• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל נתיב הזיכרון בנגב
    רגע לפני יום הזיכרון לחללי צה"ל יצאנו אל צפון מערב הנגב לשלוש אנדרטאות לזכר חללי מלחמת העצמאות, ולאנדרטה לזכר החיילים המצרים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ביום רביעי הקרוב חל יום הזיכרון לחללי צה"ל והרוגי פעולות האיבה, ובו נתייחד עם זכרם של 24,068 חללי מערכות ישראל. בתום כשנתיים שבהם אי אפשר היה לפקוד את בתי הקברות והאנדרטאות, או שמכסת המשתתפים הוגבלה, סביר שהשנה יבחרו רבים להגיע אל בתי העלמין במהלך הטקסים הרשמיים.

     

    טיול לסופ"ש: אל נתיב הזיכרון בנגב

     

    אנחנו בחרנו להקדיש את טיול סוף השבוע למשבצת גיאוגרפית אחת בדרום מערב הארץ, שבה נטוע קומץ זעיר מבין מאות האנדרטאות ואתרי ההנצחה שמוצבים בכל רחבי המדינה. בין האתרים המפורסמים ברחבי הארץ ידועים, למשל, פסל "האריה השואג" שהוצב בבית העלמין של כפר גלעדי עוד בשנת 1928 לזכר שמונת הרוגי קרב תל-חי, האובליסק שמתנשא לגובה 13 מטרים באנדרטת "כביש הגבורה" והוצב כציון מרכזי ראשון שהוקם לזכר נופלי קרבות מלחמת העצמאות, 'יד לשריון' בלטרון – שם מונצחים כל חללי חיל השריון, או אנדרטת חטיבת הנגב בפאתי העיר באר שבע.

    קיבוץ ניצנים: יד לאשה הלוחמת

    בנקודה בה שכן קיבוץ ניצנים המקורי בעת מלחמת העצמאות הוקמה אנדרטה לזכר שלוש לוחמות אשר נפלו על הגנתו.

     

    טיול לסופ"ש: אל נתיב הזיכרון בנגב

     

    חונים במגרש חניה קטן ונכנסים רגלית אל תוך בית ספר שדה 'שיקמים'. ממול ניצב 'הארמון' הערבי כשהוא בולט בממדיו ויופיו מוסתר על-ידי עצי אקליפטוס ענקיים. דרומה משם נמצא גרם מדרגות שבו יורדים אל אתר ההנצחה 'יד לאשה הלוחמת'.

    141 לוחמים וחברי משק הגנו על קיבוץ ניצנים, בהם עשר נשים. 34 מן המגינים נפלו, בהם שלוש נשים. במקום מוצבים מספר פסלי ברונזה שיצרה הפסלת שוש חפץ, ואחת הדמויות היא של אם שנפרדת מבנה הקטן בטרם קרב. לאחרונה נבנה אמפיתיאטרון קטן בסמוך לאנדרטה, והמקום משמש כאתר הנצחה מרכזי לכל הלוחמות שנפלו במלחמות ישראל.

     

    טיול לסופ"ש: אל נתיב הזיכרון בנגב

    גבעה 69

    'גבעה 69' נישאת לגובה של 69 מטרים מעל פני הים, ובתקופת המנדט הבריטי נבנו עליה שלושה מגדלי מים. האתר נכבש על ידי חייל גבעתי כדי להגן על השיירות לקיבוץ ניצנים הסמוך, ובחודש יוני 1948 תקף אותה הצבא המצרי מספר פעמים בליווי ארטילרי. חיילי גבעתי נסוגו מן הגבעה באחד הקרבות המבישים של החטיבה, שבמהלכו נפלו 19 לוחמים ו-12 נשבו, וזה היה קו פרשת מים שסייע לחיזוקו ועיצובו מחדש של הכח הלוחם לקראת 'מבצע יואב'.

    בשנות ה-70 נטעה הקרן הקיימת חורש צפוף על מדרונות הגבעה וכיום מוצבים שם גם שולחנות פיקניק.

    גבעת גדוד 53

    עליה קטנה אל מגרש חניה זעיר שמוקף בברושים זקופים. שביל מטופח מטפס אל חורש אורנים אפלולי שלמרגלותיו ניצבים עמודי זיכרון לחללי גדוד 53 של חטיבת גבעתי. הגדוד הוקם בשלהי שנת 1947 וגויסו אליו נערי שכונות הספר של תל אביב, לכן הוא כונה 'גדוד הפרוורים'. בפברואר 1948 ירד הגדוד לדרום כדי לסייע לתושבי הישובים להגן על המרחב שבין גדרה לנגבה ובין ניצנים עד גלאון.

     

    טיול לסופ"ש: אל נתיב הזיכרון בנגב

     

    האנדרטאות על גבעת גדוד 53 מנציחות 145 לוחמים ואנשי ישובים שנפלו בקרבות מלחמת העצמאות, ויש שם פינת הנצחה יפה שעטופה בצמחי בוגנוויליה אדומים, עם פינת ישיבה שקטה.

    כבוד לאויב

    ערב מלחמת העצמאות התקיימה בסמוך לצומת פלוגות ולקריית גת של ימינו עיירה ערבית בשם אל-פאלוג'ה. עם פלישת הצבא המצרי מיד לאחר הכרזת העצמאות רוכזו בתוך וסביב העיירה יותר מ-4,000 לוחמים מצרים, תוך שהם מכתרים חלק מן הישובים העבריים. בעקבות 'מבצע יואב' כיתרו כוחות צה"ל את המצרים במה שנקרא בשעתו "כיס פלוג'ה", והחייל המצרי המפורסם ביותר שנמצא בתוך הכח הנצור היה גמאל עבד אל נאצר.

    בעקבות מספר ניסיונות כושלים של צה"ל לכבוש את הכיס, ומספר ניסיונות כושלים של המצרים להיחלץ ממנו, הפכו הקרבות שם לאחר האתוסים המצרים המפורסמים ולימים גם לאחד הגורמים ל'מרד הקצינים' במצריים, אך גם לאחד הזרזים לחתימת הסכמי שביתת הנשק איתם.

    לא פלא, לכן, שאחד מסעיפי הסכם השלום עם מצרים כלל הקמת אנדרטת זיכרון למאות ההרוגים המצרים בכיס פאלוג'ה.

     

    צילום Hanay

     

    בשנת 1989 הוצב אובליסק שבנוי משיש חום על כביש הגישה אל 'חמי יואב', ומונצחים בו שמותיהם של שני קצינים ושני חיילים בלבד, כמדגם מייצג לכלל ההרוגים המצרים.
    האנדרטה מטופחת בקפידה בהתאם להסכם השלום עם מצרים, ממש כפי שבתוך סיני מטופחות אנדרטאות שהוקמו להנצחת חיילי צה"ל שנהרגו בקרבות מלחמות שש הימים, ההתשה ויום הכיפורים בחזית המצרית.

    כך מגיעים:

    ניצנים. נוסעים על כביש 4 ופונים מערב אחרי צומת עד הלום-ניצנים אל כביש 3631 לכיוון הישוב ניצן. ממשיכים לפי השילוט 'בי"ס שדה שיקמים' אל אתר יד לאשה הלוחמת.
    גבעה 69. חוזרים אל כביש 4 ופונים מזרחה אל כביש 232 לכיוון ניצנים. לפני הכניסה לקיבוץ פונים בחדות שמאלה אל כביש צר שמטפס אל גבעה 69.
    גבעת גדוד 53. יוצאים חזרה אל כביש 232 וממשיכים דרומה עד לצומת הודיה (כביש 3). ברמזור פונים מזרחה ועוברים את צומת נגבה. מיד אחרי הצומת פונים ימינה אל הכניסה לאתר.
    'חמי יואב'. ממשיכים דרומה על כביש 232 עד לצומת עם כביש 35 ופונים שמאלה, מזרחה, לכיוון שדה יואב. חולפים על פני הישוב וכעבור כ-800 מטרים פונים ימינה אל כביש הגישה ל'חמי יואב'.

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל נתיב הזיכרון בנגב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.