• Ad
  • המורשת של רנו התרסקה ב-Euro NCAP
    תוצאות איומות, מאכזבות ועצובות ליצרנית הרכב שהיוותה דוגמא ומופת לבטיחות של כלי רכב עממיים בסוף שנות ה-90 ובתחילת האלפיים. האם יעופו ראשים ברנו?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    המוניטין המצוין של רנו כיצרנית של כלי רכב בטוחים התרסק אתמול (ד') לאלפי חתיכות עם פרסום סדרת מבחני ריסוק חדשים של פרויקט הבטיחות האירופאי Euro NCAP. רנו – מי שזכתה החל בסוף שנות התשעים למוניטין מעולה של יצרנית עממית שמקפידה על בטיחות לקוחותיה – והכל בזכות אותו פרויקט בטיחות אשר נחשב לחשוב ביותר בעולם – קיבלה בו תוצאה משפילה של אפס (0) כוכבים עם זואי החשמלית. חשוב להדגיש שזואי היא אחת המכוניות החשובות ביותר עבור רנו מבחינה אסטרטגית גם מפני שהיא אחת הנמכרות ביותר בפלח השוק שלה, וגם מפני שהיא הייתה בין החשמליות המודרניות הראשונות ובנתה סביבה מורשת חשובה בתחום זה.

     

    המורשת של רנו התרסקה במבחני Euro NCAP

     

    אפס כוכבים הוא ציון נמוך אפילו מציונים שהשפילו בעבר יצרניות רכב סיניות בתחילת דרכן ויצרו להן מוניטין גרוע. זאת נקודת שפל עצובה שבעתיים – ומאד מסוכנת עבור רנו מבחינה תדמיתית – בימים שבהם נכנסות לשוק האירופאי יצרניות סיניות שעושות את כל המאמצים הנדרשים ומשיגות במבחנים אלה ציונים של חמישה כוכבים.

    לצד הציון המזעזע של רנו פורסם גם ציון עלוב של כוכב בודד אחד ל'ספרינג' – המכונית החשמלית הראשונה של דאצ'יה. הפגיעה התדמיתית בדאצ'יה – יצרנית בבעלות רנו שממותגת כ'לואו-קוסט' – פחות קשה מאשר ברנו מפני שגם רוב המוצרים האחרים שלה לא צברו מוניטין של אלופי בטיחות. ובכל זאת מדובר בתוצאה גרועה מאד בדיוק מאותן סיבות: דאצ'יה היא אחד המותגים המאוימים ביותר על-ידי יצרניות רכב סיניות באירופה.

    רנו החליפה אמנם בשנתיים האחרונות את ההנהלה שלה ואף הציגה תוכנית אסטרטגית חדשה, אבל תוצאות כל כך גרועות במבחני הריסוק חייבות לגרום לרעידת אדמה בארגון, שלא לומר ל"עריפת ראשים" של מי שנרדמו בשמירה.

     

    המורשת של רנו התרסקה במבחני Euro NCAP

     

    גם פיאט פישלה במבחן של Euro NCAP, עם ארבעה כוכבים בלבד ל-500e – החשמלית החדשה שלה. על אף שקיים פער עצום בין ארבעה כוכבים לבין אפס או אחד – במקרה של פיאט מדובר בכישלון שגם הוא צריך לנער את השורות. פיאט כבר חטפה בעבר על הראש עם לא מעט מוצרים, אבל 500e היא מכונית בעלת ערך אסטרטגי וכרטיס הכניסה של פיאט לתחום החשמלי, וגם אחד הדגמים האחרונים שנושאים כיום את שם המותג הוותיק ומיוצרים באירופה.

     

    המורשת של רנו התרסקה במבחני Euro NCAP

     

    במקביל ל'זואי', ל'ספרינג' ו-500e פורסמו תוצאות מבחני הריסוק של 9 דגמים נוספים, ושם יש פחות סנסציות ויותר חדשות טובות. שבעה מבין תשעת הדגמים קיבלו את הציון המרבי של חמישה כוכבים, וברשימה זאת נמצאים החשמלית החדשה של ב.מ.וו – iX, שתי מכוניות של מותג היוקרה ג'נסיס מבית יונדאי – G70 ו-GV70, החשמלית החדשה של מרצדס EQ EQS, הקרוס אובר החשוב של ניסאן – קשקאי, הסופר-מיני החדשה של סקודה – פאביה וגם 'קאדי', המסחרית הקטנה של פולקסווגן. ציון לא טוב, אבל לא מפתיע, קיבלה 'מארוול R' מתוצרת MG שהשיגה ארבעה כוכבי בטיחות בלבד.

     

    המורשת של רנו התרסקה במבחני Euro NCAP

     

    בימים כתיקונם ממעטים אנשי פרויקט Euro NCAP מלמתוח ביקורת נוקבת ומפורטת אודות דגמים שלא הצליחו במבחנים שלהם, אבל יש מצב שהפעם גם הם הופתעו מן התוצאות העלובות ולכן חרגו ממנהגם וכתבו את הדברים האלה: "רנו הייתה בין (היצרניות) הראשונות שכבשו בהצלחה את שוק (הרכב החשמלי) עם 'זואי' הפופולרית שהושקה בשנת 2013. 'זואי' החדשה היא מתיחת פנים שהוצגה ב-2020 וקיבלה מספר שיפורים של הסוללה אבל ללא תוספת בטיחות. להיפך, כרית האוויר הצדדית שמותקנת על המושב, אשר בעבר הגנה על הראש ובית החזה, הוחלפה בכרית אוויר פחות יעילה (שמספקת הגנה) לבית החזה בלבד. זה מייצג הפחתה ברמת ההגנה על הנהג והנוסע. זואי החדשה מציעה באופן כללי הגנה לקויה בתאונות (וגם) הגנה לקויה ופגיעה במשתמשי כביש. חסרה טכנולוגיית הימנעות מתאונות (וזה) פוסל אותה מלקבל כוכבים…

    …למרבה הצער, דברים לא מסתדרים הרבה יותר טוב עבור מותג המשנה של רנו – דאצ'יה. 'ספרינג' החשמלית שמשווקת כרכב חדש לגמרי מבוססת במידה רבה על רנו 'סיטי K-ZE' שמיצרת בסין ובעצמה נגזרת של רנו קיד הבעייתית אשר נמכרת בהודו ובברזיל מזה מספר שנים. לדאצ'יה יש תומכים נלהבים ברחבי אירופה: רוכשי מכוניות שמעריכים את מחירי הכניסה הנמוכים ומתרחקים מ"תכונות חסרות תועלת" במכוניתם. עם זאת, עם ספרינג השיקו "אדוני ההנדסה החסכנית" מוצר שהוא לא סתם "בסיסי". ביצועיה של ספרינג במבחני הריסוק הם בעייתיים לחלוטין, עם סיכון גבוה לפציעות מסכנות חיים בחזה של הנהג ובראש של הנוסעים מאחור במבחני ריסוק חזיתיים, ועם הגנה מועטת על החזה בפגיעת צד. ביצועי הריסוק הבינוניים, וטכנולוגיה גרועה להימנעות מתאונה העניקו לספרינג כוכב בודד".

     

    המורשת של רנו התרסקה במבחני Euro NCAP

     

    מזכ"ל פרויקט EuroNCAP, מיכאל ואן רייטינגן, צוטט בהודעה לעיתונות כשאמר: "רנו הייתה בעבר שם נרדף לבטיחות. 'לגונה' הייתה המכונית הראשונה (בתולדות הפרויקט הזה) שהשיגה חמישה כוכבים, בשנת 2001. אבל התוצאות המאכזבות של 'זואי' ושל 'ספרינג' מראות שבטיחות הפכה כעת לעיסוק משני בעת המעבר של הקבוצה למכוניות חשמליות. רק לפני כמה חודשים טענו אנשי דאצ'יה שהם "עסוקים תמיד בהגברת הבטיחות עבור יושבי המכונית", ושבטיחות הנוסעים שלהם מעסיקה אותם (כפי שצוטט במגזין הרכב הבריטי 'אוטוקאר'). זה בבירור לא המקרה: לא רק שמכוניות אלה לא מציעות בטיחות אקטיבית ראויה כסטנדרט, אלא שגם הגנת הנוסעים שלהן גרועה יותר מכל רכב שראינו מזה שנים רבות. יש משהו מאד ציני בלהציע לצרכן מכונית "ירוקה" במחיר סביר אם זה מגיע במחיר של סיכון גבוה יותר להיפגעות במקרה של תאונה. מכוניות אחרות, כמו פיאט 500e, שזכו לאחרונה ב-5 כוכבים ב-Green NCAP, מוכיחות ששני הדברים לא צריכים לבוא אחד על חשבון האחר".

     

    המורשת של רנו התרסקה במבחני Euro NCAP

     

    ריכארד פרדריקסון, יועץ בטיחות רכב ממכון TRAFIKVERKET השבדי, צוטט כך בהודה לעיתונות: "מבחני Euro NCAP מדגישים את ההבדלים המשמעותיים שמתקיימים כאשר (יצרניות רכב מחליטות) לא לשדרג את רמת הבטיחות של רכב בייצור סדרתי. מדאיגה במיוחד הפגיעה בכרית האוויר (הכוונה להפחתת רמת ההגנה של כריות הצד ברנו 'זואי' – ג.מ.) בשעה שהיצרנית החליטה לבצע מתיחת פנים שמשדרגת תחומים אחרים שאינם בטיחות. בסדרת מבחנים זאת אנחנו רואים דוגמאות למכוניות חשמליות ברמות מחירים דומות ועם רמות בטיחות שונות להפליא".

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    איך נפלו גיבורים: המורשת של רנו התרסקה ב-Euro NCAP

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.