• Ad
  • באירופה צופים שבתוך כשנתיים ייוצאו מסין לאירופה 800,000 מכוניות בשנה, וזה הרבה יותר ממה שאירופה מייצאת לעולם כולו. ההשפעה על השוק שלנו תהיה דרמטית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עד לשנת 2025, כלומר קצת יותר משנתיים מהיום, יימכרו באירופה כ-800,000 מכוניות מתוצרת סין בכל שנה, רובן חשמליות טהורות, וזה אומר שלראשונה בהיסטוריה של תעשיית הרכב – אירופה תייבא הרבה יותר מכוניות מכפי שהיא תייצא. כך עולה מדוח שפרסמה לאחרונה חברת המחקר והאנליסטיקה PwC.

     

     

    אם תתממש התחזית הזאת אירופה תייבא אל גבולותיה בשנת 2025 כ-220,000 יותר כלי רכב מכפי שהיא מייצאת, וזה מייצג הפסד מכירות של כמיליון מכוניות בשנה בשווקי הייצוא. למען הפרופורציות, בשנת 2015 יוצאו מאירופה לכל העולם כ-1.7 מיליון כלי רכב, וזאת כמובן בנוסף לשוק המקומי שהיה, ועודו, השלישי בגודלו בעולם.

    כ-42% מן המכוניות שייוצאו מסין לאירופה בשנת 2025 לא יהיו של מותגים סינים אלא מתוצרת מותגים מערביים כמו טסלה, ב.מ.וו, סמארט, וולוו ואפילו דאצ'יה, ומנגד חלק מן המותגים האירופאים – כמו וולוו – נמצאים כבר בבעלות סינית.
    למהפך ההיסטורי הזה יש שלוש סיבות עיקריות והראשונה בהן היא שהייצור באירופה הפך מאד יקר בהשוואה לאזורים אחרים בעולם וחלק מיצרניות הרכב האירופאיות שנסמכו על השוק המקומי נחלשו מאד – בעיקר כל היצרניות בקבוצת סטלנטיס ורנו.

    סיבה שנייה היא הזינוק האדיר ביכולות הייצור וברמת האיכות של תעשיית הרכב הסינית, ויצרניות אירופאיות אחדות העבירו את המיקוד ואת הייצור שלהן אל מחוץ לגבולות אירופה, חלקן לשטח סין.

    הסיבה השלישית, והחשובה ביותר, היא החלטה אסטרטגית שקיבלה ממשלת סין לנצל את חלון ההזדמנויות שבו יש ליצרניות שלה יתרון טכנולוגי בתחום הרכב החשמלי ולאשר יצוא ליצרניות שעומדות ברף איכות מסוים. זאת בניגוד מוחלט לניסיונות קודמים של מותגים סינים להיכנס לשוק האירופי, אשר נכשלו גם מפני שרמת האיכות לא השתוותה למקובל בשווקים מפותחים ובעיקר מפני שלא היה להם כל יתרון טכנולוגי או ייחוד מיצובי. הפעם משחקת המומחיות של סין בכלי רכב חשמליים לטובתם.

     

    BYD הסינית נכנסת אל גוב האריות היפני

     

    התוצאה המיידית, כך חוזה המחקר, היא שהיצרניות הסיניות "שמות רגל בדלת" ומנצלות היטב את היכולת שלהן למלא את הריק שקיים באירופה. כך הן יכולות לענות לביקוש האדיר לכלי רכב חשמליים בתוך כדי מיצוב ומיתוג שלהן עצמן בשוק חדש עבורן. אנשי PwC מזכירים גם שיצרניות הרכב האירופאיות מוסיפות לסבול מבעיות בשרשראות האספקה ולכן נאלצות להתמקד בייצור כלי רכב יקרים בכלל, ובפרט כלי רכב חשמליים יקרים, והם מותירים ליצרניות הסיניות את פלחי השוק העממיים כשהם שוממים לחלוטין מכל תחרות. לפי התחזית של PwC יצרניות סיניות צפויות לתפוס בתוך כשנתיים נתח שוק של 3.8 עד 7.9 אחוזים משוק הרכב האירופאי.

    השוק הישראלי כפרי בשל

    לפלישה הסינית לאירופה יש משמעויות הרבה יותר הרות גורל עבור השוק הישראלי, וזאת בגלל המיסוי הגבוה מאד אצלנו והרגישות הגבוהה למחיר. באופן היסטורי, יצרניות רכב יפניות, ואחריהן קוריאניות, השתלטו על המכירות בשוק הישראלי, שבו שולטת בעיקר תקינת רכב אירופאית. באירופה, לכל אורך שנות ה-80, ה-90 והאלפיים, יצרניות יפניות וקוריאניות הצליחו להשיג נתחי שוק של אחוזים בודדים בלבד לכל אחת גם כאשר הציגו טכנולוגיה עדיפה (ולכל הפחות שונה) ואפילו כאשר החלו לייצר בתוך גבולות אירופה.

     

    צ'רי הושקה בישראל עם שלושה קרוסאוברים

     

    מסקנה בלתי נמנעת היא שבשוק הישראלי – בין הבודדים בעולם שמתחרות בו רוב יצרניות הרכב מכל העולם – קיימת פתיחות גדולה מאד ליצרניות שעומדות מאחורי המוצרים שלהן ומציעות תמורה טובה יותר לשקל. יצרניות סיניות בוודאי צפויות לעמוד בשני הקריטריונים האלה, והן אפילו מגיעות עם ערך מוסף שלא היה בשעתו ליפניות או לקוריאניות: הגאווה הלאומית שלהן נתמכת על-ידי ממשלה שמאד מעורבת בחיי היום יום ובכלכלה, ואסור להן "לפשל". הימור מושכל הוא שיצרניות סיניות יעניקו תמיכה נדיבה ואחראית יותר ללקוחות שלהן ביחס למקובל בתעשייה.

    השפעת ה"פלישה" הסינית לאירופה על השוק הישראלי תהיה דרמטית, בראש ובראשונה מפני שבזכות המהלך הזה נאלצות היצרניות לעמוד בדרישות התקינה האירופאית שנהוגה בישראל. כך, לראשונה, אפשר יהיה לייבא ולשווק אצלנו מכוניות סיניות בהיקף נרחב. בנוסף, רוב יצרניות הרכב הסיניות שמתחילות לייצא לאירופה "עוצרות" בדרך בישראל גם מפני שיש כאן שוק מעניין מבחינתן וגם כדי "להתגלח" עלינו לפני תחילת השיווק באירופה. המספרים – לפחות כאשר עוקבים אחרי הביצועים של ג'ילי ושל טסלה, ובמידה רבה גם אחרי MG (כלומר SAIC) לפניהן – מדברים בעד עצמם ומסמנים רק את יריית הפתיחה.

    האנליסטים של PwC מעריכים שהסינים ישקיעו מאמצים ניכרים במיצוב שלהם באירופה והם מציינים ש"מותגים סינים לא מוכרים יחסית באירופה ויש להם הרבה עבודה לעשות כדי לבנות מוניטין חזק לכלי הרכב החשמליים שלהם, במיוחד כשמדובר בדגמי פרימיום". אגב, כבר השנה צפויים להימכר באירופה כ-200,000 כלי רכב של מותגים סינים, מהם כ-60,000 עם מנועי בנזין, כ-40,000 היברידים-נטענים, וכ-90,000 כלי רכב חשמליים טהורים. במקביל, כ-100,000 כלי רכב נוספים מתוצרת מותגים "מערביים" ייוצאו השנה מסין לאירופה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.