• Ad
  • בארצות הברית מאיצים את קצב הקריאות לתיקון ומרחיבים אותן לדגמים נוספים. אצלנו משרד התחבורה עדיין רדום. האם אתה תהיה הקורבן הבא?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    עדכון אחרון: 27/12/2015

     

    מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA) הכריז אתמול (ד') על ידיעה ודאית אודות קורבן נוסף של פרשת כריות-האוויר הקטלניות מתוצרת טקאטה: נער בן 13 מפנסילבניה שנהג בהונדה אקורד משנת הייצור 2001.
    הפרסומים הראשונים אודות מקרה זה דיווחו על נער בן כ-18 אשר נפצע בתאונה קלה כבר בחודש יולי שעבר וגסס במשך מספר ימים כתוצאה מפגיעת חלקי המתכת שהתפרקו ממיכל אחסון חומר הנפץ שניפח את כרית-האוויר שלו, ומאוחר יותר נכנע לפציעתו ומת.

    העדכון לפרשה, שאולי נמסר בידי גורמים אינטרסנטיים או אולי על-ידי מי שנכנס לעובי הקורה, הוא שהקורבן היה ילד 13 – צעיר מכדי שיהיה לו רישיון נהיגה.

    נסיבות התאונה שבה הוא נהרג בחודש יולי האחרון עדיין אינן ברורות מפני שאנשי מינהל הבטיחות בדרכים לא חשפו את זהותו – ככל הנראה מטעמי צנעת הפרט. עם זאת, על-פי פרסומים בארה"ב התאונה שבה מדובר תואמת את פרטיה של תאונה שהתרחשה במחוז מרסר, פנסילבניה באותו תאריך, מוקדם לפנות בוקר.

    ילד בן 13 שנהרג בתאונה זאת היה תושב העיירה גרוב סיטי, והוא נהג בעצמו על כביש 58 במכונית הונדה אקורד קופה משנת הייצור 2001 אשר שייכת למשפחתו.

    עדיין לא פורסם, או לא ידוע, מה עשה הילד מאחורי ההגה של המכונית באותו מועד אולם ברור שהוא לא חגר חגורת בטיחות ושהוא סטה מן הדרך בסמוך לעיירה פינדלי הסמוכה למקום מגוריו. לפי הדיווח שפרסמה המשטרה מאותו אירוע הילד סטה מן הכביש אל הנתיב הנגדי וירד במורד סוללת העפר שעליה הוא בנוי לתוך אזור מיוער, שם פגע בעץ שהיה מונח על האדמה.

     

    Airbag Deployment

     

    חשיבות התאונה נובעת מכך שמדובר במוות נוסף שנגרם כתוצאה ישירה מכשל במנגנון הניפוח של כריות-אוויר מתוצרת חברת טקאטה היפנית.

    עד היום הכריזו כבר 12 יצרניות רכב על קריאות לתיקון של יותר מ-19 מיליון מכוניות לצורך החלפת מנגנוני הניפוח הקטלניים בכריות-האוויר מתוצרת טקאטה, ואתמול (ד') הורחבה הקריאה גם לדגמים נוספים של מאזדה 6 משנות הייצור 2005-2008, הונדה CR-V משנות הייצור 2002-2004, וסובארו לגאסי ואאוטבק משנות הייצור 2005-2008.

    הסוכנות הפדרלית האמריקנית הפיצה הודעה לעיתונות שבה היא מדווחת, בין השאר, על מותו של הנער מפנסילבניה. זהו האדם השמיני בארה"ב אשר נהרג בוודאות כתוצאה מן הפגם שנגרם על-ידי היצרנית היפנית, וזאת בנוסף לעשרות בני אדם שנפצעו ברמות חומרה כאלה ואחרות, ועוד מספר לא ידוע של הרוגים ופצועים במדינות שבהן לא מתבצע מעקב סביר אחרי הפרשה – כמו למשל בישראל.

    כפי שדיווחנו כאן כבר מאז שפורסמו ידיעות ראשונות אודות הפרשה וככל שהתגלו פרטים נוספים לאחר מכן – יצרנית מערכות הבטיחות היפנית טקאטה השתמשה בחומר נפץ אלים במיוחד, ופחות יקר להפקה, במנגנוני הניפוח של כריות האוויר שלה.

    כתוצאה מכך התפוצצו מיכלי המתכת שבהם אוחסן חומר הנפץ גם במקרים שונים שבהם הופעלו כריות-אוויר בתאונות קלות, ועל-ידי כך נקרעו מהם פיסות מתכת ונורו לכיוון הנהג או הנוסע שלצידו. במקרים שונים גרמו פיסות מתכת אלה לנזקים קשים באזורי הראש ובצוואר – לפציעות חמורות ואף למוות.

    במקרה שעליו דיווחה אתמול הסוכנות הפדרלית הייתה מעורבת הונדה אקורד משנת הייצור 2001 אשר נמכרה במדינה שבה שורר אקלים לח – גורם שידוע כבעייתי במיוחד עבור חומר הנפץ שבו השתמשה טקאטה, ולאחר מכן נמכרה והועברה לפנסילבניה.

    במכונית זאת לא בוצעה הקריאה לתיקון אשר נשלחה על-ידי הונדה כבר לפני 5 שנים, ויום לפני התאונה שלחה הונדה הודעה נוספת לבעל הרכב – קרוב משפחתו של הנער שנהרג – אולם זה כבר היה מאוחר מידי. על אף שהתאונה התרחשה, כאמור, ביולי, לסוכנות נודע עליה רק לפני כשבוע, וזאת בעקבות פניית עורך דינה של המשפחה אליה.

    "מותו של האיש הצעיר הזה הוא טראגי", אמר דובר המינהל, "וזה מדגיש מדוע אנחנו ממשיכים לעבוד כל כך קשה כדי להוריד כלי רכב פגומים אלה מן הכבישים".

    דובר מטעם חברת טקאטה אמר: "אנחנו שולחים את תנחומינו הכנים למשפחתו של הנהג. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הונדה ועם מינהל הבטיחות כדי לבחון את העובדות ואת הנסיבות של תאונה זאת".

    דובר של חברת הונדה אמר שהאקורד הספציפית הזאת נקראה לתיקון בחודש פברואר 2010, כאשר עדיין נמצאה בחזקת הבעלים הקודמים שלה. הודעה נוספת של קריאה לתיקון נשלחה בדואר לבעלים הנוכחי של המכונית ב-21 ביולי – יום אחד לפני התאונה הקטלנית.

    כאמור, מאזדה, הונדה וסובארו הרחיבו השבוע את היקף הקריאה לתיקון שלהן למספר דגמים נוספים, וזאת "כתוצאה של בדיקה בליסטית שערכה חברת טקאטה בחודשים האחרונים", כך נכתב בהודעת המינהל. "הצרכנים מתבקשים לבדוק את מספר זיהוי הרכב שלהם (VIN) ולוודא אם הוא מופיע ברשימה המעודכנת של קריאות לתיקון פתוחות, ובמידה וכן עליהם ליצור קשר עם רשת השירות של היצרניות".

     

    אתר האינטרנט של NHTSA לפרשת טקאטה

     

    הרשימה המעודכנת של דגמים שנקראו עד כה לתיקון (בארצות הברית) נמצאת ב –www.safercar.gov/rs/takata/takatalist.html.

    הסתרה ברמות הבכירות

    הניו יורק טיימס פרסם אתמול ידיעה לפיה הבעיה של כריות-האוויר הייתה ידועה ברמות הגבוהות ביותר של הנהלת טקאטה ושל הנהלת הונדה – הלקוח הגדול ביותר שלה, עוד לפני יותר מחמש שנים, וזאת על-פי מסמכים פנימיים חסויים שהוגשו לבית משפט בפלורידה אתמול (ד'). מסמכים אלה כלולים בתביעה שהוגשה שם נגד טקאטה, וחושפים פגישה שהתקיימה במטה האמריקאי של הונדה בטורנס, קליפורניה, ב -22 ביולי 2009.

    בפגישה זאת, כך עולה מן המסמכים, אמר המנהל האחראי על הייצור של הונדה בצפון אמריקה באותה תקופה לנשיא טקאטה של אמריקה: "אני מודאג מהיקף התופעה ומן ההתפשטות שלה החוצה… אני רוצה שתלמד במהירות את הסיבה".

    מהנדס אחר של הונדה, שמזוהה שם רק בשם אוטאקה, לחץ על אנשי טקאטה לגלות מה הן הסיבות לפגם: "מדוע מתדרדר חומר הנפץ ככל שהוא מתיישן?" הוא שאל שם, "מדוע זה מתפוצץ? אני רוצה לדעת את האמת".
    פגישה זאת התקיימה חודשים ספורים לאחר המוות הידוע הראשון שקשור לכריות-האוויר הפגומות, כאשר אשלי פרהאם בת ה-18 מאוקלהומה דיממה למוות לאחר שכרית האוויר שלה התפוצצה בתאונה שהתרחשה בחודש מאי 2009 ופיסת מתכת קרעה את עורק הצוואר שלה.

    חמישה ימים לאחר אותה פגישה קראה הונדה לתיקון ל-440,000 כלי רכב בארצות הברית, אולם אנשי שתי החברות הוסיפו לטעון שהפגם היה מוגבל לקבוצות ייצור ("באטצ'ים") בודדים.
    בטקאטה סירבו להגיב אודות המסמכים הפנימיים, שלגביהם דווח לראשונה על-ידי סוכנות הידיעות בלומברג.

    מינהל הבטיחות הפדרלי האמריקני כבר קנס את טקאטה בסכום של 70 מיליון דולר בגלל שלא דיווחה לו במהירות הנדרשת אודות הבעיה, וקנס זה הוגדל ב-130 מיליון דולר נוספים היות שטקאטה לא עמדה בקצב הנדרש של קריאות לתיקון בארה"ב.

    עד לסוף השבוע הראשון של דצמבר תוקנו בארה"ב רק 27% מן המכוניות שנקראו לתיקון ואילו במדינות שבהן קיימת לחות גבוהה, ובהן גדולה יותר הסבירות לפציעה ומוות כתוצאה מתקלה בחומר הנפץ, בוצעו כ-34 אחוזים מתיקוני כריות-האוויר שבצד הנהג – ובסך הכל רק 950 אלף כלי רכב.

    אלא שבמינהל הפדרלי לא מוכנים לסמוך יותר רק על טקאטה, ועל כן בחרו לאחרונה את ג'ון בורטה (Buretta), שותף במשרד עורכי הדין 'סוויין ומור' כמפקח פנימי מטעם המינהל בתוך טקאטה.
    בורטה שימש בעבר כסגן היועמ"ש בחטיבה הפלילית של משרד המשפטים, ולפי תיאור המינהל יש לו ולצוות של "ניסיון עצום בחקירות ארגוניות מורכבות", וכן ש"הם ישחקו תפקיד משמעותי בסיוע לפיקוח על העמידה של טקאטה בהתחייבויותיה וביישום הקריאות לתיקון".

    אצלנו בישראל: דממה

    ככל הידוע, כל יבואני הרכב הישראלים אשר קיבלו מן היצרניות שמיוצגות על-ידם הודעות אודות קריאות לתיקון בנושא זה דיווחו עליהן למשרד התחבורה, וללקוחות הרלבנטיים.

     

    קריאה לתיקון משרד התחבורה הישראלי 001

     

     

    אלא שכלל לא בטוח שכל יצרניות הרכב דיווחו עד היום לנציגים שלהם בארץ אודות כל הדגמים שבהם נחוצה החלפה דחופה של כריות-אוויר – בעיקר מכיוון שאין להן כל סיבה לחשוש מ"אימת" משרד התחבורה הישראלי.
    אצלנו אין אף סנקציה מובנית של המשרד כלפי יצרנית זרה, ואפילו אם תונח עדות חד משמעית על שולחנו של מנכ"ל המשרד – לפיה יצרנית רכב העדיפה להתעלם מן הצורך לבצע קריאה לתיקון בישראל עד שהיא תסיים את התיקון במדינות שבהן היא עלולה להינזק – המנכ"ל לא יידע מה לעשות עם המידע הזה ולא יוכל לפעול כנגדה.

    משרד התחבורה שלנו לא פעל עד היום כדי ליידע את הציבור אודות הסכנה שעלולה לארוב בתוך מאות אלפי כריות-אוויר בישראל, ואפילו מי שיתאמץ לגלות מידע כזה בין הודעות הקריאה לתיקון שמפורסמות באתר המשרד – יתקשה מאד להבין במה דברים אמורים.

    כך, למשל, נראה נוסח קריאה לתיקון שנוגע להונדה ג'אז ואשר פורסם בנובמבר השנה: "קריאה מס' 11604 משנת 2015 לרכב מתאריך יצור: 01/01/2005 ועד: 31/12/2007. תיאור הליקוי: יחידת ניפוח כרית אויר צד נהג עלולה לפזר חלקיקי מתכת בזמן פתיחה. יבואן: מאיר – חברה למכוניות ומשאיות | טל': 03-9182100".

     

    קריאה לתיקון משרד התחבורה הישראלי 002

     

    האם ניתן להבין מנוסח הודעה זאת במה דברים אמורים? האם למי מבין הבעלים או הנוהגים באחד מעשרות הדגמים של 12 מותגי הרכב שכלולים בפרשה יש דרך למצוא את הדגם שלו ברשימה של משרד התחבורה הישראלי? האין אנחנו, כציבור של אזרחים ובעלי רכב, ראויים למשרד תחבורה פחות מפגר?

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הרוג נוסף בפרשת טקאטה: נער בן 13

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.