משרד התחבורה מחייב את לקסוס לטרלל לקוחות

הזיה ישראלית: משרד התחבורה מחייב את לקסוס לטרלל לקוחות עם תיקון מערכת שלא מופעלת בישראל

ההתנהלות החלמאית של משרד התחבורה הישראלי מאפשרת לחלק מיצרניות הרכב לחמוק מתיקון תקלות סדרתיות בשעה שהיא מטרללת לקוחות שלא לצורך.
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

אם החלמאות של שירות בתי הסוהר בשבוע שעבר לא הספיקה כדי לפתוח איתה שנה חדשה, קבלו עוד קצת חלמאות מבית מדרשו של משרד התחבורה הישראלי. יבואנית לקסוס לישראל הכריזה היום (ה') על קריאה לתיקון של כ-290 קרוסאוברים מדגם UX, והבעלים שלהם יידרשו להגיע למוסך כדי לתקן תקלה במערכת eCall שכלל לא מופעלת בישראל.

 

משרד התחבורה מחייב את לקסוס לטרלל לקוחות

 

eCall – ראשי תיבות של "קריאת חירום" – היא יוזמה אירופאית שנועדה להחיש כוחות הצלה וסיוע רפואי לנהגים ונוסעים שמעורבים בתאונות בכל מקום ברחבי האיחוד האירופי. לצורך זה מותקן "לחצן מצוקה" אוטומטי בכל מכונית חדשה שנמכרת בשטח האיחוד החל מאפריל 2018.

היות שלרוב המכוניות שנמכרות בישראל יש תקינה אירופאית, ומכיוון שליצרניות הרכב יותר יקר ומסובך להסיר מערכת כזאת מן המכונית מאשר לשלוח אותה גם במכוניות שנמכרות אצלנו – ברוב המכוניות החדשות הישראליות מותקנות מערכות eCall למרות שבתכל'ס הן לא מחוברות כמעט לשום דבר. יתרה מכך: ברוב המכוניות החדשות שנמכרות בישראל ואשר לא יועדו למכירה באירופה לא מותקנת מערכת כזאת (או שיש מערכת מקבילה שנועדה לשווקים אחרים ופועלת בטכנולוגיה שונה).

 

משרד התחבורה מחייב את לקסוס לטרלל לקוחות

 

במקרה זה החלמאות של משרד התחבורה הישראלי כפולה. ראשית לכל, למרות שמערכות eCall פעילות באירופה מזה יותר משלוש שנים, ולמרות שהידיעה על התקנתן הצפויה הייתה אמורה להיות מובנת במשרד התחבורה שלנו כבר מתחילת שנות האלפיים – בישראל לא בוצעו עד כה החיבורים המתאימים בין המכוניות לבין כלל מוקדי החירום, ולכן המערכת לא אפקטיבית כמעט לחלוטין. חמור מכך: בהיעדר הסברה מתאימה בעלי רכב ונהגים שבמכוניות שלהם מותקנת מערכת כזאת לא יודעים מה הם אמורים לעשות איתה במקרה חירום.

בנובמבר שעבר הודיעו נציגי משרד התחבורה לכנסת שמד"א הקימה מוקד רלבנטי שמאפשר זיהוי מיקום ופרטי רכב שמעורב בתאונה, וכן ש"בוצע פיילוט" עם חברות הסלולר בישראל להטמעת תכונות eCall ברשת הסלולרית". לא מיותר להזכיר שהאיחוד האירופאי עבד לסירוגין על הפרויקט הזה מסוף שנות ה-90 ושהחלטה להפוך אותה למערכת חובה התקבלה שם בערך לפני עשור ואומצה על-ידי מועצת האיחוד בשנת 2013. רוב מדינות אירופה סנכרנו את מוקדי החירום שלהן (כמו מוקד 100 או 101 שלנו) עם מערכות eCall עד לשנת 2017, לפני כניסת התקנה לתוקף, ואלה מקבלים מהן שיחות אוטומטיות כמו גם מידע אודות על מצב המכונית אחרי התאונה ובעיקר את המיקום הגיאוגרפי המדויק של הרכב המשדר.

 

משרד התחבורה מחייב את לקסוס לטרלל לקוחות

 

בינואר 2018 פרסמו אנשי משרד התחבורה נוהל לפיו מערכות כאלה מחויבות גם בישראל, אבל עד היום לא נעשתה אף פעולה כדי להסביר לבעלי הרכב במה דברים אמרים. נדגיש גם שמערכת eCall מופעלת אוטומטית בכל מקרה שבו מתרחשת תאונה קשה שבה נפתחות כריות-אוויר, אבל אפשר להפעיל אותה גם באופן ידני – למשל כדי להזניק כוחות סיוע לתאונה שבה מעורבים כלי רכב אחרים.

החלק השני בחלמאות משרד התחבורה נובע מן האופן האוטומטי אך האדיש שבו הוא פועל בכל הקשור לתקלות סדרתיות ברכב, ועל נושא זה אנחנו מתריעים כאן שנים רבות. מצד אחד, יצרניות רכב שבוחרות לבצע "ניהול סיכונים" ולא לדווח למשרד התחבורה על קריאות לתיקון שאותן ביצעו במדינות אחרות – יכולות לחסוך לעצמן סכומי כסף אדירים מכיוון שאף אדם במשרד התחבורה שלנו לא בודק אותן ובטח שלא מעניש אותן.

 

משרד התחבורה מחייב את לקסוס לטרלל לקוחות

 

מצד שני, נוהל הביצוע של קריאות לתיקון שכן מדווחות על-ידי יצרניות הרכב מאלץ אותן לבצע פעולות טיפשיות לחלוטין – למשל לפרסם הודעה לעיתונות במקביל למשלוח הודעות לבעלי הרכב. משרד התחבורה מעכב אוטומטית את חידוש רישיון הרכב גם כאשר מדובר בתקלה לא רלבנטית, כמו במקרה של מערכות eCall בדגמי לקסוס. אנשי טויוטה (לקסוס) היו ישרים מספיק כדי להודיע על תיקון התקלה הסדרתית למרות שאפשר היה לתקן אותה באופן פרטני כאשר לקוחות מגיעים ממילא למוסך. משרד התחבורה שלנו, מאידך, לא יאפשר חידוש רישיון רכב למי שלא יגיע באופן מיוחד למוסך כדי לתקן תקלה במערכת שכלל לא מופעלת אצלנו.

 

לקריאה נוספת:

האיחוד האירופי קבע: מערכת מצוקה בכל מכונית חדשה בתוך כשנתיים

כל המכוניות החדשות באירופה מחוברות למוקד. ומה בישראל?

באחור של ארבע שנים: סיטרואן תחליף בישראל כריות אוויר מתוצרת טקאטה

 

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.