• Ad
  • גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד
    מזג אוויר חם באופן קיצוני דורש הכנות מתאימות של הרכב ותשומת לב לנהיגה עצמה ולתפקוד של הרכב על כבישים לוהטים. חמישה דברים שחייבים לעשות או לא לעשות בנהיגה, וחמישה דברים שחייבים להקפיד עליהם ברכב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בכל שנה מספרים לנהגים ולבעלי רכב בישראל שהם חייבים "להכין את רכבם לחורף", בעיקר מפני שתנאי גשם הם החריג במדינה שבה חום ויובש הם המצב השכיח. בשנים האחרונות מתרבים גלי חום שמותירים אפילו אותנו, הישראלים, עם הלשון בחוץ.

    לחום קיצוני יש השפעה מאוד מסוכנת על הרכב ועל הנהיגה שלנו, לכן קבלו עשרה דברים שחשוב לדעת ולעשות לפני וכאשר נוהגים בגל חום. כל הטיפים חשובים בכל ימות השנה אך יש להם משמעות מיוחדת בתנאי שרב.

    חלקה הראשון של הכתבה מתייחס לנהיגה שלנו תחת חום קיצוני, והחלק השני לרכב שבו אנחנו נוהגים.

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

    נהיגה

     

    1. לכולם חם

    מזג אוויר חם משפיע לרעה על ההתנהגות של בני אדם, מי יותר ומי פחות. גם אם הנהיגה האישית שלכם פחות מושפעת – סביבת הנהיגה עוינת יותר מכרגיל, לכן חשוב לקחת נשימה עמוקה ולהימנע ככל שאפשר מקונפליקטים מיותרים שכולם מפסידים מהם.

    יחד עם זאת – "הגמל לא רואה את הדבשת שלו". לנו, כנהגים, קשה לדמיין כיצד הנהיגה שלנו נראית לנהגים אחרים ועד כמה היא משפיעה עליהם לרעה. בתנאים מכבידים כמו מזג אוויר קיצוני חשוב להישאר רגועים, להבין את הסיטואציה, ולהימנע מפעולות פזיזות, מרגיזות או בלתי מתחשבות באחרים.

    ביום קיץ לוהט צאו לדרך 10 דקות או חצי שעה לפני המועד שהייתם יוצאים ביום אביב נעים. כך תוכלו לנהוג רגוע יותר ולהרגיע את הסביבה שלכם.

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

    2. קחו אתכם את הצל

    הטמפרטורה של תא הנוסעים ברכב שחנה במהלך יום חם תחת כיפת השמים עלולה להגיע ליותר מ-90 מעלות ומשטחים שונים בתוך הרכב עלולים להיות חמים אף יותר מכך. לפני שנכנסים לרכב חייבים לפנות את החום העודף. במידת האפשר כדאי לפתוח את כל הדלתות למשך מספר דקות, להפעיל את המנוע ואת מיזוג האוויר, ולאפשר לאוויר החם לצאת.

    לאחר מכן אפשר לסגור דלתות ולצאת לדרך עם חלונות פתוחים ולסגור בהדרגה את החלונות הקדמיים ולאחר מכן את האחוריים.

    אפשר לקצר במידה רבה את התהליך הזה אם מצמצמים מלכתחילה את כמות קרינת השמש שנכנסת למכונית. עדיף, אם אפשר, לחנות במקומות מוצלים – למשל קומה תת קרקעית של חניון במרכז קניות או מתחת לעץ, ובכל מקרה אחר כדאי לפרוש משטח הצללה – או אפילו סדין – על השמשה הקדמית מבפנים. כל סוג של הצללה לשמשה הקדמית יפחית את ההתחממות של תא הנוסעים אבל ההצללות הטובות ביותר הן רפלקטורים (בדרך כלל בצבע כסף) שמחזירים את הקרינה החוצה.

    הערת אזהרה: אל תחנו תחת עץ בשדה פתוח! כאשר נמצאים בשטח חשוב לשים לב לשתי סכנות. ראשית – לעולם אסור להשאיר מכונית על מקום שיש בו עשביה, מפני שמתחת לרכב נמצאים הממיר הקטליטי ומערכת המפלט והם לוהטים. זה עלול להעלות באש את העשבייה, ובמקרה הטוב תשרפו רק את המכונית שלכם. במקרה הרע תגרמו לשריפת יער מסוכנת. חניה מתחת לעץ בשטח מסכנת את הצמיגים מפני שבמקרים רבים עלולים להינעץ בהם קוצים חדים ולפנצ'ר אותם.

    טיפ נוסף: אל תשאירו אף חומר אורגני או נוזלי ברכב, ודאי לא על לוחו המחוונים. החום עלול להמיס את החומר ולפגוע בפלסטיקה של תא הנוסעים וסביבת הנהג.

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

    3. אל תתייבשו לכם

    כולם מכירים את הסכנה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים, אבל מה לגבי עייפות, תרופות והתייבשות?

    ההשפעה של תרופות מרשם, של עייפות נצברת ושל התייבשות על נהיגה יכולה להיות גרועה בדיוק כמו נהיגה בשכרות – והתוצאות בהתאם.

    לא ישנתם כמו שצריך ואתם מרגישים מנומנמים או מוסחי דעת? התחלתם להשתמש בתרופת מרשם חדשה והגוף לא רגיל להשפעה שלה (או שאתם משתמשים כבר מזה זמן בתרופה שמשפיעה על הערנות)? אל תנהגו! אתם מסכנים את עצמכם ואת משתמשי הדרך האחרים בדיוק כפי שהייתם מסכנים אותם לו נהגתם שיכורים.

    על התייבשות, לעומת זאת, אפשר להשפיע במהירות. שתו הרבה מים לפני יציאה לדרך וקחו איתכם בקבוק מתכת רב פעמי מלא במים. אפשר לקחת בקבוק פלסטיק עם מים, ולרוב זה גם זמין יותר, אבל אל תשאירו אותו ברכב: קרינת השמש על הפלסטיק משחררת לתוכו כימיקלים שלא מוסיפים בריאות.

    לפני נסיעות ארוכות בשמש מומלץ למרוח קרם הגנה לכל הפחות על חלקי גוף שיהיו חשופים לשמש בעת הנסיעה. זה נכון לגבי הנהג והנוסעים ונכון שבעתיים כאשר נוסעים עם ילדים קטנים ברכב.
    אם אתם מרגישים שהתעייפתם או שאתם נהיים מנומנמים מצאו מקום בטוח לעצור בו ואל תנהגו באופן שעלול לסכן את כולנו.

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

     

    4. גם לכביש חם

    כבישי אספלט בנויים מאבנים קטנות שמוצמדות זו לזו באמצעות חומר ביטומני, והוא משנה את התכונות שלו (למעשה "נמס") תחת חום. על האספלט נצברים עם הזמן חומרים נוספים כמו שמן, נוזלים שומניים ואורגניים, אבק וחול.
    ככל שחם יותר כך יש לכל התערובת הזאת נטייה להיות יותר שומנית ולאפשר פחות אחיזה לצמיגים, והתוצאה לא שונה מאשר נהיגה על כביש רטוב. סעו פחות מהר, הקפידו על מרחקי עצירה ושמירת מרחק – אל תאתגרו יותר מידי את המערכות האלקטרוניות ברכב שלכם, שנועדו למנוע החלקה, או את הצמיגים שלכם.

    שימו לב לסדקים חדשים ובורות שנפערים בכביש כתוצאה מהחום ותשתדלו להתחמק מהם בלי להבהיל את הנהגים סביבכם או להיכנס למסלול הנסיעה שלהם.

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

    5. סימני אזהרה

    כאשר התרמוסטט של מערכת הקירור כושל או כשנגרמת בריחת נוזל קירור ייתכן שמנוע הרכב ייהרס עוד לפני שהנהג קיבל התראת חום מנוע. זה קורה מפני שחיישן החום מודד את הטמפרטורה של נוזל הקירור ואם אין נוזל אין לו מה למדוד.

    שימו לב למד חום המנוע ותשננו היכן המיקום הטבעי כאשר המנוע מגיע לטמפרטורת עבודה בעת שהכל תקין. שמתם לב שהמחוג נמצא בנקודה שונה מכרגיל? היו ערנים ובמידת הצורך הכניסו את המכונית לבדיקה במוסך.

    אם נדלקת נורת אזהרת חום מנוע עליכם לעצור את הרכב במקום בטוח במהירות האפשרית. בתוך כדי נסיעה איטית למקום בטוח כבו את המזגן כדי להפחית את העומס על המנוע, והפעילו את החימום ברכב כדי לסייע, ולו מעט, לפיזור חום מן המנוע. עצרו במקום בטוח, כבו את הרכב והזמינו גרירה למוסך.

     

    הכי חשוב: תכננו את הנסיעה

    האם הנסיעה הזאת באמת הכרחית? האם חייבים לבצע אותה כרגע, באמצע היום, כאשר הטמפרטורות הן הגבוהות ביותר?

    במידת האפשר עדיף לתכנן נסיעות לזמנים שבהם הכבישים פחות עמוסים – למשל שעות בוקר מוקדמות או מאוחר בערב כאשר הטמפרטורות נמוכות יותר והחום פחות מעיק. לקראת נסיעות ארוכות ודאו שיש ברכב הרבה מים לכל הנוסעים, וזכרו שבמקרה של תקלה אתם עלולים להיתקע לצד הרכב בחום גבוה ולהמתין לחילוץ. כדאי  שברכב יהיו קרם הגנה, כובעים וחולצות עם שרוולים ארוכים להגנה מפני השמש.

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

    רכב

     

    1. גם למנוע חם
    מנוע בעירה פנימית יכול להתחמם ולהינזק גם בשיא החורף מפני שהוא מייצר חום של מאות מעלות ומפנה את החום הזה באמצעות מערכת הקירור. אבל ככל שטמפרטורת הסביבה גבוהה יותר כך צפויות תקלות להתפתח מהר יותר.

    הפעולה החשובה ביותר להגנה על המנוע היא הקפדה על גובה מפלס נוזל הקירור ועל תקינות מערכת הקירור. הנזקים החמורים ביותר למנועי בעירה נגרמים כאשר אין להם מספיק שימון או מספיק קירור, ובריחת נוזל קירור עלולה להרוס מנוע באופן סופני.

    לאחר שהרכב חנה במשך מספר שעות והמנוע קר – פתחו את מכסה המנוע ובדקו את מיכל ההתעבות – מיכל פלסטיק שקוף למחצה שבתוכו נמצא עודף נוזל הקירור. בדקו שגובה מפלס הנוזל מתאים לקו שמסומן על המיכל, והוסיפו נוזל לפי הצורך.

    אם נדרשת הוספת נוזל כעבור מספר ימים זה סימן שקיימת דליפה ממערכת הקירור, וחשוב לאתר את המקור שלה ולתקן אותה לפני שהיא תחמיר ותגרום לנזקים כבדים.

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

    2. השתמשו בנוזל קירור איכותי

    אל תוסיפו מים למערכת הקירור של הרכב, וגם לא מים מזוקקים. השתמשו בנוזל קירור ייעודי, ורצוי בנוזל מאיכות טובה. נקודת הרתיחה של החומר הכימי בנוזל הקירור גבוהה יותר, וזה מאפשר פעולה יותר יעילה של מערכת הקירור. בנוסף, בנוזל קירור ייעודי אין אבנית שעלולה להצטבר בתוך מערכת הקירור ובמנוע ולגרום לסתימות ולנזק.

     

    3. בדקו את צנרת מערכת הקירור

    ישנם מצבים שבהם מיכל ההתעבות מלא בנוזל קירור אבל הנוזל לא עובר ממנו אל הצנרת ואל שאר רכיבי מערכת הקירור. זאת דרך בטוחה לקראת הרס המנוע. אחרי שווידאתם שמיכל ההתעבות מלא בדקו את הצנרת עצמה במבט, וככל שאפשר גם במישוש. בחלק מכלי הרכב יש פקק נוסף על המקרן (רדיאטור) עצמו, ובמקרה כזה יש לפתוח את הפקק ולוודא במבט שיש נוזל במערכת.

     

     

    4. בדקו את המפלסים של כל שאר הנוזלים

    כאשר בודקים מפלסי נוזלים ברכב חשוב לוודא שהרכב עומד על משטח ישר. כעת, אחרי שכבר פתחתם מכסה מנוע ובדקתם את מפלס נוזל הקירור, זה הזמן לוודא שאין מחסור בשמן מנוע (בדיקת מפלס השמן באמצעות מדיד), בנוזל תמסורת של תיבת ההילוכים (בדיקה באמצעות מדיד), נוזל בלמים (מאגר נוזל הבלמים נמצא בתוך מיכל פלסטיק קטן, שקוף למחצה) ובמכוניות מעט יותר ותיקות גם את נוזל מערכת ההגברה של ההגה (מיכל פלסטיק שקוף למחצה. במכוניות חדשות יותר יש לרוב הגברת היגוי חשמלית).

    אתם כבר שם? תציצו על מצבן של חגורות המנוע רק כדי לוודא שהן מתוחות ולא בלויות, ושהצנרת וצמות החשמל נראות טוב. לקינוח – חשוב מאד להוסיף נוזל לשטיפת שמשות מפני שהקיץ הישראלי רווי באבק והשמשות מתלכלכות במהירות.

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

    5. צמיגים, סוללה, מסנן מיזוג אוויר

    צמיגים שמנופחים מעט מידי או יותר מידי עלולים להתפוצץ, והסכנה גדלה ככל שהחום עולה. אם לחץ האוויר נמוך מידי הצמיג גמיש מידי ו"עובד" קשה יותר, הבלאי גבוה יותר ונוצר בתוכו חום. זה המצב השכיח יותר שגורם לפיצוץ.
    אם צמיג מנופח אל מעבר להגדרות היצרן – לחץ האוויר בתוכו יעלה עוד יותר במהלך נסיעה בגלל החום.

    בקיצור – תכתבו לעצמכם פתק עם מידות הניפוח המומלצות (כתובות על קורת הדלת או על דלתית מכסה הדלק אבל למי יש כוח להתכופף ולחפש?), ובכל תדלוק שני גשו לעמדת הניפוח ונפחו את הצמיגים ללחץ הנכון. חשוב לנפח צמיגים לפני שהם מתחממים, כלומר אחרי שהמכונית חנתה למשך זמן ולא לאחר נסיעה, מפני שבעת נסיעה הצמיגים מתחממים, לחץ האוויר עולה, והמדידה לא נכונה.

    גם הסוללה (מצבר) ברכב מתקשה להתמודד עם טמפרטורות קיצוניות – נמוכות או גבוהות. אם המצבר כבר עשה את שלו יש סיכוי שתצטרכו להחליף אותו ועדיף לטפל בזה לפני שזה הופך לבעיה שתוקעת אתכם באמצע נסיעה ביום חם.

    לא פחות חשוב: בחום הזה כולנו חייבים שמיזוג האוויר יפעל במלוא עוצמתו ולמערכת הזאת יש מסנן ששומר עליה מפני אבק. עם הזמן המסנן נסתם ותפקוד מערכת המיזוג נפגע, לכן חשוב להקפיד לנקות או להחליף את מסנן האוויר לכל הפחות בהתאם לשגרת הטיפולים ברכב. בל נשכח שאנחנו חיים במדינה עם הרבה אבק.

     

    הכי חשוב: אל תשאירו ילדים או חיות מחמד ברכב

    זה נשמע כמעט מיותר לומר את זה אבל במבחן המציאות יותר מידי אנשים משאירים ילדים וחיות מחמד ברכב שלהם בכוונה או בטעות, וזה גורם לאסונות.

    תא הנוסעים ברכב מתחמם במהירות, במיוחד בימים חמים, ולכן אסור באיסור מוחלט להשאיר ילדים או בעלי חיים במכונית אפילו "לכמה דקות". ישנם מי שחושבים בטעות שאם משאירים חלון מעט פתוח זה מאפשר כניסת אוויר אבל זאת טעות קטלנית: גם אם נכנס אוויר זה לא מונע את ההתחממות המהירה והמסוכנת בתוך הרכב. פשוט אל תעשו את זה. אל תשאירו ילדים או בעלי חיים ברכב.

     

     

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה במזג אוויר חם במיוחד

     

    יש לכם טיפים חשובים נוספים לנהיגה בחום קיצוני? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

    לקריאה נוספת:

    ביצוע טיפולים תקופתיים במועד: שלושת הסודות האפלים של תעשיית הרכב

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    גל חום מטורף: עשרה דברים שחייבים לדעת על נהיגה בתנאי שרב קיצוני

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.