• Ad
  • המכונית החשמלית של וואווי מקרטעת על באמפים של חוסר ודאות
    עסקי הרכב של וואווי מתקרבים במהירות לצומת קבלת החלטות וענקית האלקטרוניקה תצטרך לבחור אם לייצר מכוניות וכיצד
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי הכריזה לאחרונה על הקמת מפעל לייצור מכוניות יחד עם יצרנית הרכב הסינית JAC, ופרשנים בסין סבורים שזה מעיד על מעורבות הולכת וגוברת שלה בייצור כלי רכב בסין. אבל מה שנראה כמעט מובן מאליו לא מסתדר עם ההצהרה של מנכ"ל החברה, יו צ'נגדונג, לפיה וואווי לא תבנה מכוניות. זה אף מקבל משמעות מסתורית לנוכח הכישלונות של שאר המיזמים של וואווי בתחום הרכב עד כה.

     

    המכונית החשמלית של וואווי מקרטעת על באמפים של חוסר ודאות

     

    העובדות החדשות הן שוואווי ו-JAC חתמו על הסכם לפיתוח משותף של כלי רכב חשמליים ולהקמת מפעל ייצור רכב חדש בעיר חפיי – עיר הבירה של מחוז אנחווי, והדיבור בסין הוא על מפעל גדול בשטח בנוי של יותר מחצי מיליון מטרים רבועים. המעורבות של וואווי בשלבי הבנייה של המפעל החדש הרבה יותר עמוקה מאשר בשיתופי הפעולה האחרים שלה עם יצרניות רכב בשנתיים האחרונות, ועשויה להעיד על כוונתה לצלול עמוק אל עסקי המכוניות החכמות בסין. למרות ההכחשות עד כה, אולי היא אף מתכננת להיות יצרנית רכב עצמאית.

    וואווי היא אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בסין ובעולם והיא החלה להתעניין בשוק הרכב כבר לפני כ-7 שנים. קצת לאחר שנכנסה אליו באופן מעשי, לפני קרוב ל-4 שנים – פורסם מסמך פנימי של החברה שבו נכתב שהיא לא תבנה מכוניות אלא רק תפתח ותייצר מערכות אלקטרוניות ופלטפורמות תוכנה לרכב. חדי עין שמו לב לכך שבמסמך ההוא נכתב שהוא תקף רק לשלוש שנים, כלומר עד לשנת 2023, והיו גם מי שהזכירו בציניות שוואווי הבטיחה בעבר שהיא לא תייצר טלפונים.

    לקריאה נוספת:

    וואווי הסינית מתחילה למכור מכוניות

    המכונית החשמלית של וואווי תגיע לאולמות התצוגה בסין בדצמבר

     

    בשנתיים האחרונות וואווי משתפת פעולה עם מספר יצרניות רכב שכבר השיקו דגמים משותפים איתה בשוק הסיני, והשמועות מדברות עליה כעל שותפה מאד דעתנית ושתלטנית אשר לא עושה חיים קלים לבעלות בריתה.
    שיתוף הפעולה הראשון של וואווי שמסר מכוניות ללקוחות הוא עם סרס, בשלב ראשון עם דגם שנקרא AITO M5, אחריו SF5 ולאחרונה גם הדגם M7, ובמקביל פותחה גם 'אוואטר 11' יחד עם צ'אנגאן, ו-Arcfox שמיוצרת עם BAIC. ככל הידוע וואווי הייתה מעורבת בכל תהליך התכנון של הדגמים האלה וגם בבקרת האיכות, בשיווק ובמכירות.

    דגמי AITO היו המכוניות הראשונות שבהן הותקנו מערכות "תא הטייס החכם" של וואווי ומערכת הפעלה 'הרמוני', ובדצמבר 2021, בעת השקת M5, חזה מנכ"ל החברה מכירות בהיקף של 300,000 יחידות בשנה. כארבעה חודשים לאחר מכן הבטיח יו שהמיזם המשותף ימכור 5 מיליון יחידות בשנה, אלא שבפועל נמכרו רק רק 8,169 יחידות של SF5 בשנת 2021, ו-40 יחידות בלבד במחצית הראשונה של 2022 לפני שהופסק הייצור של הדגם הזה.
    M5 יצאה לדרך עם מכירות מרשימות יותר, של כ-150,000 הזמנות בחמשת החודשים הראשונים לאחר ההשקה, אלא שעד לאמצע השנה שעברה צנח קצב המכירות החודשי לגזרת ה-7,000 יחידות ועד לסוף יולי נמסרו בסך הכל רק 26,000 יחידות, רחוק מ אד מן ה-300,000 יחידות בשנה שהובטחו במקור.

    פערים דומים בין הבטחות למכירות בפועל חוו גם מכוניות הסדאן Arcfox, שמיוצרת על-ידי BAIC, שנכנסה לייצור סדרתי ביולי שעבר, וגם אווטאר 11 שזכתה לקבלת פנים צוננת עם הרבה מאד תלונות של לקוחות על הביצועים שלה. סך המכירות החודשי באמצע השנה שעברה עמד על 3,640 יחידות בלבד.

     

    המכונית החשמלית של וואווי מקרטעת על באמפים של חוסר ודאות

     

    נכון, לא מעט יצרניות סיניות חוו בשנה שעברה קשיים בשוק המקומי, אבל אי אפשר להתעלם מן הביקורת שהשמיע כלפי וואווי המנכ"ל של קבוצת GAC (להבדיל מ-JAC) שהתלונן לאחרונה וטען שהשותפות איתה "הותירה את קבוצת GAC עם מעט מידי כוח מיקוח".

    לנוכח הפער בין התקוות וההצהרות לבין המכירות בפועל עולה הרושם שהשותפות של וואווי מתחום הרכב לא יוצאות מגדרן כדי להשיג היקפי ייצור מרשימים, וייתכן שהסיבה לכך היא מערכות היחסים בין הצדדים.

    המסקנה, בכל מקרה, נראית בלתי נמנעת: אנשי וואווי חייבים לחשב מסלול מחדש ולהחליט אם הם ממשיכים בדרך של שותפויות עם יצרניות רכב קיימות, משהו שכרגע נראה קצת כמו להיות "חצי בהיריון", או שהם לוקחים צעד אחורה והופכים לספקי מערכות בלבד, או דווקא לוקחים צעד גדול קדימה וקונים יצרנית רכב קטנה כבסיס להקמת מותג חד שנושא את שמם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.