• Ad
  • מיצובישי הולכת ומסתבכת: גם האמריקנים שואלים שאלות

    חקירת הזיופים של מבחני תצרוכת הדלק מתרחבת ביפן לעשרה דגמים נוספים, בהם גם אאוטלנדר ופאג'רו. מניית החברה צנחה ב-40% וביפן נזכרים בהסתבכות שכמעט ריסקה את החברה לפני כ-16 שנים. עדיין לא ברור אם התוצאות הללו נמסרו גם בישראל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פרשת הזיוף במבחני תצרוכת הדלק של מיצובישי הולכת ומסתעפת לאחר ההודעה הדרמטית מיום רביעי שעבר, שבה הודו בכירי החברה שנעשו מעשי מרמה מכוונים, ואף התנצלו על כך.

     

    2016 Mitsubishi Outlander

     

    ההודעה וההודאה המקורית התייחסו אל סדרת מכוניות המיני שנקראת eK אצל מיצובישי, וההסבר שניתן הוא שעובדים במיצובישי הצהירו על לחצי ניפוח לא נכונים בצמיגי המכוניות בעת המבחן – מה שמנוגד לתקנות המקומיות שם ועשוי לשפר את התוצאה הסופית בסדרי גודל של בין 5-10%.

    "מקורות מקורבים לנושא" צוטטו בסוף השבוע ביפן וטענו שחקירת משרד התחבורה היפני לתוך הפרשה העלתה ש'אאוטלנדר' – אולי הדגם החשוב ביותר של מיצובישי בישראל, ופאג'רו – אחד הרווחיים ביותר עבורה – הם בין עשרה דגמים נוספים שנבחנו על-ידי עובדי מיצובישי באותה שיטה.

    לדברי אותם מקורות חויבה מיצובישי לבצע מבחנים חדשים לכל הדגמים שבהם בוצעה מניפולציה, ולהגיש אותם למשרד התחבורה היפני (שנקרא ביפן "משרד הקרקעות, התשתיות, התחבורה והתיירות"), לא יאוחר מיום רביעי השבוע.

    עד עתה לא פורסמה הרשימה המפורטת של הדגמים, אולם מיצובישי מייצרת בסך הכל 11 דגמים עיקריים ומספר תתי דגמים שלהם, לכן ייתכן שמדובר ברוב דגמי החברה.

    אם לא די בכך, בינתיים הודיע גם מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA) שהוא דורש ממיצובישי הבהרות בנוגע לנתונים שנמסרו לו בעניין תצרוכת הדלק של דגמיה, וכדי להשחיר עוד יותר את הפרשה – מן הצד הכלכלי שלה – השלימו עד עתה מניות מיצובישי צניחה של כ-40% יחסית לשווין ערב ההודעה ביום רביעי שעבר.

    נכון להיום עדיין לא פורסם האם פרשת הזיוף נוגעת אך ורק ליפן או גם למדינות נוספות, בהן גם ישראל, אולם אצלנו – בשונה מארה"ב – מבוססות הטבות המס על נתוני זיהום האוויר ולא על אלה של תצרוכת הדלק.

    תיקונים באפילה

    ייתכן שבסופו של יום יסתבר שהמשבר שמיצובישי חווה הוא סערה בכוס מים, אבל ייתכנו גם תסריטים אחרים בהתחשב בכך שבתודעה של עולם העסקים היפני צרובה מיצובישי כחברה שמוכתמת באחת מפרשות המרמה החמורות שהתגלו ביפן מעולם.

    בשנת 2000 חשף משרד התחבורה היפני את פרשת הטיוח הגדולה ביותר הידועה עד היום של תעשיית הרכב: עובדי מיצובישי הסתירו באופן מכוון – ככל הנראה ב"ארונות ייעודיים" – אלפי תלונות של לקוחות בנוגע לתקלות בטיחותיות סדרתיות בכלי רכב מתוצרת החברה.

    השיטה הארגונית, שנחשפה במלואה רק בשנת 2004, התבססה על העלמת והשתקת התלונות וביצוע "תיקונים בסתר" מבלי לדווח לרשויות ביפן ובעולם. הדבר החמור ביותר הוא שהסתבר שמדובר היה בתרבות ארגונית שהחלה כבר בשנת 1977, כלומר שהיא נמשכה 23 שנים.

    בין השאר התגלו בשעתו תקלות סדרתיות בבלמים ודליפות דלק, כמו גם תקלות במצמדים ובחלקים אחרים, ולאחר מכן נאלצה מיצובישי לבצע כ-30 תיקונים שונים ולקרוא לתיקון ליותר ממיליון מכוניות ומשאיות קלות שעדיין נעו על הכבישים.
    לא פלא, לכן, שפרשת העלמת הכשלים הסדרתיים כונתה בשעתו ביפן "אחת השערוריות הארגוניות הגדולות בהיסטוריה היפנית", כתוצאה מחשיפתה התאבדו מספר עובדים בחברה, ונשיא החברה נעצר ונשפט יחד עם 23 עובדים אחרים (מהם זוכו שלושה והאחרים הורשעו).

    אלא שכעת מסתבר שגם הזעזוע הזה, על תוצאותיו הקשות, לא גרם לאנשי מיצובישי ללמוד לקח ולחזור לגמרי אל דרך הישר: נשיא מיצובישי הודה ביום רביעי ש"המסר לא חילחל עד לאחרון העובדים", וכעת מסתבר ששיטת הזיוף – או לכל הפחות הביצוע המקל של המבחנים – החלה כבר בשנת 2002, כלומר בשיאו של המשבר הקודם ולאחר שהוא כבר נחשף.

    גם הפעם, אגב, ייתכן שאף אחד לא היה "עולה" על הפרשה לולא הייתה מעורבת בה גם יצרנית מכוניות נוספת.
    שלושה רבעים ממכוניות המיני שמייצרת מיצובישי, ומוכרת תחת השם eK, מיוצרים על ידה עבור ניסאן – יצרנית הרכב השניה בגודלה ביפן, אשר מוכרת אותה תחת השם Days (מדובר, בשני המקרים, במגוון גרסאות שמעוצבות באופן שונה ונמכרות תחת שמות שונים של תת-דגמים).
    הפרשה נחשפה כאשר מהנדסי ניסאן, אשר עובדים עם מיצובישי על הדור הבא של מכוניות מיני, גילו "חוסר עקביות" בנתוני תצרוכת הדלק ודרשו מעמיתיהם תשובות.

     

    ניסאן Days 005

     

    ביפן דווח שאנשי משרד התחבורה היפני כבר פשטו על מרכז הפיתוח של מיצובישי והחלו לחקור את הפרשה, ואילו שר התחבורה היפני, קייאיצ'י אישי (Ishii), כינס מסיבת עיתונאים שבה דרש ממיצובישי "להגיב בכנות" אודות הנתונים שנחשפו, וזאת על מנת "למנוע פגיעה באמון הציבור כלפי מוצרים יפנים ואמינותם ביחס לדרישות תקינה".
    "אני רוצה שמיצובישי מוטורס תטפל בבעיה זו בכנות", אמר השר היפני, "כולל גם על-ידי רכישה חוזרת (של מכוניות מלקוחותיה)".
    עם זאת, השר לא התחמק גם מאחריותו של משרד התחבורה היפני לפרשה, הודה בכך שייתכן ששיטת המבחן הנוכחית מאפשרת ליצרניות הרכב "לעבוד" על המשרד, והבטיח שהמערכת הממשלתית תיבדק גם היא כדי למנוע מצבים כאלה בעתיד.

    מצב חרום כלכלי

    מיצובישי מוטורס, יצרנית הרכב השישית בגודלה ביפן, נמצאת כיום במצב הפגיע ביותר מבין כל יצרניות הרכב המקומיות כמעט מכל הבחינות.
    קופת המזומנים של החברה היא הקטנה ביותר, ואין לה כיום ברית כלכלית או טכנולוגית עם יצרנית רכב גדולה אחרת (למעט אספקת מכוניות שהיא מייצרת), כלומר שכל עלויות הפיתוח מוטלות עליה בלבד.

    כלכלנים יפנים סבורים שאם הפרשה הנוכחית תתפתח למשבר עם השלכות כלכליות הוא עלול לדחוק את מיצובישי אל סיטואציה כלכלית משברית דומה לזו שבה עמדה החל בשלהי שנות ה-90 ועד לאמצע העשור הראשון של האלף הנוכחי.
    למיצובישי היו אמנם בעבר שיתופי פעולה טכנולוגיים עם יצרנים אחרים, למשל עם יונדאי הקוריאנית שהחלה את דרכה על בסיס דגמי מיצובישי, אבל באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת היא נפגעה באופן קשה מן המשבר הכלכלי בדרום מזרח אסיה.

    ניסיונותיה להיחלץ מן המצוקה הביאו אותה למכירת חלק מן הבעלות לוולוו, ולאחר מכן היא נכנסה לברית של דיימלר-קרייזלר שבמסגרתה השתלטה, למעשה, מרצדס על קרייזלר האמריקנית.

    אלא שלאחר ההסתבכות בפרשת הסתרת הכשלים הסדרתיים, ולנוכח הכישלון של דיימלר-קרייזלר כברית משותפת באופן כללי, מיצובישי הופרשה ממנה ונאלצה לחוות שני גלים של פשיטות רגל והפעלה תחת כונס נכסים – מהם ניצלה בסופו של דבר בעזרת הכיסים העמוקים של קונצרן מיצובישי (אשר בין השאר עוסק גם בבניה, אלקטרוניקה ובנקאות).

    לאחר ההיחלצות מן המשבר חוותה החברה "נס כלכלי" בזכות יכולתה להתמקד במוצרים רווחיים ובטכנולוגיות חדשות, כמו גם בזכות ייצור של מכוניות המיני ביפן ומכוניות זולות בתאילנד.

     

     

    כעת, בתסריט הגרוע מבחינת מיצובישי, היא תידרש לא רק להחזיר לממשלה היפנית, ואולי גם לממשל האמריקני, סכומי כסף גדולים שניתנו כסובסידיות על בסיס נתוני תצרוכת הדלק שהחברה מסרה – אלא אפילו לרכוש בחזרה מכוניות או לפצות את בעליהן, וכן לפצות את ניסאן ולקוחותיה.

    אנליסטים ביפן מסרו שבסיטואציה כזאת עלולה החברה להידרש לגייס הון נוסף או למכור נכסים, וציינו גם שהמשבר הנוכחי "לא מסייע למיצובישי להשיב את אמון הציבור או המשקיעים בחברה… ישנם בעלי מניות מזועזעים, ומי שלא פעל היום עשוי למהר ולמכור מחר".

    אם לא די בכך, המשבר עלול לגרום לניסאן – הלקוח הבודד הגדול ביותר של מיצובישי – לעזוב אותה ולייצר את המכוניות שלה אצל סוזוקי, יצרנית ששולטת באופן היסטורי בשוק מכוניות המיני היפני.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.