• Ad
  • יצרנית הרכב הסינית BYD משפרת את תנאי האחריות. יחולו גם רטרואקטיבית
    היום הוכרזו 7 המועמדות הסופיות בתחרות המיותרת ביותר של תעשיית הרכב אבל סוף סוף יש בה עניין חדשותי: רבע מן המועמדות היו מכוניות סיניות, כמעט כפול ממספר המועמדות הגרמניות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עדכון 27/11 13:00

    מאות כלי תקשורת וארגונים שונים ומשונים ברחבי העולם נוהגים לדרג את "מכונית השנה" שלהם, וגם במקרים הנדירים שבהם לא צריך לשלם למישהו כסף או להעניק טובות הנאה אחרות כדי לזכות בתחרות כזאת – כמעט לעולם אין אף ערך מעשי, צרכני או מהותי למועמדות ואפילו לזכייה בתחרות כזאת.

     

    BYD סיל במבחן דרכים ראשון

     

    אחת ההתארגנויות הפחות חבוטות שמכריזה מידי שנה על המועמדות והמנצחות שלה היא "מכונית השנה האירופאית" אשר הכריזה היום (ב') על שבע המועמדות הסופיות שלה ל"מכונית השנה 2024".

    מה שמיוחד בתחרות האירופאית ביחס לרוב ה"תחרויות" האחרות זה שחבר השופטים מורכב מעיתונאי רכב שכותבים בכלי תקשורת מקצועיים וותיקים במדינות מערב ומרכז אירופה.
    זה אולי מצמצם קצת את הסיכוי לבחירות מושחתות אבל לא ממש הופך את העניין כולו למועיל למישהו, חוץ מאשר לארגון עצמו וליצרניות שדגמים שלהן זוכים באירוע המרגש. במבחן התוצאה, וכפי שנציג בהמשך, כאשר משווים בין רשימת הדגמים שזכו בתחרות הזאת ב-20 השנים האחרונות לרשימת הדגמים שהותירו חותם בשוק הרכב הישראלי (או האירופאי) מוצאים מעט מאוד חפיפה.

    השנה, באופן חריג ומעניין, יש ערך חדשותי באירוע "מכונית השנה האירופאית 2024", והוא לא קשור לחבר השופטים או לזוכות העתידיות אלא לרשימת המועמדות: כרבע מבין 28 הדגמים שנבחרו לרשימת המועמדים לתואר מיוצרים על-ידי יצרניות רכב סיניות. מבין אלה בולטת המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל – BYD 'אטו 3', ולצידה שלושה דגמים נוספים מתוצרת BYD: 'האן', 'דולפין' ו'סיל', שכולם נמכרים או יימכרו גם אצלנו.

    ברשימת 28 המועמדים נמצאים גם וולוו EX30 שלא רק מיוצרת בסין על-ידי חברה (אירופאית) בבעלות סינית אלא גם מבוססת על פלטפורמה שמשמשת לא מעט דגמים סינים נוספים, בהם גם 'סמארט #1' שמיוצרת בסין על-ידי חברה שמחצית מן הבעלות בה שייכת לג'ילי הסינית (והמחצית הנותרת שייכת למרצדס-בנץ) וגם היא מועמדת בתחרות, ולצידה ברשימה מופיעה גם 'ניו ET7' שמכירתה בישראל צפויה בעתיד הלא רחוק.

    המדקדקים יזכירו לנו אמנם שוולוו EX30 תיוצר בעתיד גם במפעל של וולוו בבלגיה, שכבר שלח אלינו אלפי מכוניות מתוצרת וולוו, וזה נכון, אבל זה יקרה רק בעוד יותר משנה ובינתיים מיוצרת המועמדת הזאת רק בסין.
    מבין 28 המועמדות יש גם שש מכוניות יפניות, ורק חמש מכוניות גרמניות, כלומר שדגמים יפנים תופסים קצת יותר מ-20% מרשימת המועמדים והגרמנים מחזיקים בפחות מ-18%.

     

    האם מכונית השנה האירופאית 2024 תהיה סינית?

     

    כללי התחרות וחוסר הרלוונטיות שלה לישראל

    כדי להיכלל ברשימת המועמדים של "מכונית השנה האירופאית" הדגם לא חייב להיות חדש אלא שמכירתו באירופה החלה לאחרונה לפחות בחמש מדינות אירופאיות. לשלב השני, שנערך היום (ב' 27 בנובמבר) עלו שבעה מועמדים אשר יעמדו לבחירתו של חבר שופטים שחברים בו 59 עיתונאי רכב מ-22 מדינות אירופאיות, וההכרזה על הזוכה, כמו גם על הניקוד שקיבל כל אחד משבעת הדגמים, תתקיים ערב תערוכת המכוניות הבינלאומית של ז'נבה בסוף חודש פברואר הבא.

    מבין שבעה הדגמים הפיינליסטים שניים הם של יצרניות סיניות.

    חמש המועמדות הסופיות הן:

    BYD סיל

    וולוו EX30

    ב.מ.וו סדרה 5

    קיה EV9

    רנו סניק

    טויוטה C-HR

    וולוו EX30

     

    כדי להבין עד כמה התחרות הזאת מיותרת ולא רלוונטית לישראל אפשר לעלעל ברשימת הדגמים שזכו בה, ובאלה שלא זכו, ב-20 השנים האחרונות ולגלות שבשנת 2003, למשל, זכתה רנו מגאן ומי שלא זכתה אבל נמכרה אצלנו במספרים הרבה יותר משמעותיים היא מאזדה 6. בשנת 2004 זכתה פיאט פנדה, שגם באירופה לא חוללה סערות ומי שלא זכתה היא מאזדה 3 שהייתה הנמכרת ביותר בישראל באותה תקופה.

    טויוטה פריוס של 2005, מכונית חביבה אך חסרת משמעות באותה תקופה, הייתה "מכונית השנה 2005" ואילו פורד פוקוס, שכבר התחבבה באותה עת על ציי הרכב שלנו, לא זכתה, והזוכה בתחרות הזאת בשנת 2006 היא רנו קליאו – לא בדיוק להיט ישראלי ובכל זאת יותר רלוונטית לנו מן הזוכה חסרת המשמעות בשנה שלאחר מכן: פורד S-MAX .

    יוצאת מן הכלל היא פיאט 500 שזכתה בתואר מכונית השנה 2008, וזאת בחירה מוצלחת ולו מפני שהדגם הזה הציל את פיאט, אבל חבר השופטים (דאז) לא באמת שינה את עורו והביא לנו בשנת 2009 את אחת הבחירות היותר הזויות: אופל אינסיניה שגברה באותה שנה גם על אלפא-רומיאו מיטו ועל פורד פיאסטה וגם על פולקסווגן גולף, שלא לדבר על סקודה סופרב.

     

    וולוו EX30 - 2023 - 0033

     

    למי שעדיין מתעקש להתייחס למיזם הזה נזכיר את רשימת הזוכות בעשור הבא: פולקסווגן פולו (ולא סקודה 'יטי'), ניסאן ליף (ולא אלפא-רומיאו ג'ולייטה), שברולט וולט (ולא פוקוס 2012 או ריינג' רובר 'אבוק'), פולקסווגן גולף (בחירה טובה, אבל לא כמו סובארו BRZ / טויוטה GT86 ), פיג'ו 308 (ולא טסלה מודל S או סקודה אוקטביה), פולקסווגן פאסאט ואופל אסטרה.

    נקודות אור מסוימות נרשמו בשנים 2017-2020 עם פיג'ו 3008, וולוו XC40 ויגואר I-PACE, ובשנת 2022 עם קיה EV6 ואז חזרה לרדידות האופיינית עם פיג'ו 208, טויוטה יאריס ושיא השיאים: ג'יפ 'אוונג'ר' בשנה שעברה.
    כאמור, לתחרות עצמה אין שום משמעות או ערך אמיתי, אבל לכל הפחות היום נוכל לדעת כמה מבין הדגמים הסינים, אם בכלל, התברגו לרשימת המועמדות הסופיות.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.