• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ג'נרל מוטורס הכריזה הלילה על שלב חדש נוסף במעורבות שלה בתחום התחבורה המשתפת, באמצעות פלטפורמת 'מאייבן': שירות דומה ל-Airbnb, אבל למכונית. במקום שמכונית סתם תעמוד בחניה ותעלה אבק אפשר להשכיר אותה לאחרים ולהרוויח כסף.

     

    השירות, אשר מושק בשלב ראשון במדינת מישיגן, בערים שיקאגו, דטרויט ו'אן הארבור', מבוסס על רישום של בעלי המכוניות למערכת ניהול של ג'נרל מוטורס, ואפליקציה שמשמשת גם את המשכירים וגם את השוכרים ומאפשרת להם לנהל את כל ענייני ההשכרה, התפעול וההחזרה עם מינימום חיכוך ביניהם.

    השירות מוגדר כ-Peer-to-peer carsharing, כלומר השכרה מנקודה לנקודה בתוך קבוצת חברים רשומים, וזהו אחד הפירות החדשים של תופעת הכלכלה השיתופית. על אף שסוג השירות עצמו אינו חדש – חברות כמו Zipcar ואפליקציות כמו Turo ו-Getaround כבר מפעילות אותו בהצלחה בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם – זאת הפעם הראשונה שיצרנית רכב גדולה עומדת מאחוריו במלוא עוצמתה.

     

    Peer-to-peer carsharing מבוסס, מצד המשתמש, על כך שקיימים מספיק בעלי מכוניות שרשומים לצי "וירטואלי" של מכוניות, ממש כמו היצע הדירות של Airbnb, וזאת באופן שמאפשר להם גמישות רבה בשימוש בהן. בכל רגע נתון שבו משתמש רשום עשוי להזדקק למכונית לצרכיו יהיה לפחות בעל מכונית אחד שלא משתמש במכונית שלו ומוכן להשכיר אותה. המשתמשים מוצאים את המכוניות הפנויות באמצעות התיווך של אפליקציה – והם יכולים לפתוח אותה, להשתמש בה, ובתום השימוש להשיב אותה למקום שממנו נלקחה.

    בעלי המכוניות מקבלים כמובן תשלום תמורת השימוש במכונית שלהם, וכאשר מדובר במכונית שהיא ממילא שכורה – למשל כמו מכוניות הליסינג שנפוצות בקרב מחזיקי "רכב צמוד" בישראל, סביר גם שאין ל"בעל הרכב" סנטימנטים מיוחדים כלפיה. באופן זה מרוויחים שלושת הצדדים: השוכרים לא צריכים להחזיק מכונית בבעלותם ולשלם את כל ההוצאות שכרוכות בכך, אלא רק תמורת שימוש בפועל במכונית, המשכירים מרוויחים כסף תמורת רכוש שממילא עומד ולא מועיל להם, ומפעילי האפליקציה מרוויחים מן התיווך בין הצדדים מבלי שהם צריכים לממן צי רכב להשכרה.

     

     

    כמובן שמה שנשמע קליל בתיאוריה דורש התמחות מיוחדת כאשר מדובר במכוניות, וזאת ראשית לכל בגלל שאלת הביטוח והאחריות: רוב חברות הביטוח הממוסדות לא מוכנות לבטח מכוניות שמשמשות להשכרה מסוג כזה.
    שנית, בשונה מדירה, מכונית נעה על הכבישים ועלולה להיות מעורבת בעבירות תנועה, תאונות, או לשמש לביצוע עבירות מכוונות, ובנוסף לכך היא גם מתבלה במהלך השימוש בה וצורכת דלק. גם הרגולטורים השונים לא ממהרים לאפשר פעילות מסוג כזה, ואפילו בארה"ב היא מותרת רק בחלק מן המדינות.

    התוכנית החדשה של ג'נרל מוטורס מוגדרת בשלב זה כניסוי או "שלב בטא", היא מוגבלת כמובן רק למספר מותגים של ג'נרל מוטורס – שברולט, ביואיק, קאדילק ו-GMC, ורק למכוניות חדשות יחסית, משנת ייצור 2015 ומעלה, והיא נסמכת על העובדה שלמערך הרכב השיתופי מייבן יש כבר 150,000 חברים רשומים בארה"ב.
    הצד המארגן, מאייבן, דורש שכל בעל רכב שמבקש להעמיד אותו להשכרה יגיע עם המכונית שלו למוסך או נקודת רישום שבה ייבחן מצבה המכאני והפיזי, ולאחר מכן מותקנת בו מערכת לכניסה והתנעה ללא מפתח. מרגע הרישום המכונית מבוטחת על-ידי החברה בפוליסה שמקנה לה כיסוי עד לסך של מיליון דולר, ובאמצעות שירות OnStar של ג'נרל מוטורס המכונית מקבלת תמיכה מלאה – 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע – לשירותי חילוץ, ניווט, וסיוע כללי.

     

     

    ג'וליה סטיין, סגנית נשיא ג'נרל מוטורס לניידות עירונית צוטטה בהודעת החברה לעיתונות כשאמרה: "המכונית שלך, אחד הדברים היקרים ביותר שיש לך, יושבת בטלה וזה נכס מבוזבז. הגיע הזמן לגרום לה לעבוד בשבילך. שירות מאייבן peer-to-peer מציע דרך חכמה עבור בעלי המכוניות שבאמצעותה הם יכולים לצמצם את עלות ההשקעה שלהם ברכב. מאייבן היא פלטפורמה שתוכננה לתחבורה משתפת וכבר הוכחנו שהביקוש קיים. במסגרת ניסוי בטא זה אנחנו שמחים להציע לבעלי GM הזדמנות לנצל את הביקוש לתחבורה, ולהרוויח הכנסה".

    קראו עוד: תחבורה שיתופית: ג'נרל מוטורס משכירה מכוניות לחודש

    מאייבן הציעה עד עתה שירות לתחבורה משתפת לפי דרישה באמצעות אפליקציה, ועד עתה היה השירות שלהם מבוסס על צי מכוניות מדגמי שברולט, ביואיק, GMC וקאדילק עם מכוניות בבעלות ג'נרל מוטורס – ממש בדומה לחברות כמו Car2go הישראלית. השירותים הנוכחיים שהחברה מציעה כוללים השכרה לתקופות קצובות – שעה, יום, שבוע או חודש, צי מכוניות שמוצב ליד מוקדי תחבורה ציבורית, וכן "שיתוף בקמפוסים אוניברסיטאים" שמיועד לקהילות סגורות כמו סטודנטים במוסדות השכלה גדולים.

    בהנחה שניסוי הבטא של החברה במישיגן יצליח מתכננים אנשי החברה להרחיב אותו בסתיו הקרוב לכל המדינות בארה"ב שבהן מתאפשרת השכרה כזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ג'נרל מוטורס מציגה: תשכירו את המכונית שלכם ותרוויחו כסף

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.