• Ad
  • מכונית חשמלית שברולט בולט

    אמריקה רוצה רכב חשמלי: 7,500 דולר מענק לרכב חדש, 4,000 דולר למשומש

    הממשל האמריקני יקציב 36 מיליארד דולר לקידום רכב חשמלי. מכוניות חשמליות שעולות פחות מ-55,000 דולר וטנדרים שעולם פחות מ-80,000 דולר יקבלו הטבת מס
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לאחר יותר משנה של דיונים ולחצים, ובתום מרתון של כיפופי ידיים פוליטיים במהלך סוף השבוע, אישר ביום ראשון הסנאט האמריקני את "חוק הפחתת האינפלציה" שכנראה לא ישפיע על האינפלציה אבל יעזור מאד לקידום הרכב החשמלי ולצמצום פליטות פחמן ומתאן בארצות הברית.

     

     

    על אף שהסנאט אישר רק נוסחה מקוצצת של חקיקת האקלים של ממשל ביידן – בכל זאת מדובר בהשקעה האקלימית הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב בצמצום השפעת האדם על הטבע. אפילו הכותרת של "חוק הפחתת האינפלציה" היא פשרה שהושגה בין ממשל ביידן ורוב הדמוקרטים שתמכו בו לבין הרפובליקנים שהתנגדו לו, מפני שבמקור הוא נקרא "Build Back Better" וייצג מהלך רב ממדי עם חקיקה סוציאלית מתקדמת וחסרת תקדים ועם תג מחיר של כ-1.75 טריליון דולר.

    מתוך סכום זה ניסה ממשל ביידן לקדם חבילת תמריצים בהיקף של כ-555 מיליארד דולר לפעולות ואמצעים להפחתת טביעת הרגל הפחמנית ולצמצום פליטות גזי חממה, והפשרה שהושגה מקצה לכך כ-369 מיליארד דולר. 60 מיליארד דולר נוספים יינתנו לערים המושפעות באופן לא פרופורציונלי משינויי האקלים, ומיליונים נוספים כ"מימון עמידות אקלימית" לקהילות אינדיאניות. החוק שעבר בסופו של דבר כרוך גם בחקיקה חברתית שכוללת רפורמת מס שאמורה לממן אותו, וגם שיפורים לביטוח הבריאות.

    ברמה הפורמלית אמור "חוק הפחתת האינפלציה" לקבל בשבוע הבא את אישור בית הנבחרים ולאחריו את החתימה של הנשיא, ואם הכל יקרה כמתוכנן תגיע ארצות הברית של אמריקה הכי קרוב שהיא מסוגלת (מבחינה פוליטית) לעבר יעדי האקלים הלאומיים והעולמיים שהוצבו בפניה. ממשל ביידן הגיע לבית הלבן עם הבטחה לצמצום נזקי האדם לטבע, ומהר מאד הציג תוכנית להפחתה של כ-50% בפליטות המזהמים ביחס לרמה של שנת 2005. בעקבות הפשרה שהושגה מעריכים אנליסטים שארצות הברית תוכל לצמצם את כמות הפליטות שלה בכ-40% עד לסוף העשור.

     

    וולוו וסטארבקס מתקינות עמדות טעינה מהירות לרכב חשמלי

     

    אמריקה רוצה רכב חשמלי

    כאמור, הנוסח הנוכחי של החוק לא ישפיע על האינפלציה לאף כיוון אבל יכול לעודד מעבר לרכב חשמלי כמו גם ייצור רכב חשמלי וסוללות בתוך תחומי ארה"ב ואפילו בישראל, ובסעיף זה ישקיע הממשל האמריקני בעשור הקרוב 36 מיליארד דולר.

    בשנים האחרונות העניקה ממשלת ארצות הברית החזר מס בהיקף של כ-7,500 דולר לכל מי שרכש מכונית חשמלית חדשה, אולם ההטבה הוגבלה במספר אופנים, למשל על ידי רף מרבי של מחיר המכונית ומבחן הכנסה של מקבל הסובסידיה. בנוסף, ההטבה הוגבלה ל-200,000 מכוניות לכל יצרנית רכב, וזאת מגבלה שבסופו של דבר פגעה ב'טסלה' וב'ג'נרל מוטורס' לאחר שעברו את הרף הזה. נוסח החוק החדש מסיר את מגבלת המכירות ומטיל מגבלות אחרות שלמרות שאינן חפות מבעיות הן מעידות על חשיבה יסודית שבוצעה בנושא.

    כך, החל בינואר 2023 ולמשך עשור, כל מי שירכוש מכונית חשמלית חדשה שמחירה נמוך מ-55,000 דולר, או טנדר או קרוסאובר חשמלי שמחירם נמוך מ-80,000 דולר, יקבל הטבלת מס בהיקף של 7,500 דולר. בשונה מן המצב הנוכחי הוא יקבל את הסכום כבר במעמד הרכישה ולא כזיכוי מס עתידי. מי שימסור מכונית עם מנוע בעירה פנימית וירכוש במקומה מכונית חשמלית משומשת יקבל הטבת מס בהיקף של 4,000 דולר, אם כי הטבה זאת ממוקדת במי שמשתכרים שכר נמוך.

    החוק כולל שורת סייגים שנועדו למקד את הכסף הממשלתי בתועלות למשק האמריקני ולאזרחים אמריקנים, אם כי חלקם עלולים לצנן את האפקטיביות שלו בטווח המיידי. כך, למשל, החל משנת 2024 יינתן המענק רק למכוניות חשמליות שמיוצרות בארצות הברית עם סוללות שחומרי הגלם שלהן נכרו בארצות הברית או ב"מדינות שלארה"ב יש איתן הסכמי סחר". באופן די שקוף זה נועד למנוע מיצרניות רכב סיניות להתחרות בשוק האמריקני. באופן יותר ספציפי, החוק דורש שלפחות 40% מרכיבי הסוללה יגיעו ממפעלים בארה"ב או משותפותיה להסכם סחר חופשי (כולל ישראל), ושהחל משנת 2029 הסוללות ייוצרו בארה"ב.

     

    הסוללות המתלקחות של LG: ג'נרל מוטורס תדרוש 1.8 מיליארד דולר פיצויים

     

    כמעט אף יצרנית רכב לא עומדת כרגע ברף הנדרש של מחיר מכירה מרבי של 55,000 דולר – אבל זה מצוין גם לאמריקנים וגם לנו, בישראל, היות שזה יתמרץ יצרניות רכב לפתח מכוניות חשמליות קטנות ופחות יקרות. מצד שני, רף ה-80,000 דולר יעודד אותן לייצר טנדרים וקרוסאוברים, ודי שקוף שהסעיף הזה הוחדר בלחץ הלובי של תעשיית הרכב.

    נושא הסוללות קצת יותר בעייתי, אבל הממשל האמריקני מבין שארצות הברית נקלעה לפיגור בגלל הרשלנות של הממשל הקודם, שכתוצאה ממנה רוב כושר הייצור העולמי של סוללות לרכב חשמלי נמצא כעת בסין. ממשלות באירופה מסבסדות את התעשייה הזאת בעשרות מיליארדי אירו וכעת כבר מוקמים מפעלים לייצור סוללות ברחבי היבשת, וזה גם מה שצפוי לקרות בארה"ב.

    צריך להניח שצעדי התגובה של יצרניות רכב סיניות יהיו זהים לפעולות שנקטו יצרניות הרכב היפניות כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת: הם יקימו בארה"ב מפעלי ייצור לרכב ולסוללות, וניצנים כאלה כבר נראים בשטח עוד לפני כניסת החוק לתוקף.

    חוק הפחתת האינפלציה משלים גם את היתרונות הסביבתיים של רכב חשמלי באמצעות תמיכה חסרת תקדים ביצרניות אנרגיה ממקורות מתחדשים ופיתוח מקורות נוספים כאלה. 44 מיליארד דולר, למשל, מושקעים בקידום טכנולוגיות ייצור אנרגיה מרוח ומשמש, ובפיתוח אמצעי אחסון ובטכנולוגיות מימן. כ-30 מיליארד דולר נוספים הוקצו להאצת ייצור של פאנלים סולאריים, טורבינות רוח, וכריית מינרלים נחוצים – והכל בשטח ארה"ב.

     

     

    בעוד שעד היום דובר הרבה מאד בהפחתת פליטות פחמן – אחד מגזי החממה האחרים הוא מתאן שנפלט בעיקר ממזבלות ומטמנות, וכתוצאה של הפקת וזיקוק נפט. החוק החדש דורש מתעשיית הנפט והגז ללכוד דליפות של מתאן או לשלם קנסות כבדים אם לא יעשו זאת. במסגרת החקיקה החדשה יוקם "בנק ירוק" פדרלי אשר ילווה 27 מיליארד דולר לפרויקטים שקשורים באנרגיה ממקורות מתחדשים ובאחסנת אנרגיה כזאת.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.