• Ad
  • רכב חשמלי: האם עמידה ממושכת ללא טעינה תפגע בסוללה?

    בקרוב: קנסות לרכב שחוסם עמדת טעינה ציבורית

    הבשורות הטובות: משרד התחבורה מקדם תקנות שיאפשרו להטיל קנסות על רכב שחוסם עמדות שמיועדת לטעינת רכב חשמלי. הבשורות הרעות: זה יקרה בעתיד לא ידוע. גם אתם יכולים לסייע
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ביחס לכל מדינות מערב אירופה נמצאת כרגע מדינת ישראל בפיגור מזעזע בכל הקשור להקמת תשתיות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי. חמור מכך: גם מעט העמדות הציבוריות שכבר הוקמו נחסמות חדשות לבקרים על-ידי כלי רכב שלא טוענים – ובכך הם מונעים מכלי רכב חשמליים את האפשרות להשתמש בהן.

     

     

    זאת הסיבה שמערכת TheCar התגייסה לקמפיין ציבורי לקידום ההסדרה של שימוש בעמדות טעינה ציבוריות, ובכלל זה לשינויי חקיקה שיאפשרו אכיפה כנגד חניה פוגענית ולא מתחשבת. 

    היעד שלנו הוא להשיג 10,000 חתימות של בעלי רכב חשמלי (ושל מי שמזדהה עם הנושא) – ובאמצעותן לדרוש מנציגי הציבור בכנסת לפעול לתיקון התקנות המתאימות. שינויי החקיקה עצמם פשוטים לביצוע, כתיבת הנוסח נמצאת באחריות משרדי התחבורה והפנים, וכדי להפוך אותם להוראות חוק מחייבות נדרשים אישורי השרים וועדות הכנסת המתאימות. חשוב לזכור במצב החוקי הנוכחי חסימת עמדות טעינה ציבוריות לא מהווה עבירה ולכן אי אפשר לקנוס את בעלי הרכב החוסמים.

    במקביל פנינו אל משרד התחבורה כדי להבין כיצד מיושמת החלטת הממשלה 542 מאוקטובר 2021 "לקידום תחבורה נקייה ודלת פחמן", אשר התקבלה בעקבות שורת החלטות ממשלה קודמות מן השנים 2008 – 2016. בהחלטה זאת הטילה הממשלה על משרד התחבורה מספר משימות, ואחת מהן היא "לקבוע הסדרי תנועה ואכיפה לחניה לצורך טעינה של רכבים חשמליים במרחב הציבורי". משרד התחבורה, כך הוגדר בהחלטת הממשלה, אמור להביא את נוסח התקנות הנחוצות לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת עד ליום 1.9.2022, כלומר בעוד כארבעה חודשים בלבד.

    מצד אחד – תשובת משרד התחבורה מאד מעודדת, ולכן נביא את החלק הרלבנטי כלשונו: "באשר לקביעת הסדרי תנועה ואכיפה לחניה לצורך טעינה של רכבים חשמליים במרחב הציבורי, המשרד מגבש בימים אלה תיקוני חקיקה בתקנות התעבורה, שיגדירו וירחיבו את הפיקוח והאכיפה בכל הנוגע לעמדות טעינה לרכבים חשמליים. התקנות והאכיפה נמצאים בסמכות הרשות המקומית, ואגף תכנון תחבורתי במשרד מכין בימים אלה חוזר הדרכה בנושא לרשויות. משרד התחבורה מקדם בימים אלה תקנות שיאפשרו להטיל קנסות על חניית רכב בעמדה המיועדת לטעינת רכב חשמלי, שלא לצורך טעינה. לאחר שהתקנות יגובשו, הן יפורסמו לציבור. התאמת גובה הקנס לעבירה, מחייב תיקון של צו התעבורה והנושא נמצא בטיפול המשרד".

    במילים פשוטות, משרד התחבורה מבטיח לנו שהוא "מגבש תיקוני חקיקה בתקנות התעבורה שיגדירו וירחיבו את הפיקוח והאכיפה סביב עמדות טעינה לרכבים חשמליים", וגם שהוא "מקדם תקנות שיאפשרו להטיל קנסות על חניית רכב בעמדה המיועדת לטעינת רכב חשמלי" (שזה, בעצם, אותו הדבר).

    צריך גם לציין לחיוב את ההבטחה שגלומה בדברי דובר המשרד: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בהובלת השרה מרב מיכאלי, רואה חשיבות רבה בקשר בין תחבורה וסביבה ומשקיע תשומות רבות להפחתת פליטות גזי חממה, לצמצום השימוש ברכב פרטי, ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית ותחבורה בת-קיימא. משרדנו הקצה תקציבים רבים לשנים הקרובות לקידום מטרה זאת, ופועל להאצת המעבר לכלי רכב מאופסי פליטה, באמצעות מיסוי ירוק, הפחתת רגולציה, הקלה בדרישות הייבוא לרכבים 'ירוקים' וחשמול התחבורה הציבורית".

     

    תקן CCS ניצח במלחמת הסטנדרטים של טעינת רכב חשמלי

     

    הצד השני של המטבע

    הבעיה עם ההבטחות של אנשי משרד התחבורה היא היעדר מועדים מחייבים. כאשר אנשי משרד התחבורה מספרים לנו שהם "מעודדים", או "מקדמים" – אבל עדיין לא יכולים להציג בפנינו נוסח מוצע של תקנות או מועדים מחייבים להעברתם לאישור השרים והכנסת – זה הזמן לשלוף את האמרה הידועה על "ההבדל בין פסימי לאופטימי" (פסימי הוא אופטימי עם ניסיון).

    כדי שמשרד התחבורה יבצע בתוך זמן סביר ומוגדר את ההבטחות המאד חשובות ומאד משמחות שלו צריך "לעזור" לאנשיו ולדחוף אותם במעלה הגבעה. זאת בדיוק מטרת העצומה שאנחנו מקדמים, וזה גם השלב שבו כל מי שהנושא חשוב לו יכול לסייע. כאמור, היעד שלנו הוא להגיע ל-10,000 חתימות, ועם רוח גבית כזאת יהיה הרבה יותר קל לעזור לדרגים המקצועיים וגורמים הפוליטיים "לעשות את הדבר הנכון" ולקדם חקיקה שתפתור את החסימה של עמדות טעינה ציבוריות בידי מי שלא משתמש בהן לטעינת רכב חשמלי.

    רוצים לתת יד ולדחוף את אנשי משרד התחבורה? צרפו את הקול שלכם לעצומה שלנו.

    דרישה לאכיפה כנגד נהגים שחוסמים עמדות טעינה לרכב חשמלי

    אני, בעל/ת רכב חשמלי, מבקש/ת מכבוד יו"ר ועדת הכלכלה ומכבוד יו"ר ועדת הפנים של הכנסת לקדם חקיקה לאכיפה כנגד חניית רכב לא מורשה באופן שמונע שימוש בעמדות טעינה שמיועדות לרכב חשמלי.

    עמדות ציבוריות אלה מוקמות בסיוע המדינה והן מאפשרות לישראל להתקדם אל עידן הרכב החשמלי כמו שאר המדינות המפותחות בעולם.

    אני מבקש/ת מחברי הוועדה המכובדים לזמן את נציגי משרדי התחבורה והפנים כדי שיסבירו לוועדה מה בכוונתם לבצע כדי להסדיר את האכיפה כנגד מי שחונים במקומות חניה ייעודיים לרכב חשמלי ולהציג בפניהם את נוסח שינויי החקיקה שמוצע על-ידי בעלי הרכב החשמלי בישראל.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.