• Ad
  • כמה שנים מכונית מחזיקה מעמד וכמה זמן כדאי להחזיק אותה?
    מכונית היא לא השקעה אלא מוצר מתכלה שיש לו עלויות מימון ואחזקה. מצד שני – למכונית אין תאריך תפוגה, ואם מטפלים בה היטב היא יכולה לשרת אותנו שנים ארוכות.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מגפת קורונה חוללה אינספור נזקים בריאותיים וכלכליים בעולם, ואת שוק הרכב החדש והמשומש היא תקפה משתי גזרות שונות: משבר השבבים פוגע בכושר הייצור וביכולת האספקה של יצרניות הרכב, ואילו הרתיעה של אנשים רבים מתחבורה ציבורית שולחת אותם לקנות מכוניות – מה שמקפיץ את מחירי המשומשות.

     

    כמה שנים מכונית מחזיקה מעמד וכמה זמן כדאי להחזיק אותה?

     

    במציאות כזאת רבים נדרשים לקנות מכוניות משומשות, ואחרים נאלצים להישאר עם המכוניות שלהם גם לאחר המועד שבו תכננו להחליף אותן. מעל ראשיהם של אלה וגם אלה מרחף חשש מפני ירידת הערך של המכונית, ומפני אפשרות שהיא תהפוך ל"בור ללא תחתית" ששואב סכומי כסף עצומים בגלל תיקונים יקרים. שאלות שאנחנו נשאלים באופן קבוע (editor.thecar@gmail.com) הן כמה שנים כדאי להחזיק במכונית משומשת, כמה זמן היא בכלל אמורה להחזיק מעמד, ואם יש דרכים להאריך את אורך החיים שלה. אז אנחנו כאן כדי לענות – ובעיקר כדי להרגיע: כמעט תמיד תהיה עלות השימוש במכונית משומשת נמוכה מעלות הרכישה (או ליסינג) והאחזקה של מכונית חדשה.

    התשובה הקצרה, לפני שנפרט בהמשך, היא שעלויות השימוש בכלי רכב כוללות שלושה מרכיבים עיקריים: ירידת הערך ועלות המימון, עלויות הדלק או האנרגיה, ועלויות תחזוקה ותיקונים. כל אלה מתייחסים אך ורק למרכיב אחד מתוך רבים שצריך לקחת בחשבון – המרכיב הכלכלי, והם מתעלמים, לצורך הדיון, מתועלות כמו בטיחות, שקט נפשי, נוחות, גמישות בבחירה וכיוצא באלה. גם לא נלקחים בחשבון מקרי קיצון כמו כשל תחזוקתי יקר במיוחד.

    אבסולוטית, מכונית מאבדת מערכה את סכום הכסף הגדול ביותר במהלך שלוש השנים הראשונות לחייה, ובנוסף לכך גם עלות המימון ("מחיר הכסף") שהיא עולה היא היקרה ביותר. בהנחה שאין הבדל בכמות הנסועה – ההפרשים במחיר הדלק או האנרגיה לא מאד מהותיים, ואילו בסעיף השלישי – עלות התחזוקה והתיקונים, צריך להבדיל בין שלושה חלקים נפרדים: טיפולים שוטפים, ביטוח, ותיקונים. נכון אמנם שבאופן יחסי למחיר המכונית (באחוזים) עלות הטיפולים והתיקונים מתייקרת ככל שהמכונית מתבגרת, ולפעמים מבאס לשלם 1,000 שקל לטיפול "גדול" למכונית שמחיר המחירון שלה הוא 7,000 שקלים. העניין הוא שבאופן אבסולוטי – בהנחה שרוב בעלי הרכב החדש מטפלים ברשתות השירות של היבואניות מתוך חשש (לא מוצדק) לאבד את האחריות – טיפולים במכוניות משומשות כמעט תמיד יהיו פחות יקרים. בנוסף – ביטוח של מכונית חדשה יקר מזה של מכונית משומשת.

    הנעלם היחיד שפועל לרעת מכונית משומשת הוא כמה פעמים היא תיגרר למוסך במהלך חייה בגלל תקלות לא צפויות, וכמה יעלו תיקונים של מערכות כושלות, ולכך נוספת גם השאלה שבכותרת: כמה שנים יכולה מכונית משומשת להחזיק?

     

     

    ישנם מחקרים, והם מובאים כאן רק לצורך הדיון מפני שסטטיסטיקות כמעט לעולם לא רלבנטיות לאדם ספציפי (או למכונית מסוימת) – שמהם עולה שרוב המכוניות יכולות לפעול בממוצע כ-12.1 שנים לפני שהן נדרשות לתיקונים יקרים. ניסיון החיים מצביע על כך שהממוצע הזה הוא בין דגמים ומותגים שנחשבים אמינים במיוחד – בואו נקרא להם "יפנים", לבין כאלה שנחשבים פחות אמינים, נקרא להם "צרפתים". כמובן שטענה כוללנית כזאת מקפיצה – בצדק – את הפרנקופילים, חובבי הצרפתיות. אלה נשבעים שמכוניות אירופאיות בכלל, וצרפתיות בפרט, השתפרו פלאים מבחינת אמינות, ושאסור להיות מקובעים על סטריאוטיפים ישנים. אלא שלנו יש דוגמא פשוטה שמוכיחה שהם טועים ובאותה נשימה גם צודקים.

    רנו, למשל, מתעקשת בשנים האחרונות לבסס מוניטין גרוע של אמינות עם מנוע הטורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר שיוצר בשנים 2012-2016 (נמכר בישראל במכוניות מדגמי 2013-2018). אצלנו התקבלו עד כה יותר מ-300 תלונות של בעלי רכב שסובלים מצריכת שמן מוגזמת, ואצל רבים מהם התפתחו תקלות יקרות עד כדי הרס מוחלט של מנועים. ההערכה שלנו היא שמדובר בתקלה גורפת שפגעה ותפגע באלפי בעלי רכב בישראל, ולרוע המזל רנו לא לקחה עדיין אחריות על הכשל הסדרתי הזה. התוצאה היא שבעלי רכב שנפגעו – ומדובר במכוניות בנות 4 עד 8 – נאלצים לשלם בממוצע בין 5,000 ל-20,000 שקלים כהוצאה לא צפויה ולא סופית.

     

     

    לקריאה נוספת:

    פרשת המנועים הפגומים של רנו, ניסאן ודאצ'יה: טחנות הצדק טוחנות לאט ומנועים ממשיכים להתפגר

    אבל איך אנחנו יודעים שאסור להסיק מן הפרשה העגומה הזאת על כלל שוק הרכב? ראשית לכל מכיוון שאותו מנוע עם דפקט מותקן גם במכוניות מתוצרת ניסאן (יצרנית יפנית, לכאורה אמינה) וגם במכוניות מתוצרת דאצ'יה הרומנית לכאורה (למעשה בבעלות רנו). בנוסף – רוב הכשלים היקרים לתיקון בימינו לא נגרמים בגלל תקלות ייצור של המכניות עצמן אלא בגלל כשל ברכיב ספציפי – למשל תיבות הילוכים רובוטיות של פולקסווגן בשעתו ושל פורד לאחר מכן, ואלה מיוצרות בכלל על-ידי ספקיות משנה שלהן. במילים אחרות, בימינו לא צריכים להיות "נעולים" על סטריאוטיפים מכיוון שאפשר למצוא את אותם מכלולים אצל יצרניות שונות.

    תקלות ו"מחלות" ספציפיות לדגם או סדרת דגמים קיימות גם במותגים יפנים, קוריאנים, אמריקנים ואחרים וכדי להימנע מהן, או לצמצם את הסיכון שהן יכאיבו לנו בכיס, כדאי להתייעץ עם בעלי מוסכים שמתמחים באותם דגמים, או לשוטט בפורומים וקבוצות פייסבוק רלבנטיים. במקרים רבים עדיף לנקוט בתחזוקה מונעת ולהחליף חלקים רגישים לפני שהם מתפגרים.

    לקנות מכונית בת 6? להחזיק מכונית בת 12?

    צריך להבדיל בין שני מצבים נבדלים: הראשון הוא כאשר רוצים לקנות מכונית משומשת והשני הוא כאשר מבקשים להחליט "כמה זמן למשוך" עם מכונית שכבר נמצאת מספר שנים בשימוש. המצב השני פשוט יותר מכיוון שאנחנו יודעים, או אמורים לדעת, מה עבר על המכונית, כיצד היא מתוחזקת, אילו חלקים הוחלפו וגם מה אומר המוסכניק שלנו, מתוך הניסיון שלו, על צרות שאיתן אנחנו עלולים להתמודד בעתיד.

    אם מתעלמים מכשלים סדרתיים כמו הדפקט של רנו – המשתנה החשוב ביותר שיקבע את אורך החיים העתידי של מכונית הוא כיצד היא תוחזקה וכמה קשים היו החיים שלה. למכוניות שנסעו הרבה פחות מן הממוצע (פחות מ-10,000 קילומטרים בשנה) ותוחזקו טוב צפויים חיים ארוכים ונינוחים יותר ממכוניות שנסעו הרבה יותר (יותר מ-20,000 קילומטרים בשנה) ותחוזקו "בתחזוקת ליסינג" או שכמעט לא טופלו בכלל. מבחינה זאת לא משנה אם מדובר במכונית שלנו או בכזאת שאנחנו חושבים לקנות.

    אלמנט נוסף שמשפיע על בריאות הרכב הוא אופי הנהיגה – ובאופן טבעי נהיגה אגרסיבית בתנאים קשים (למשל על כבישים משובשים או בסביבה עתירת אבק) תקצר את הזמן עד לתקלה היקרה הבאה.

     

    לקריאה נוספת:

    הגיל הממוצע של מכוניות גבוה יותר מאי פעם בעבר

    מה דעתכם על פיילוט מחירי החלקים לרכב של משרד התחבורה?

     

    מגרש מכוניות

     

    כאשר מחשבים את הפרש הסיכון בין רכישת מכונית משומשת בת 6 – שיכולה להיות הקניה הטובה ביותר מבחינה כלכלית, לבין המשך השימוש במכונית בת 10, אשר איבדה כבר את רוב הערך הכלכלי שלה והעלויות העיקריות שצפויות מכאן והלאה הן אחזקה ותחזוקה (אגרות, טיפולים ותיקונים) – צריך לשקול מצד אחד את ההיסטוריה של המכונית שרוצים לקנות – האם היו לה חיים קלים או קשים וכיצד היא תוחזקה. מצד שני חשוב לדעת שמכונית בת 10 שמתוחזקת טוב יכולה להתגלגל בקלות אל יום ההולדת ה-20 שלה, גם אם היא צרפתיה. כל מה שנדרש כדי שזה יקרה זאת תחזוקה מוקפדת ומקצועית.

    הנוסחה לחיים ארוכים

    ממש לא משנה אם המכונית שלנו בת שנה או 10, אם היא מונעת באמצעות מנוע בנזין או דיזל חשוב לבדוק לפחות אחת לחודש את מפלס שמן המנוע שלה מפני שבלי שמן אין מנוע. ככל שהמכונית מתבגרת, ואין תוכניות להחליף אותה, מומלץ להקפיד על "תחזוקה מוגזמת", למשל החלפת שמן מנוע כל 10,000 קילומטרים ושימוש בשמן איכותי, והחלפת נוזל הידראולי בתיבת ההילוכים הרבה לפני שזה נדרש לפי הוראות היצרנית (כל 30,000 קילומטרים או פחות).

    חשוב להחליף את רצועת / שרשרת התזמון בזמן (ועדיף לפני הזמן) ובאותה הזדמנות גם את משאבת המים, וכדאי להשתמש בחלקים איכותיים ולא לחסוך במקומות שעלולים לעלות ביוקר. לכאורה, ודאי ביחס למחיר המחירון של המכונית, מדובר בהוצאה יקרה ומבאסת שגורמת לבעלי רכב להרהר שמא היה עדיף להם להחליף למכונית צעירה יותר. למען האמת – כפי שהוסבר כאן – מבחינה כלכלית מדובר בהוצאה נמוכה משמעותית מאשר עלויות המימון והביטוח של רכב חדש.

    לצד כל האמור כאן אסור לשכוח שמכוניות חדשות מציעות בדרך כלל רמת בטיחות גבוהה יותר וחידושים טכנולוגיים שלא היו נפוצים לפני 10 שנים. יחד עם זאת, כמעט כל מכונית בת 10 או פחות אשר לא הייתה מעורבת בתאונה מציעה רמת בטיחות טובה, ומצוידת בבקרת יציבות שהיא המערכת האחת שבאמת חשוב שתימצא בכל מכונית.

    החדשות הטובות עבור מי שמחליטים לשמור על המכוניות שלהם הן שמכוניות מודרניות מחזיקות מעמד זמן רב יותר מאשר בעבר, וזה בעיקר מפני שמכלולי רכב, באופן כללי, אמינים יותר כיום ומיוצרים תחת בקרת איכות גבוהה. גם סך התחזוקה של מכוניות מודרניות נמוך משמעותית מאשר לפני 20 או 30 שנים (לא צריך לכוון קרבורטורים ותזמון הצתה, למשל, ואיכות השמנים גבוהה בהרבה). בהתאמה, בכל המדינות המערביות מתארכת בשנים האחרונות תקופת הבעלות על כלי רכב, ואפילו בארצות הברית – שם הרבה יותר קל וזול לקנות מכונית חדשה מאשר בישראל – ממוצע משך הבעלות על רכב עומד על כ-8.4 שנים. חשוב להעיר שכמחצית מכלי הרכב שנמכרים בארצות הברית הם טנדרים וקרוסאוברים קשוחים, ואלה מושכים את הממוצע כלפי מעלה, כך שאצלנו – בישראל – סביר שהממוצע הזה נמוך יותר.

     

     

    אגב, עובדה מעניינת היא שבלי כל קשר לאמינות הנתפשת של מותג כלשהו – ככל שהעיצוב של דגם מסוים לא השתנה באופן משמעותי – כך מתארכת תקופת הבעלות הממוצעת של אותו דגם. במילים אחרות – בעלי רכב לא מרגישים לחץ להחליף כלי רכב עם עיצוב "קלאסי" או כזה שלא מרגיש מיושן לנוכח עיצוב חדש ונאה יותר של אותו דגם.

    המשמעות, מעבר לשיקולי התחזוקה והשרידות של מכונית ספציפית, היא שמי שמבקש לקנות לעצמו מכונית שתשמור על ערכה למשך תקופה ארוכה יותר ייטיב לעשות אם יבחר בדגם שצפוי להיראות טוב ומושך גם כעבור שנים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    כמה שנים מכונית מחזיקה מעמד וכמה זמן כדאי להחזיק אותה?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.