• Ad
  • תקלות אופייניות ברכב
    יונדאי, טויוטה, קיה, מרצדס, ב.מ.וו ויצרניות נוספות קראו לתיקון של מיליוני כלי רכב במצטבר. נחשו כמה מהם נקראים לתיקון גם בישראל?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במשרד התחבורה הישראלי לא מתרגשים כנראה מהחלפת שרת תחבורה אחת באחרת, וכנראה שהם גם יודעים למה. במבחן התוצאה השרה החדשה לא מתעניינת בבטיחותם של אזרחי ישראל. עובדה: אגף הרכב של משרד התחבורה מוסיף להיות שחקן פאסיבי בכל הקשור לתיקוני כשלים סדרתיים בכלי רכב, וחלק מיצרניות הרכב בוחרות לעשות "ניהול סיכונים" ולא לבצע אצלנו תיקוני כשלים סדרתיים שהן מבצעות בחו"ל.

    לא מדובר בתופעה חדשה: בכירי משרד התחבורה בחרו שלא להתמודד איתה והם מתמידים בחוסר המעש שלהם כבר יותר מ-20 שנים – אולי מפני שאין להם יכולות ניהוליות ואולי מפני שמופעלים עליהם לחצים. אבל ככל שכלי רכב הופכים להיות מתוחכמים ומורכבים יותר כך מתרחבת הבעיה הזאת, מתעצמת, עולה לנו הרבה יותר כסף וחמור מכל: היא מסכנת את כולנו.

    שנת 2021 הייתה שנת השיא של כל הזמנים במספר הקריאות לתיקון של כלי רכב בעולם, והשנים הקרובות – שבהן צפויה כניסה מאסיבית של יצרניות רכב סיניות – עומדות להציב אתגר גדול יותר מאי פעם בעבר בפני כל רשויות הבטיחות בעולם.

    כדי להמחיש את התופעה ריכזנו לכאן מדגם קטן מתוך מבול קריאות לתיקון שהוכרזו בחודש האחרון בלבד – בעיקר בארצות הברית אך גם במדינות אחרות. צריך להדגיש: מספר יצרניות רכב מתנהגות בשנים האחרונות באופן יוצא דופן לטובה ולא משחקות משחקים. כל תקלה שהן מחליטות לתקן ונוגעת למכוניות שנמכרו גם בישראל מדווחת באמצעות היבואניות שלהן למשרד התחבורה ו/או מטופלת באמצעות "עלון שירות" ברשת המוסכים. באופן אבסורדי, משרד התחבורה הישראלי בחר "לדפוק" דווקא את היצרניות אשר עושות את הדבר הנכון ולעודד את מי שמסתירות כשלים סדרתיים.

    משרד התחבורה שלנו מאלץ את היצרניות "הטובות" לפרסם הודעה לעיתונות בכל פעם שהן מבצעות קריאה לתיקון, וזאת למרות שכל המכוניות האלה ממילא יתוקנו. לעומת זאת, משרד התחבורה לא בודק את יצרניות הרכב שמחליטות לדפוק את לקוחותיהן ולא מכריזות על תיקונים סדרתיים בארץ וכך הוא מעודד אותן לשים עלינו קצוץ ולחסוך לעצמן המון כסף.

    כאמור, בגלל המספר העצום של קריאות לתיקון אין לנו אפשרות לכסות כאן את כולן, אבל אם אתם נוהגים ביונדאי, טויוטה, קיה, מרצדס, ב.מ.וו, פורד, ניסאן, ולמעשה כמעט בכל מותג רכב שקיים – ונתקלתם בתקלה מפחידה או מוזרה ברכב שלכם – מומלץ לכם לבדוק אם זה קרה רק אצלכם או שאתם חלק מקבוצה גדולה יותר של נפגעים.

    שיא של כל הזמנים

    חברת הייעוץ 'סטאוט' ניתחה את כל הקריאות לתיקון שפורסמו בשנה שעברה בצפון אמריקה, וצריך להדגיש שבארצות הברית פועל אחד המנגנונים היותר מוצלחים למעקב אחרי כשלים סדרתיים בכלי רכב בזכות מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA). הממצא המעניין ביותר במחקר הזה, שבגללו בחרנו לשלב אותו כאן, הוא שבסיכום שנת 2021 הגיע מספר הקריאות לתיקון בארה"ב לשיא של כל הזמנים (406 קריאות שונות לעומת 317 בשנת 2020, וזאת בנוסף לקריאה לתיקון הנמשכת של מיליוני מכוניות שבהן הותקנו כריות האוויר הקטלניות מתוצרת טקאטה). אבל המספר הכולל של מכוניות שנקראו לתיקון צנח מ-28.9 מיליון ל-21.6 מיליון. במילים פשוטות: יותר תקלות התרחשו בפחות כלי רכב בסך הכל – וזאת בשורה חיובית שעשויה להעיד על שיפור של מהירות התגובה של יצרניות רכב לתקלות שהן מאתרות.

    אגב, שתיים מתוך מאות הקריאות לתיקון "השפיעו לרעה" על הממוצע: פורד – באחור אופנתי – נאלצה להחליף או לתקן כריות-אוויר פגומות ב-2.6 מיליון כלי רכב, ואילו מרצדס קראה ל-1.3 מיליון כלי רכב כדי לתקן בהם תקלת תוכנה. בסך הכל היו רק שש קריאות לתיקון של יותר ממיליון כלי רכב, ואילו בצד השני של הסקאלה בוצעו 11 קריאות לתיקון של רכב בודד.

    עשר תקלות ברכב שעלולות לעלות לנו ביוקר

    ממצא מעניין אחר ממחיש עד כמה מדובר בנושא עם משמעויות בטיחותיות דרמטיות לכל אחד מאיתנו: סיבת ההחזרה לתיקון הנפוצה ביותר גם בסיכום 2021 וגם בשנת 2020 הייתה החלפה או תיקון של כריות-אוויר מסוכנות, פגומות או כאלה שלא יתפקדו בעת הצורך. עם זאת – לפני שמספרים מה מצאו האנליסטים חשוב להבהיר שבשוק האמריקני נמכרים לא מעט דגמים שלא נמכרים אצלנו או כאלה שהם שונים מן הדגמים הישראלים ולכן תקלות סדרתיות שמתגלות שם לא בהכרח רלבנטיות אלינו.

    מבול של קריאות לתיקון

    בשבוע שעבר לבדו פרסם מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני קריאות לתיקון של יותר מ-650 אלף מכוניות, ואלה מצטרפות ליותר ממיליון שנקראו לתיקון מוקדם יותר באפריל. בהמשך כתבה זאת, למעט במקומות שציינו במיוחד, כל הקריאות לתיקון פורסמו בארה"ב ונוגעות למכוניות שנמכרו שם (אך חלקן אולי עשו את דרכן לישראל ביבוא אישי או מסחרי).

    אלפא רומיאו
    אלפא עדיין לא נמכרת בארה"ב אבל באוסטרליה היא קראה לתיקון של דגמי ג'וליה וסטלביו שיוצרו בשנים 2020-2022 כדי לבדוק ולתקן במידת הצורך את פנסי החזית.
    "אם הפנסים הקדמיים של הרכב לא יפעלו כמתוכנן" נכתב בהודעת הקריאה, "הדבר עלול להגביר את הסיכון לתאונה שתגרום פציעה או מוות לנוסעי הרכב ולמשתמשי הדרך האחרים".

    ב.מ.וו
    ב.מ.וו קראה לתיקון מספר דגמים היברידים שיוצרו ב-2021 ו-2022 וחלקם אולי הגיעו ארצה ביבוא אישי, בהם xDrive 40, iX XDrive 50, ו-iX M60 וזאת כדי לבדוק ולתקן תקלת תוכנה אפשרית שעלולה לגרום לכשל של אורת החיווי והודעת התצוגה של כריות האוויר ושל מערכות ההגנה להולכי רגל.
    בנוסף, ב.מ.וו קוראת לתיקון של כמה עשרות אלפי מכוניות עם 'גג שמש' בגלל תקלת תוכנה ביחידת הבקרה של מנגנון הפתיחה והסגירה של הגג. תקלה זאת עלולה להתקיים במספר רב של דגמי החברה שנמכרו בארה"ב בשנים 2020-2022 כך שאם יש לכם מכונית עם גג שמש כדאי פשוט לבדוק אם היא נקראה שם לתיקון. התיקון עצמו, אגב, פשוט למדי וכולל רק עדכון תוכנה.

    ג'יפ
    קרייזלר קראה לתיקון מספר קטן של קרוסאוברים חדשים מדגם ג'יפ 'קומפאס' (2021-2022) כדי לבדוק ולתקן במידת הצורך את הריתוכים של משענות הראש של המושבים הקדמיים.

    ג'נרל מוטורס
    ג'נרל מוטורס קראה לתיקון דגמים שונים משנת הדגם 2015 (ייתכן שיוצרו בשנת 2014) ובהם ביואיק אנקלייב, שברולט טרוורס ו-GMC אקדיה. בכל אלה עלולה להיות תקלה מסוכנת במנגנון הניפוח של כריות האוויר של הנהג בגלל פגם ייצור.

    הונדה
    הונדה קראה לתיקון באירופה מכוניות מדגמי אקורד, סיוויק, ג'אז ואקורה אשר יוצרו החל באוגוסט 2005 ועד לנובמבר 2014, וזאת כדי לבדוק ולתקן במידת הצורך חלקים בגל ההינע אשר צופו במקור בחומר סיכה. גלי ההינע האלה עלולים לצבור אבק ולכלוך שגורמים לחלודה, וזה עלול לגרום לשבירה שלהם דווקא כאשר המכונית נמצאת בתאוצה – למשל בעת עקיפה.
    בהודעת החברה נכתב שתקלה זאת מגבירה את הסיכון לתאונה או פציעה של נוסעי הרכב או משתמשי דרך אחרים.

    טויוטה ולקסוס
    אחד הכשלים היותר מפחידים בקובץ הנוכחי נוגע למספר קרוסאוברים חדשים של לקסוס, משנות הייצור 2021-2022. בדגמי NX250, NX350, NX350h, ו NX450h חסרים, כך מסתבר, ריתוכים בין לוחות הגוף לאזורי ההרכבה של בולם הזעזועים הקדמי, מה שעלול לגרום לבולם הזעזועים הקדמי להיפרד מן המרכב. לא נעים.
    בדגמי טויוטה ולקסוס אחדים התגלתה תקלה אפשרית אחרת, לא פחות מסוכנת אך פחות בולטת לעין, וזה בתוכנת מערכת בקרת היציבות. הדגמים, שיוצרו בשנת 2021-2022, הם טויוטה ראב 4 היברידי, לקסוס LX, לקסוס NX HEV, לקסוס NX PHEV, לקסוס LS HEV, וכן טויוטה סיינה והיילנדר. קריאה דומה לתיקון פורסמה גם באוסטרליה, והחשש הוא שהשבתת בקרת היציבות תגרום לאובדן שליטה ברכב במקרה חירום.

    טסלה
    כמה עשרות אלפי מכוניות 'מודל 3' שיוצרו בשנים 2018-2020 נקראות לתיקון בגלל אירוע חריג וקצת מוזר. מסתבר שבמהלך עדכון תוכנה דרך האוויר (OTA) שבוצע במכוניות הוכנס באג שגורם לכך שבמצבים מסוימים נעלמת תצוגת המהירות מלוח המכשירים. גם תקלה זאת מתוקנת באמצעות עדכון תוכנה דרך האוויר. מאז תחילת השנה ביצעה טסלה בארה"ב עשר קריאות לתיקון של דגמים שונים שלה.

    יונדאי

    יונדאי קוראת לתיקון לכמה אלפי מכוניות מדגמי 'אלנטרה' ו'אקסנט' אשר יוצרו בין השנים 2020-2021 וזאת לצורך בדיקה והחלפה אפשרית של קדם-מותחני חגורות הבטיחות שעלולים להתפוצץ באופן מסוכן.

    פיצוץ לא מבוקר של המנגנון הזה עלול להעיף רסיסי מתכת שעלולים לפגוע בנהג ובנוסעים. מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני דיווח ליונדאי על תלונות שהתקבלו בנוגע לתקלה כזאת כבר בחודש ספטמבר שעבר, ומאז התרחשו תקלות דומות גם בפורטו ריקו ובסינגפור. יונדאי מנהלת חקירה כדי לרדת לשורש העניין ובינתיים תחליף רכיבים שחשודים כפגומים.

    במקביל הכריזה יונדאי על קריאה לתיקון של דגמי ג'נסיס שיוצרו (חלקם עדיין תחת המותג יונדאי) בין השנים 2017-2020 בגלל חדירה אפשרית של לכלוך ולחות למודול הבקרה של מערכת ה-ABS. זה עלול לגרום לקצר חשמלי או לעומס יתר חשמלי שעלול לגרום לשריפה.

    מרצדס בנץ
    מרצדס קראה לתיקון של מכוניות וקרוסאוברים היברידים-נטענים שיוצרו בשנים 2019-2022 בגלל כשל בחיבור כבל חשמלי במתח 48 וולט שנמצא מתחת למושב הנוסע. הכשל עלול לגרום להתחממות הכבל. בין הדגמים שנקראו לתיקון: GLE450, GLS450, GLE53, GLE580, GLS580, GLE63, Maybach GLS600 ו- AMG GLS63 . בנוסף, שורת דגמים אחרת נקראה לתיקון תקלה אפשרית בכבל המצלמה האחורית.

    ניסאן
    כמה אלפי מכוניות מדגם ניסאן סנטרה שיוצרו ב-2019-2020 עם פנסי LED נקראו לתיקון בגלל תקלה אפשרית בכיוונון שלהם.

    פורד
    פורד קראה לתיקון טנדרים מסחריים משנות הייצור 2019-2021 מדגמי סדרות F למיניהם בגלל כשל אפשרי בתכנון או בייצור של זרועות מגבי השמשה הקדמית. אלה עלולים פשוט להישבר.
    בנוסף, אותם דגמים שיוצרו בשנת 2019 (או אף 2018) נקראו לתיקון כדי לבדוק ואולי להחליף את החיבור החשמלי של המצלמה האחורית, אשר עלולה להציג לסירוגין תמונה מעוותת או לא לשדר תמונה בכלל.

    לעומת זאת, F-150 מסוימים שיוצרו בשנת 2021-2022 נקראו לתיקון החיווט סביב מוט ההיגוי מפני שצמת החשמל כנראה קצרה מדי ולכן עלולה להיקרע או להיפגם כאשר משנים את תנוחת הנהיגה ומותחים את ההגה אל קצה מהלכו.

    בנוסף, מכוניות שונות מתוצרת פורד ששווקו בארה"ב בשנת 2014-2015 עם מנועי 2.0 ליטר נקראות לתיקון של תותב שמחבר את כבל ההילוכים לתיבת ההילוכים מפני שהמחבר הזה עלול להתפרק או להתנתק.

    בנוסף, פורד קראה לתיקון של כרבע מיליון פורד אקספלורר מדגמים שונים שיוצרו בשנים 2019-2022 בגלל כשל בתכנון שעלול לגרום לכך שלחץ על מערכת ההנעה של הרכב יגרום לגזירת בורג שמחבר את הסרן האחורי וזה יגרום לכל המארז של הסרן להשתחרר מן המקום ואף לנתק את הקשר בין תיבת ההילוכים לגלגלים. החשש, כך אפשר להבין מן ההודעה, הוא לאו דווקא המצבי נסיעה אלא כאשר הרכב חונה ועלול להתדרדר מן המקום.
    ממסמכים שפורד העבירה למינהל הבטיחות בדרכים דווח על 235 תביעות אחריות שקשורות לבעיה זאת אבל לא על תאונות או פציעות.

    קיה
    קיה קראה לתיקון באוסטרליה של כמה אלפי כלי רכב מדגמי 'סורנטו' ו'קרניבל' אשר נמכרו שם בשנת 2020 וזאת בגלל כשל ייצור אשר עלול לגרום לדליפת דלק. בהודעת החברה נכתב ש"עקב פגם בייצור עלולה להתרחש דליפת דלק צינור הדלק בלחץ נמוך… אם מתרחשת דליפת דלק הדבר עלול לגרום לשריפה בתא המנוע".

     

     

    ומה עם הרכב שלך?

    כאמור, כל התקלות הסדרתיות שתוארו כאן הן "קציר" החודש האחרון בלבד, ומדובר רק ברשימה חלקית. רבים מאיתנו נוהגים בכלי רכב שנקראו לתיקון בעולם אך לא בישראל (לאו דווקא מן המותגים שתוארו בכתבה זאת) בין אם בגלל תקלה בעלת אופי בטיחותי ובין אם לצורך תיקון כשל טכני שהיצרנית לקחה עליו אחריות. לפעמים מדובר בתקלות קלות וזולות לתיקון, לפעמים בתקלות משמעותיות ויקרות, וההשפעה שלהן עלולה להיות בטיחותית או כלכלית. ככל שהדברים תלויים במשרד התחבורה הישראלי, נכון לאמצע שנת 2022, כל אלה הן בעיות של בעלי הרכב, ולא מתאים להם להתערב לטובתנו.

    אנחנו, ב-TheCar, רוצים לנסות למסד את הנושא בדרך יותר יעילה ולאלץ את משרד התחבורה לזכור שהוא נועד לשרת את אזרחי ישראל ולא להיפך. אם ידוע לך, או יש לך חשד, שברכב שלך יש תקלה נפוצה שנובעת מתקלת תכנון או ייצור – שלח/י לנו תיאור שלה ואנחנו – בלי נדר – נשתדל לבדוק אותה לעומק.

    בקשה לבדיקת האפשרות שברכב שלי יש תקלה סדרתית

    אני, בעל/ת רכב שאת פרטיו אמסור להלן, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לבדוק עבורי אם תקלה שקיימת ברכב שלי הינה תקלה סבירה או שמא זאת תקלה שנובעת מכשל ייצור או מסיבה אחרת שמגדירה אותה כ"תקלה סדרתית".

    ידוע לי שמערכת TheCar פועלת לעניין זה באופן התנדבותי ושאין היא מתחייבת להשיב או להתייחס לפניה שלי, ובוודאי שלא מתיימרת להשיג או לדעת כל מידע רלבנטי אשר עשוי להשפיע באופן כלשהוא עלי או על השיקולים שלי.  

    * אני מצהיר/ה בזאת שאין ולא תהיה לי כל טענה או תלונה כלפי מערכת TheCar או כנגד כל גורם אחר שקשור אליה בנושא פנייתי זאת ושלא קיימת כל מחוייבות כלכלית או אחרת בין מערכת TheCar לביני.

    * אני מצהיר/ה בזאת שהפרטים שנמסרים על-ידי נכונים, שהרכב הנדון בבעלותי או בחזקתי ושאינני פועל/ת מטעם אף גוף בעל אינטרס כלשהו שאיננו זה שמוצהר בכותרת טופס זה. 

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שיא של כל הזמנים בכשלים סדרתיים שמוסתרים מבעלי הרכב. ומה עם הרכב שלך?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.