• Ad
  • הרגולטור האוסטרלי תובע את מרצדס
    נציבות התחרות והצרכנות האוסטרלית תובעת את מרצדס בגלל כריות האוויר של טקאטה, ואפילו לא בגלל הכריות עצמן אלא בגלל מידע מטעה שמרצדס מסרה לבעלי רכב.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נציבות התחרות והצרכנות האוסטרלית (ACCC) הגישה אתמול (ד') תביעה כנגד מרצדס בבית המשפט באוסטרליה וזאת בטענה שמרצדס הטעתה לקוחות שלה בנוגע לרמת הסיכון של כריות-אוויר מתוצרת טקאטה. מה שמעניין במיוחד בתביעה הזאת הוא פער בלתי נתפש בין האחריות שבה נוקט הרגולטור האוסטרלי כלפי בעלי הרכב והנוסעים לבין הזלזול המתמשך של משרד התחבורה הישראלי בחיי אדם אצלנו.

     

    הרגולטור האוסטרלי תובע את מרצדס

     

    את פרשת כריות-האוויר הקטלניות מתוצרת טקאטה אנחנו סקרים כאן בהרחבה מאז שנת 2014, ונזכיר "בקליפת אגוז" שמדובר במנגנוני ניפוח מסוכנים אשר עלולים להתפרק בעת הפיצוץ שלהם ולהטיס חלקי מתכת לוהטים וקטלניים לתוך תא הנוסעים. כתוצאה מן הרשלנות ובצע הכסף של טקאטה נהרגו ונפצעו מאות בני אדם בעולם, והוכרזה הקריאה לתיקון הגדולה ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב.

    גם שבע שנים לאחר מכן כל זה לא גרם עדיין למשרד התחבורה הישראלי ליזום פעולות עצמאיות שיגרמו ליצרניות רכב שונות לבצע קריאות לתיקון של כריות אלה בישראל, וכל הקריאות שכן בוצעו אצלנו נעשו ביוזמת היצרניות וללא כל סנקציה של הרגולטור הישראלי. מרצדס, למשל, התמהמהה בביצוע קריאות לתיקון בישראל, ובסופו של דבר ביצעה אותן רק אחרי שהוגשה כנגדה תביעה ייצוגית בישראל על-ידי עו"ד דוד מזרחי בנושא זה.

    מכל מקום, נציבות התחרות והצרכנות האוסטרלית טוענת בתביעתה – שימו לב – שהצוותים במוקד הלקוחות הטלפוני של מרצדס אמרו ללקוחות החברה "שזה בסדר" להמשיך ולהשתמש כרגיל במכוניות בנות יותר משש שנים שבהן הותקנו כריות-אוויר מתוצרת טקאטה. הרגולטור האוסטרלי טוען שמדובר במידע מטעה אשר חשף את בעלי הרכב והנוסעים לפציעה חמורה או אפילו למוות, וזאת בעיקר לנוכח העובדה שבאותה עת כבר היה ידוע באוסטרליה על לפחות הרוג אחד (בהונדה) ופציעה קשה אחת (בטויוטה) בגלל כריות אוויר של טאקאטה.

     

    הרגולטור האוסטרלי תובע את מרצדס

     

    אנשי נציבות התחרות טוענים בתביעתם שבין החודשים יולי 2018 למרץ 2020 היו לפחות 73 מקרים שבהם אנשי שירות הלקוחות של החברה אמרו ללקוחות בטלפון או בדוא"ל שהקריאה לתיקון של כריות האוויר היא רק אמצעי זהירות ושהם יכולים להמשיך להשתמש במכוניות בנות שש שנים או יותר ללא כל בעיה. במקרים שונים נמסר ללקוחות שלא היו אירועים, תאונות, פציעות או מקרי מוות שנגרמו על ידי כריות אוויר ברכבי מרצדס. בהודעת הנציבות לעיתונות נכתב ש: "אנחנו טוענים שמרצדס חשפה את הצרכנים לסיכונים של פציעה חמורה או מוות מכיוון שהיא השתמשה בשפה שממזערת את הסיכונים וגרמה לרושם שהקריאה לתיקון היא אמצעי זהירות בלבד ואין דחיפות להחליף את כריות האוויר". דליה ריקרד, סגנית יו"ר ה-ACCC, מצוטטת באותה הודעה כאומרת ש"הקריאה לתיקון של כרית האוויר של טאקאטה החלה באוסטרליה בגלל סיכון לפתיחה לא נכונה של כריות אוויר פגומות במיליוני כלי רכב, מה שעלול לגרום לפציעה חמורה או למוות של נהגים ונוסעים אפילו בתאונות קלות יחסית". אנשי הרשות מסרו שהם מודעים להתפוצצויות תקולות של כריות אוויר של טאקאטה במכוניות מרצדס שהתרחשו במדינות אחרות.

    מרצדס החלה לבצע "קריאה לתיקון מרצון" במכוניות שבהן הותקנו כריות אוויר מסוכנות כבר בשנת 2009, אבל רק בשנת 2018, בעיקר לאחר התפתחויות משמעותיות בפרשת טקאטה, היא אולצה לבצע קריאה גורפת לתיקון של כריות אוויר, וזאת בעקבות תאונת דרכים בעיר סידני, שבה נהרג נהג במרצדס. אצלנו, כפי שפרסמנו כאן, לקח למרצדס שנתיים נוספות ותביעה ייצוגית כנגדה עד שהיא ביצעה קריאה לתיקון.

     

    הרגולטור האוסטרלי תובע את מרצדס

     

    אנשי מרצדס טוענים להגנתם שבכלי רכב מתוצרתם הותקן דגם 'בטא' של כריות טקאטה, בעוד שהדגם המסוכן באמת הוא דגם 'אלפא', ומשום כך נדרשו צעדים פחות דרסטיים של קריאה לתיקון. אנשי נציבות התחרות והצרכנות האוסטרלית, לעומת זאת, טוענים שהקריאה לתיקון שנדרשה על ידם כוללת גם את דגמי 'בטא', ושבמכוניתו של הנהג שנהרג בסידני הותקנה כרית מדגם בטא.

    כאמור, הידיים של משרד התחבורה הישראלי עדיין נמצאות במקום חמים ונוח, ועד היום לא ידוע לנו על אף פעולה אקטיבית שבוצעה על-ידם כדי להכריח את יצרניות הרכב שטרם החליפו כריות מסוכנות כאלה לעשות את הדבר הנכון.

     

    לקריאה נוספת:

    רוצח במכונית שלך: מדוע משרד התחבורה לא מנטרל את כריות-האוויר הקטלניות?

    הרשימה שמשרד התחבורה מסתיר מאיתנו, או שלא מכיר בעצמו

    עשרות אלפי ישראלים בסכנת מוות, משרד התחבורה מתעלם

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הרגולטור האוסטרלי תובע את מרצדס. משרד התחבורה הישראלי ממשיך להפקיר את הנהגים והנוסעים.

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.