• Ad
  • עידן חדש בתעשיית השיתוף: ג'נרל מוטורס משיקה את "מאיבן"

    אחרי שג'נרל מוטורס קנתה את שרידי 'סיידקאר', והשקיעה חצי מיליארד דולר ב'ליפט', היא מכניסה את כל שירותי השיתוף תחת קורת גג אחת
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    "מכוניות בבעלות פרטית", אמר אתמול דן אמאן, נשיא ג'נרל מוטורס בראיון טלפוני עם קבוצת עיתונאי רכב והי-טק בארה"ב – "עומדת ללא כל שימוש בין 95 ל-96 אחוזים מן הזמן. במכוניות שמופעלות ב"תחבורה שיתופית", לעומת זאת, נעשה שימוש לעתים תכופות הרבה יותר".

     

    GM Launches Personal Mobility Brand: Maven

     

    האמירה עצמה אמנם נכונה עובדתית, אבל עד היום דווקא שירתה היטב את תעשיית הרכב, ואפשרה לה לייצר ולמכור מידי שנה כ-70 מיליון כלי רכב מסביב לעולם.

    יצרניות הרכב מבינות היטב שהאיום הגדול ביותר על המודל הכלכלי העכשווי שלהן הוא "תעשיית השיתוף" אשר מתפתחת במקביל בשני ענפים מקבילים: מכוניות "השכרה עצמית לטווח קצרצר" – כלומר מכוניות שלקוח יכול להשתמש בהן בנסיעותיו מבלי "להיקשר אליהן", ולשלם אך ורק לפי משך השימוש בפועל, וכן "שירותי הסעה לפי דרישה", דוגמת 'אובר', שבהם לקוח שוכר את "ההסעה" יחד עם הנהג – ומשלם לבעל הרכב שנוהג עבורו.

    שני הענפים האלה יוצרים בעיה זהה מבחינת יצרניות הרכב: הן מפחיתות משמעותית את הצורך השימושי של בני אדם במכוניות בבעלות עצמית, היות שהן מציעות – לאותו פרק זמן של 4-5% שבו אדם צריך להשתמש במכונית – חלופה לא פחות נוחה והרבה פחות יקרה.

    כמה מיצרניות הרכב – הבולטות בהן הן ב.מ.וו, מרצדס ופורד, החליטו החלטה אסטרטגית לפיה "אם אי אפשר לנצח אותם – בואו נצטרף אליהם", ולכן הן החלו להשקיע בשירותי השכרה לטווח קצר בערים שונות בעולם – בשלב זה בעיקר כפרויקטים ניסיוניים.

     

    GM Launches Personal Mobility Brand: Maven

     

    אלא שהלילה (בין רביעי לחמישי שעון ישראל) הכריזה ג'נרל מוטורס האמריקנית על צעד גדול קדימה, עם הקמת מיזם חדש אשר יאחד תחת קורת גג אחת את שני הענפים השונים: השכרת רכב לטווח קצרצר, ושירותי הסעות מזדמנים.

    למהלך זה קדמה השקעה של כחצי מיליארד דולר בחברת ההסעות השיתופיות 'ליפט' – חברה שקדמה ל'אובר' ועד שלב מסוים הייתה בין המתחרות העיקריות שלה, וכן רכישת שרידי הסטארט-אפ 'סיידקאר' אשר הודיע בסוף דצמבר האחרון על פשיטת רגל.

    הלילה השיקה ג'נרל מוטורס "מותג ניידות אישית" חדש בשם 'מאיבן', כשהשלב הראשון בתכנית העסקית שלו הוא לנתח היטב את הטכנולוגיות והפטנטים של 'סיידקאר' ולהשיק באן הארבור, דטרויט, שירות השכרת רכב שמבוסס עליהם. צעד ראשון זה יכלול 21 נקודות השכרה ברחבי אן הארבור, ופוטנציאל משתמשים של כ-100 אלף תושבים.

    לדברי הנשיא אמאן, בג'נרל מוטורס חוזים שבתוך עשור יצמח שוק שיתוף המכוניות להיקף של כ-30 מיליון משתמשים, לכן ברור שאן הארבור היא רק יריית הפתיחה.

     

    GM Launches Personal Mobility Brand: Maven

     

    כבר בתוך זמן קצר מתכוונים אנשי החברה להרחיב את השירות הזה לערים אחרות, עם דגש על ניו-יורק ושיקאגו בשלב זה, וגם בהן – כמו באן הארבור, הוא יוצע תמורת תעריף משתלם של 6 דולר לשעת השכרה בלבד.
    אגב, בשונה משירותים דומים, למשל של 'קאר טו גו' או של 'זיפקאר', 'מאיבן' לא תגבה דמי חבר או דמי מנוי מן המשתמשים שלה.

    בראיון איתו אמר אמאן שבשלב זה קלטה 'מאיבן' כ-20 מעובדי 'סיידקאר', בהם גם מנהל הטכנולוגיות הראשי של החברה, וכן עובדים מחברות 'גוגל' ו'זיפקאר', כך שכעת היא מעסיקה 40 עובדים.
    השכרת המכוניות – כמו אצל המתחרים – תבוצע באמצעות אפליקציה סלולרית, וצי המכוניות יתבסס על שברולט ספארק החדשה. כל המכוניות יצוידו במערכת תקשורת סלולרית מן הדור הרביעי, רדיו לווייני, וכן קישוריות מובנית לקאר פליי של אפל ולאנדרואיד אוטו של גוגל.

    משקיעים בטכנולוגיה קיימת

    המהלך של ג'נרל מוטורס אולי מפתיע אבל קדמו לו כאמור לא מעט הכנות: באוקטובר האחרון הכריזה החברה על תכנית בשם "בואו ניסע (ננהג) בניו יורק", שבמסגרתה קיבלו תושבי בניין דירות אחד במנהטן שלוש שעות השכרה של מכונית-שיתוף בחינם, בכל חודש.

    ב-4 בינואר השנה, כאמור, השקיעה החברה חצי מיליארד דולר בחברת 'ליפט', וצרפה את נשיאה, דן אמאן, לדירקטוריון 'ליפט', כשהחזון הוא לשלב את 'ליפט' בתכניות הפיתוח של ג'נרל מוטורס למכוניות אוטונומיות.

    בסוף נובמבר שעבר רשמה ג'נרל מוטורס את הסימן המסחרי 'מאיבן', שתואר כ"אפליקציה לחיבור נהגי רכב ונוסעים ולתיאום שירותי תחבורה; תוכנה לשימוש בתכנון, ניטור ובקרת תחבורה עירונית".
    את 'סיידקאר' רכשה ג'נרל מוטורס ב"מחיר חיסול" אמיתי: 39 מיליון דולר בלבד, שהם "גרושים" עבור חברה שרשמה בשנה שעברה את אחד הרווחים הגדולים בתולדותיה.

     

    GM Launches Personal Mobility Brand: Maven

     

    "ג'נרל מוטורס נמצאת בחזית ההגדרה מחדש של עתיד הניידות האישית", אמר הנשיא אמאן בהצהרה שפרסמה החברה. "מערכת היחסים האסטרטגיות שלנו עם חברת 'ליפט', ועשרות שנים של עבודת פיתוח על מערכת 'און סטאר' של החברה, יאפשר למאיבן לספק את הרמה הגבוהה של שירותי ניידות אישית לה מצפים הלקוחות שלנו היום ובעתיד".

    אגב, בשלב זה פועל המודל התפעולי של מאיבן באותו אופן שבו פעלה סיידקאר, עם אפשרות לקחת את המכונית בנקודת השכרה אחת ולהשתחרר ממנה בכל אחת מ-21 הנקודות בעיר. תעריף של 6 דולר לשעה כולל את כלל העלויות – בהן ביטוח ודלק – והשכרת המכוניות מבוצעת באמצעות האפליקציה הייעודית שגם פותחת את המכונית ומאפשרת לקבוע בה מראש פרמטרים של טמפרטורה וקישוריות לסמארטפון.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.