Ad

של מציגה מכונית קונספט חסכונית בדלק

אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם רוצה לסייע לנו לחסוך בדלק. לא לדאוג, היא לא עושה את זה ממניעים אלטרואיסטים אלא מתוך מחשבה צלולה קדימה
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

חברת האנרגיה של (Shell), אחת מחברות הדלק והאנרגיה הגדולות בעולם, תחשוף בתערוכת בייג'ין השבוע קונספט למכונית עירונית חסכונית בדלק שנקראת בפשטות "מכונית הקונספט של של".

 

Shell Concept Car_Profile

 

הקונספט הוא של מכונית עירונית שמיועדת לנהג ועוד שני נוסעים, ולדברי החברה הוא מאפשר חיסכון של 34% בצריכת האנרגיה לאורך מחזור החיים של הרכב בהשוואה למכונית עירונית בגודל דומה.

חלק ניכר מן ההישג מיוחס למנוע בנזין תלת-צילינדרי בנפח 660 סמ"ק אשר מבוסס במקור על זה של סמארט.
בתום עבודה משותפת של שלוש שנים של אנשי הפיתוח של של יחד עם גודרון מארי – אחד ממהנדסי הרכב המפורסמים בעולם, אשר עבד במשך שנים כמהנדס מכוניות פורמולה 1 ומי שנחשב לאחראי על תכנון מקלארן F1 המפורסמת – פותחה מכונית הקונספט הזאת על בסיס T25 – מכונית עירונית שאותה תכנן גורדון מארי והוצגה כבר בשנת 2010.

 

Shell Concept Car_Dashboard

 

בין השאר התאימו אנשי חברת ההנדסה של מארי את המנוע של מרצדס לשימוש בשמן מנוע בעל מקדם חיכוך נמוך במיוחד שאותו פיתחה החברה, וזאת בין השאר על-ידי החלפת הבוכנות, האטמים ומחזירי השמן, וכן קפיצי השסתומים. התוצאה היא שיפור יעילות פעולת המנוע שמצמצמת בכ-7.1% את פליטת דו-תחמוצת הפחמן, וצמצום של כ-5% בתצרוכת הדלק.

לדברי אנשי של השיגה המכונית, בתנאי ניסוי, תצרוכת דלק של 38 ק"מ לליטר בנסיעה במהירות קבועה של 70 קמ"ש, ופליטת CO2 של 4.67 גרם לק"מ, והמכונית יכולה להגיע גם לתצרוכת דלק פנטסטית של 45 קמ"ל בתנאים המתאימים.

הבדיקות בוצעו בהתאם לתקנות האירופיות החדשות (NEDC) למדידת פליטות מזהמים, ולדברי אנשי החברה פולטת מכונית הקונספט כ-28% פחות CO2 ממכוניות עירוניות מונעות בנזין, וכ-32% פחות CO2 ממכוניות עירוניות בעלות הנעה היברידית.

בשנים האחרונות מתמקדים מארי וחברת ההנדסה שבראשה הוא עומד בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות לתעשיית הרכב, עם דגש על חיסכון במשקל תוך שימוש בסיבי פחם וחומרים מורכבים.
הטכנולוגיה הבולטת שיצאה תחת שרביטו של מארי היא ה-iStream, שהיא תכנון למכונית עירונית על בסיס שלדת סיבי פחם. טכנולוגיה זו הוצגה בעבר בשתי מכוניות תצוגה של חברת ימאהה היפנית.

אלא שעם "מכונית הקונספט של של" ניסו אנשי חברת האנרגיה ואנשיו של מארי לדחוף את המעטפת של הרעיון שלהם צעד גדול קדימה, והם אכן הצליחו להפחית כ-80 ק"ג ממשקלה של T25 ולהעמיד את מכונית הקונספט על המאזניים כשהיא שוקלת רק 550 ק"ג. זה כמובן תורם את התרומה הגדולה ביותר לתצרוכת הדלק הנמוכה (אשר מצידה מתבטאת בפליטת מזהמים נמוכה).

בנוסף, מכונית הקונספט קצרה וצרה מ-T25, מה שהופך אותה למכונית עירונית אידאלית שלא צורכת שטח נדל"ן יקר וקל לתמרן איתה בעיר ולמצוא מקום חניה. אורכה של המכונית 250 סנטימטרים בלבד, רוחבה 135 ס"מ, וגובהה 160 ס"מ, ואילו רדיוס הסיבוב שלה הוא 6 מטרים בלבד.

 

אנשיו של מארי גאים במיוחד בעובדה שבשונה ממכוניות יוקרה שונות – כמו של טסלה וב.מ.וו, אשר עושות שימוש בחומרים מורכבים אבל מוצעות עם תג מחיר גבוה מאד – הקונספט שלהם הוא למכונית מאד פשוטה לייצור אשר עושה שימוש בחומרים ובחלקים זמינים עם "פתרונות ישימים לימינו אלה". כך למשל אפשר לקצץ כמחצית מזמן ההרכבה ומעלויות הייצור, ולהפוך מכונית סדרתית כזאת לזולה לרכישה ולאחזקה.

בנוסף מותאמת המכונית לאפליקציה בטלפונים ניידים אשר מציגה ומנתחת את אופי הנהיגה, וגם זאת במטרה לשפר את צריכת הדלק.

על פניו יש משהו אירוני בכך שחברת אנרגיה מציגה קונספט לחסכון בדלק, ומעבר לכך כביכול יש לה אינטרס הפוך – לפיו עלינו לשרוף יותר דלק במקום שנחסוך בו.
ייתכן שהפחד הגדול של חברות האנרגיה הוא שהניסיונות למצוא פתרונות אנרגיה שאינם מבוססי נפט יצליחו – ועל כן עדיף מבחינתן להשקיע בפיתוח טכנולוגיות לצמצום צריכת הדלק כדי שלאותן אלטרנטיבות לא תהיה הצדקה כלכלית.

של היא גם יצרנית גדולה של שמנים למנועי בעירה פנימית, וגם זה מוצר שעלול, מבחינתה, לחלוף מן העולם אם מכוניות יונעו בעתיד על-ידי מנועים חשמליים.

 

  • Ad
  • Ad
  • Ad