Ad

שלום לפסאט: גם המשפחתית הגדולה של פולקסווגן נכנעת לקרוסאוברים

הקרוסאוברים, המלחמה בסוריה, ומעבר לרכב חשמלי הכריעו את הכף: פולקסווגן תסיים בעוד כשנתיים את ייצור המותג הוותיק ביותר שלה (אבל לא לגמרי). סקודה סופרב תיכנס במקומה מתחת לאלונקה.
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אם אתם אוהבים את פולקסווגן פאסאט, או את גרסת 'ארטאון' הספורטיבית-למראה שלה – יש לכם בערך שנתיים להיפרד ממנה או להצטייד באחת כזאת. לפי דיווח של 'אוטומוטיב ניוז' – העיתון הנחשב ביותר בתעשיית הרכב – אנשי פולקסווגן החליטו להפסיק – החל משנת 2023 – את ייצור גרסת הסדאן של המותג הוותיק ביותר שלהם. זאת למרות שמדובר בדגם שמוביל את טבלת המכירות בקטגוריה שלו באירופה. עם זאת, שם המותג – שהושק לראשונה לפני 48 שנים(!), שנה אחת לפני המותג 'גולף' – לא ייעלם כל כך מהר.

 

 

מוקדם יותר החודש התבשרנו על-כך שפולקסווגן תפסיק את מכירתה של פאסאט בארצות הברית, וזה נשמע מאד סביר לנוכח התכווצות פלח השוק של מכוניות נוסעים וההחלטה של מספר יצרניות רכב, למשל פורד, להפסיק לייצר מכוניות כאלה בכלל. עם זאת, בארצות הברית נמכרת מכונית שונה מן האירופאית, והיא מבוססת על פלטפורמה פשוטה יותר (NMS) אשר משמשת את פולקסווגן גם בשוק הגדול ביותר שלה, בסין. לכן נדמה היה שהידיעה הזאת לא ממש נוגעת לנו בישראל.

כעת מסתבר שכאשר יורד גשם כולם נרטבים, ואחת הסיבות להפסקת המכירה המתוכננת בארה"ב רלבנטית גם לאירופה: פלח השוק של מכוניות סדאן מצטמצם בעקביות בגלל נהירת לקוחות לקרוסאוברים מוגבהים. באירופה, בגלל תקנות זיהום האוויר שמאיצות את המעבר לרכב חשמלי, נוספת סיבה אחרת: פולקסווגן מתכוונת להפוך את המפעל שלה בעיר אמדן שבגרמניה, שם מיוצרת פאסאט מזה עידן ועידנים, למפעל ממוקד בייצור מכוניות חשמליות.

לקריאה נוספת: לראשונה מאז 'מודל T': לפורד אין מכונית נוסעים באמריקה

פאסאט היא אמנם המשפחתית הגדולה בתצורת סדאן הנמכרת ביותר באירופה, אבל – כאמור – הקטגוריה כולה מצטמקת. לקראת השקת דור תשיעי למכונית הזאת תכננו אנשי פולקסווגן להעביר את הייצור שלה למפעל חדש של פולקסווגן בטורקיה. אלא שגם תוכנית זאת השתבשה בגלל המעורבות של טורקיה במלחמת האזרחים בסוריה ובגלל צעדים הפגנתיים שנוקט רג'פ טאיפ ארדואן, שליט טורקיה, כנגד מדינות האיחוד האירופאי. בסופו של דבר החליטו בפולקסווגן להעביר את הייצור מאמדן לברטיסלבה שבסלובקיה, למפעל שבו השקיעה הקבוצה כמיליארד אירו. אלא ששינויים נוספים בפאזל הייצור העתידי של קבוצת פולקסווגן לא מותירים מקום גם שם, ואנחנו יכולים להתכונן לפרידה. כלומר, כמעט פרידה.

 

 

לפי נתוני ג'ייטו דיינמיקס, פאסאט מובילה את קטגוריית המשפחתיות הגדולות, ומתחילת 2020 ועד סוף אוקטובר מסרה באירופה 88,478 מכוניות. המתחרה הקרובה אליה ביותר, אחותה לבית סקודה – ה'סופרב', מסרה באותה תקופה 47,889 מכוניות.
אלא ש-90% מן הלקוחות האירופאים של פאסאט הם ציי רכב, מה שאומר שהרווחיות על המכוניות האלה נמוכה יותר מאשר על מכוניות שנמכרות לשוק הפרטי, כמו, למשל, טוארג, או אפילו על גרסת הסטיישן שמשמשת לא מעט לקוחות פרטיים. ממילא, את הביקוש של ציי רכב יכולה קבוצת פולקסווגן לספק באמצעות סקודה סופרב, מכונית שמתומחרת במחיר נמוך יותר, היא גדולה יותר פיזית, ותצורות המרכב שלה שימושיות יותר. אלה, אגב, סיבות שמסבירות היטב מדוע היא מצליחה יותר גם בישראל, כמו גם במזרח ומרכז אירופה. אגב, אם הזכרנו את סופרב – במהלך 2023 מתוכננת העברת הייצור שלה מן המפעל המרכזי של סקודה למפעל אחר, וזאת במקביל לתחילת הייצור של דור חדש של שתי המכוניות. לפי המקורות של 'אוטומטיב ניוז' – נקודת זמן זאת תנוצל כדי לסיים את הקריירה של פאסאט סדאן.

 

לקריאה נוספת: עידן חדש: פולקסווגן מתחילה למכור היום מכוניות חשמליות

כאמור, אנחנו במערב אמנם נפרדים מפאסאט סדאן, אבל לא מן המותג פאסאט. במפעל בברטיסלבה תיוצר גרסת הסטיישן, ובסין – בסבירות גבוהה מאד – תיוצר גרסת סדאן אשר אולי תעבור סוף סוף להתבסס על פלטפורמת MQB. עם זאת, אנחנו ניפרד גם מ'ארטאון' – גרסת הספורט-קופה (למעשה 'ליפטבק' או 'שוטינג בריק') היוקרתית של פאסאט, ואילו סקודה, כאמור, תוסיף לייצר את גרסאותיה השונות של סופרב ותנסה להשתלט באמצעותן על החלל שתותיר אחריה פאסאט.

המפעל הוותיק של פולקסווגן בעיר אמדן יוסב כאמור לייצור של כלי רכב חשמליים, והדגם הראשון בהם יהיה הקרוסאובר ID4. מיד לאחר מכן יתחיל ייצור של מכונית סדאן חשמלית בגודל בינוני שמוכרת בשלב זה תחת שם הקוד Aero B, והיא תוכל להחליף את פאסאט לכל הפחות מבחינה פונקציונלית.

 

  • Ad
  • Ad
  • Ad
    שינוי גודל פונט
    ניגודיות