה, ואשר כיום מועברים לאוצר המדינה.

    מה שכן ברור בשלב זה הוא שרמת לימוד הנהיגה בישראל לא מושפעת לטובה מן המהלך, וקיים חשש סביר שהיא אף תתדרדר. ראשית, כאמור, מערך מבחני הנהיגה ינוהל במידה רבה על-ידי אותם מנהלים שניהלו אותו בעבר, ורבים מבין הבוחנים שמושמצים כיום על-ידי בכירי משרד התחבורה יעבדו בעתיד אצל הזכייניות.
    שנית, לפי התכנית הנוכחית של משרד התחבורה צפויות שתי הזכייניות להוסיף ולבצע כ-400 אלף מבחנים בשנה, ממש כפי שקורה כיום. המשמעות היא שבאופן ממוצע כל תלמיד נהיגה יקבל רישיון רק לאחר שלושה או ארבעה מבחנים מעשיים. בפועל, כפי שקרה לאחר הפרטת מבחני התיאוריה, סביר מאד שמספר המבחנים יעלה באופן משמעותי, כלומר שתלמיד יקבל רישיון רק לאחר 5 ניסיונות או יותר, בממוצע.

    אחת הבעיות המקצועיות בשיטה החדשה היא קביעת מסלולי נסיעה אחידים למבחנים, ללא כל שיקול דעת לבוחן, וניסיון העבר מלמד שמורי הנהיגה, בלחץ התלמידים, צפויים לרכז את עיקר תהליך הלימוד באותם מסלולים. העובדה שתלמיד יוכל לקבל מבחן נוסף בתוך לכל היותר שבועיים מן היום שבו נכשל במבחן תעודד תלמידים לגשת למבחן גם אם אינם מוכשרים כהלכה, ותגדיל את הסיכויים שנהגים כאלה יעלו לכביש.

    בדיון שנערך בוועדת הכלכלה אמר ח"כ דוד אמסלם: "לא מפריטים בתי משפט, לא מפריטים משטרה ולא מפריטים טסטים. מה שיקרה בפועל זה שכמות הטסטים לתלמיד תעלה וכולם יהיו עבדים נרצעים של אותם זוכים במכרז".

    ח"כ עמאר אמר בדיון שכבר לפני שנה וחצי הוא (עמאר) ידע מי יהיו הזוכים במכרז. אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה ומי שאחראי על תהליך ההפרטה, השיב לו שהוא מוזמן לפנות ולהגיש תלונה במשטרה אם הוא סבור שנפלו פגמים בהליך המכרז: "גם לפני שנה לא התלוננת וזה לא מקובל להאשים עובדי מדינה, יש גופים שאפשר לפנות אליהם שיחקרו – הכל נעשה לפי דין".

    לקריאה נוספת:

    תוך כמה זמן היה מר חסון מקבל רישיון?

    בלעדי: הפרוטוקולים הגנוזים של הפרטת מבחני הנהיגה

    האם משרד התחבורה שיקר לבג"צ בנוגע להפרטת הטסטים?

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ועדת הכלכלה בעקבות TheCar: לחקור את הפרטת הטסטים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.