התקלקל לכם ההגה בסוזוקי? אתם לא לבד

התקלקל לכם ההגה בסוזוקי? אתם לא לבד

לקוחות של סוזוקי בהודו התלוננו על תקלה במערכת ההגה, והיצרנית לקחה אחריות ומחליפה על חשבונה את מכלולי ההגה. אז מדוע נדרשים לקוחות סוזוקי בישראל לשלם מכיסם לתיקון מה שנראה כמו כשל סדרתי?
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

האם סוזוקי מבצעת קריאה לתיקון של מערכות הגה תקולות בחו"ל, אבל בחרה שלא לבצע תיקון כזה בישראל? מתובענה ייצוגית שהוגשה לא מכבר כנגד סוזוקי והיבואנית שלה לישראל, חברת 'מכשירי תנועה', עולה לכאורה שבמכוניות מדגמים שונים של סוזוקי קיימת תקלה סדרתית במערכות ההגה, וזו גורמת לתחושה "דביקה" בהיגוי ולמניעת ההתמרכזות הטבעית של ההגה לאחר הפנייתו.

 

התקלקל לכם ההגה בסוזוקי? אתם לא לבד

 

תיקון תקלה כזאת במוסכי הרשת של סוזוקי, תוך החלפת מכלול ההגה לחלק מקורי, עשוי לעלות ללקוחות כ-10,000 שקלים, וזאת בשעה שסוזוקי ככל הנראה הכירה באחריותה לפגם ייצור דומה בהודו – ושם היא מתקנת את התקלה על חשבונה.

התביעה החלה להתגלגל לאחר שי.פ. מאור עקיבא רכש מחברת ליסינג סוזוקי באלנו שעלתה על הכביש באוגוסט 2017, וזמן קצר לאחר תום תקופת האחריות הוא החל להרגיש שהפניית ההגה הופכת להיות נוקשה ושההגה לא מתמרכז בחזרה באופן עצמאי כמו בכל מכונית תקינה. י.פ. פנה למוסך רשת של מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, ושם קיבל הצעת מחיר להחלפת מכלול ההגה תמורת סכום שמתקרב ל-10,000 שקלים כולל מע"מ.

י.פ. הסתייע בעורכי הדין צחי פיסטל, יאמן מסאלחה ועדי הרמן והגיש תובענה ייצוגית בבית המשפט המחוזי מרכז, וזו מופנית גם כנגד יצרנית הרכב – סוזוקי הודו (מארוטי-סוזוקי), גם כנגד חברת סוזוקי ביפן, וגם כנגד מכשירי תנועה – יבואנית סוזוקי לישראל.

לתביעה לא צורפו חוות דעת מקצועיות אודות מהות התקלה או הערכה של גודל קבוצת הנפגעים בישראל, אלא בעיקר פרסומים מאתרי אינטרנט בהודו שבהם נטען שהיצרנית מודעת לתקלה הסדרתית ושלקוחות בהודו דיווחו על "תחושת היתקעות ועל רעש בזמן סיבוב ההגה". כתגובה לתלונות הלקוחות ביצעה מארוטי-סוזוקי סוג של "תיקון סדרתי שקט" – אולי במסגרת קריאת שירות שאיננה בטיחותית (להבדיל מקריאה לתיקון בטיחותית, ייתכן שזו מבוצעת באמצעות עלון שירות, TSB). בשורה תחתונה אופי ההליך לא ממש משנה ללקוחות – מה שחשוב להם זה שהיצרנית לקחה אחריות והיא מטפלת בהם.

בהיעדר חוות דעת או פירוט של קריאה לתיקון בטיחותית (Safety Recall) קשה לקבוע חד משמעית שמדובר בתקלה בטיחותית, אבל ההיגיון מחייב שלכל פגם במערכת רגישה כמו ההיגוי של רכב, ובפרט פגם שמונע היגוי טבעי – עלולות להיות השלכות בטיחותיות שליליות. מה שבטוח זה שאם סוזוקי הכירה בכשל בהודו – אין סיבה לקפח את לקוחותיה בישראל.

 

 

בתובענה הייצוגית מוזכר שבהודו מטופלים גם דגמים נוספים במסגרת אותו תיקון סדרתי, ובהם איגניס, ויטארה, סוויפט ו-S-Cross (שנקראת בישראל 'קרוסאובר'), אולם לא בטוח שעובדה זאת רלבנטית לישראל. למעט באלנו, שאכן יוצרה בהודו על-ידי מארוטי-סוזוקי ויובאה משם לישראל בתקופה הרלבנטית – שאר הדגמים יובאו אלינו ממפעלים במדינות אחרות. ויטארה ו'קרוסאובר', למשל, יובאו מן המפעל של סוזוקי בהונגריה, ואילו סוויפט יובאה ארצה מהונגריה ומיפן. ישנם אמנם מצבים שבהם חלקים מיוצרים במפעל מסוים ונשלחים להתקנה במדינות שונות, אבל ברוב המקרים רוכשות יצרניות הרכב רכיבים מספקיות שממוקמות בקרבת המפעלים שלהן.

כך או אחרת – באי כוחו של התובע לא צרפו פרטים של נפגעים נוספים שמהם אפשר ללמוד האם הכשל במערכת ההגה שבו נתקל י.פ. מתקיים גם בדגמים אחרים של סוזוקי, אבל גם כך מדובר בקבוצה די גדולה של נפגעים פוטנציאליים: בשנת 2017 לבדה נמכרו בישראל כ-3,600 באלנו הודיות.

בתובענה הייצוגית נדרשות היצרניות והיבואנית לתקן על חשבונן את כל המכוניות שבהן נתגלה או יתגלה כשל כזה ולהעניק למכלול ההגה במכוניות עשר שנות אחריות, וכן להשיב כספים למי שנאלץ כבר לתקן תיקון שכזה על חשבונו. בחברת מכשירי תנועה בחרו שלא להגיב לגופם של דברים והסתפקו באמירה לפיה "החברה לא רואה הצדקה לתביעה הייצוגית שהוגשה נגדה ובבית המשפט תציג את עמדתה בנושא".

אם גם לכם יש סוזוקי עם תקלה בהגה, או שאתם מכירים בעלים של סוזוקי עם תקלה כזאת – כתבו אלינו לדוא"ל editor.thecar@gmail.com

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.