• Ad
  • התרסקות במכירות וקשיים לוגיסטיים בייצור רכב אשר נגרמים בגלל וירוס קורונה מאלצים את תעשיית הרכב לפתח במהירות את המכירות באינטרנט ולבזר את מערכי הייצור
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    התפרצות וירוס קורונה בעולם כולו כבר עושה שמות בבורסות ובשוק האנרגיה, וסופה עדיין לא נראה באופק. עם זאת, נראה שההשפעה של המגיפה הזאת על העולם שלנו תורגש גם הרבה אחרי שהמחלה עצמה תמוגר. הנזקים המיידיים והברורים ביותר ניכרים כמובן בתעשיות התעופה והתיירות, אבל גם תעשיות כבדות מושפעות ממנה מאד, ואחת שמשתנה כרגע במהירות ממש לנגד עינינו היא תעשיית הרכב.

     

     

    קורונה התפרצה לראשונה בעיר ווהאן שמרכז סין, שהיא עיר הבירה של מחוז הוביי שבו מיוצרים כ-10% מכלי הרכב בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם. בין השאר מיוצרים שם כלי רכב מתוצרת ג'נרל מוטורס, הונדה, רנו-ניסאן, ופיג'ו-סיטרואן. ההתפרצות החלה סביב ראש השנה הסיני, שבו ממילא תוכננה השבתת רוב הייצור בסין, אלא שהחזרה לעבודה נדחתה במפעלי ייצור המכוניות וחמור מכך: גם במפעלי הייצור של חלקי רכב.

    ככל שקורונה התפשטה בסין, והשביתה מפעלי ייצור נוספים, כך נחתך, באופן טבעי, ההיצע של כלי רכב חדשים, אבל מצד שני גם הביקוש: לקוחות פוטנציאליים נמנעים מלהגיע לאולמות התצוגה, וחלקם פשוט לא יכולים לצאת מן הבתים. מנתונים שפרסמה לאחרונה מחלקת הבינה המלאכותית של ענקית האינטרנט הסינית 'באידו' עולה שעד לשבוע האחרות של פברואר חזרו לעבודתם בסין רק שליש מן העובדים בערים הגדולות.

    לקריאה נוספת: גם תעשיית הרכב חטפה את וירוס הקורונה

    התוצאה המיידית היא שבמחצית הראשונה של פברואר התרסקו מכירות הרכב בסין ב-92%, וגם לאחר התאוששות קלה בשבועיים האחרים הסתכם חודש פברואר כולו בצניחה של 80% ביחס לשנת 2019. איגוד יצרני מכוניות הנוסעים בסין (CPCA) פרסם בסוף השבוע הודעה לפיה סוכנויות הרכב חזרו לעבוד בהדרגה בשלושת השבועות הראשונים של פברואר, אלא שהתנועה באולמות התצוגה שלהם נמוכה מאוד".
    נכון לתחילת השבוע השני של מרץ עובדים רבים בסין נמצאים עדיין בהסגר בבתיהם, קווי האספקה נפגעו, שלטונות מחוז הוביי האריכו את סגירת העסקים הלא חיוניים עד למחרתיים, ה-11 במרץ, ומפעלים רבים מתאמצים לחדש את הייצור, ולו באופן חלקי. בעקבות ביטול תערוכת ז'נבה הודיעו בימים האחרונים גם מארגני תערוכת בייג'ינג, שתוכננה במקור ל -21 באפריל, על דחייתה למועד לא ידוע. סוכנות הדירוג העולמית 'מודי' פרסמה במקביל הערכה ראשונה לפיה כלל מכירות הרכב בעולם צפויות לרדת ב-2020 בכ-2.5%, וזאת לעומת ההערכה המקורית, לפני קורונה, שעמדה על 0.9%.

    אם לא תגיעו לאולם האולם יגיע אליכם

    "הצורך הוא אבי ההמצאה" גורס פתגם ידוע, ולמרות שאת המכירות באמצעות האינטרנט המציאה 'טסלה' בארצות הברית כבר לפני מספר שנים, ומסיבות אחרות לגמרי – כעת הן נכנסות באופן מאסיבי אל תעשיית הרכב. בתוך כדי המשבר שגורמת קורונה השיקה ג'ילי הסינית מערך מכירות אינטרנטי חדש, ולדברי אנשי החברה הוא מאפשר כעת ללקוחות להזמין נסיעות מבחן: נציגים יגיעו אל בתי הלקוחות במקום שאלה יצטרכו לכתת רגליים לאולמות. האתר מאפשר כמובן ללקוחות לאפיין לעצמם מכונית, לשלם תמורתה ולהזמין אותה.
    כך מצטרפת ג'ילי אל טסלה, ב.מ.וו. ומרצדס שהפעילו אתרי מכירות מקוונים בסין עוד לפני הוירוס, וברוח הזמן היא מכנה את השירות החדש שלה "רכישת רכב ללא מגע".

     

     

    חברת הייעוץ העולמית Frost & Sullivan מעריכה שבמהלך שנת 2019 כולה נמכרו ברחבי העולם כ-825,000 כלי רכב חדשים באופן מקוון – חלקם באמצעות מימון וחלקם על-ידי תשלום מקדמה באתר והשלמת הרכישה באולם. להערכתם, עד לשנת 2025 יימכרו בדרך הזאת כ-6 מיליון כלי רכב, ואין בעיניהם ספק ש"וירוס קורונה מהווה זרז משמעותי לקמעונאות דיגיטלית בתחום הרכב". סרוונט סינג, שותף מנהל בחברה, אמר ש"כפי שאפשר לראות בסין, דחיית החלטת הרכישה עודדה מאד את יצרניות הרכב להפנות משאבים לפלטפורמות שיווק ומסחר באינטרנט".

    איפה משיגים חלקים?

    תחום אחר לחלוטין שצפוי להשתנות מעתה ללא היכר הוא ביזור רשת האספקה של יצרניות הרכב. תעשיית הרכב כבר חטפה בעבר שתי מכות בעקבות אסונות טבע – הקשה מהן הייתה הצונאמי שגרם לאסון פוקושימה ביפן, אבל ההתמכרות לכושר הייצור, ולעלויות הנמוכות של ייצור בשוק הסיני גובה בימים אלה מחיר יקר הרבה יותר. יצרניות הרכב וספקיות המשנה שלהן הקימו בסין את מערכי הייצור הגדולים ביותר בעולם, וחלקן אף נטשו שווקים אחרים בדרום מזרח אסיה כדי להתרכז בשוק הסיני. התוצאה, כפי שדיווחנו כאן, היא פגיעה באספקת חלקים וחלפים שחורגת בהרבה מגבולות סין, השפיעה כבר על הייצור בדרום קוריאה וביפן, והגיעה במידה מסוימת אף לאירופה ולארצות הברית.

    משבר קורונה יצר, ראשית לכל, "רשת חירום" של מוקדי סיוע ומידע עבור יצרניות הרכב. כמעט כל ספקיות החלקים והחלפים מפעילות מוקדים שמתאמצים לאתר עבור יצרניות הרכב מקורות ייצור חלופיים למפעלים שמושבתים או עובדים בתפוקה חלקית, וכל מערכי הלוגיסטיקה שינו בין לילה את המיקוד שלהם כדי לצמצם ככל שאפשר את הפגיעה בייצור רכב מסביב לעולם. ההערכה, נכון לעכשיו, היא שסין לא תוכל לחזור לייצור בהיקף מלא לפני סוף חודש אפריל השנה.

     

     

    לא מיותר להזכיר שדווקא יצרניות הרכב הסיניות, בעידוד הממשלה, הובילו בשנתיים האחרונות מגמה של יציאה לייצור מחוץ לגבולות המדינה, בעיקר בתאילנד, מלזיה, אינדונזיה והודו. כעת, בעקבות אפל, גוגל ומיקרוסופט שהעבירו כבר חלק מן הייצור שלהן לטייוואן, וייטנאם ותאילנד, גם יצרניות הרכב מתחילות "לפזר מחדש את הביצים" במקום לשים את כולן בשוק הסיני.

    ובינתיים באירופה

    ההתפרצות החמורה ביותר של קורונה באירופה, עד כה, התרחשה אמנם בצפון איטליה שבה נמצאים המוח והלב של תעשיית הרכב האיטלקית, אלא שבימינו מיוצרות מעט מאד מכוניות באיטליה עצמה – ורוב הייצור של היצרניות האיטלקיות מבוצע בטורקיה, פולין וסרביה. ההשפעה המיידית של קורונה באיטליה, לכן, איננה מאד משמעותית עד כה.
    מצד שני, התפשטות המחלה בספרד ובגרמניה עלולה להכניס את תעשיית הרכב האירופאית לתוך הקלחת – ולכך כבר יהיו השפעות מיידיות גם על שוק הרכב הישראלי.

    בשבוע שעבר אמורה הייתה להיפתח בז'נבה תערוכת המכוניות הבינלאומית השנתית, ובמסגרתה התכוונו מספר יצרניות רכב להשיק דגמים חדשים. התערוכה בוטלה ימים ספורים לפני מועד הפתיחה המתוכנן שלה, והדבר המעניין ביותר שקרה מיד לאחר מכן הוא התארגנות מהירה של כל יצרניות הרכב להשקות אלטרנטיביות של אותם דגמים באמצעות האינטרנט.

     

     

    רוב היצרניות יזמו וביצעו שידורים אינטרנטיים של השקות, ובחלקם אף נאמו בכירי המנהלים שלהן אות אותם נאומים שהתכוונו לשאת במהלך מסיבות העיתונאים בימי העיתונות של התערוכה. אנליסטים של תעשיית הרכב מצביעים על כך כעת סימן ליכולת ההתארגנות המהירה של היצרניות למעבר ממכירות פיזיות באולמות למכירות מקוונות באמצעות האינטרנט. כך, למשל, דייויד לגט, מנהל תחום הרכב בחברת גלובל דאטה, אמר בסוף השבוע שהשידורים החיים (מן ההשקות המבוטלות) עשויים מצד אחד להוות את "הקש ששבר את גב תערוכת הרכב המסורתית", אבל מצד שני מדגימות כיצד אפשר להציג מצגות מוצר בשידור אינטרנטי חי כדרך זולה ויעילה יותר עבור יצרניות רכב שמודאגות מן העלויות והמסחר המתדלדל".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    וירוס קורונה מעצב מחדש את תעשיית הרכב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.