התוכנית של האיחוד האירופאי לסיים סופית בשנת 2035 מכירת מכוניות עם מנועי בעירה נקלעה בשבוע שעבר לצרות רגע לפני הצבעה מכרעת של מועצת האיחוד.
לנוכח החשש שגרמניה – בין הנושאות העיקריות בנטל המימון של לא מעט כלכלות באירופה – תצביע נגד החקיקה, החליטו במועצה לדחות את ההצבעה למשך זמן לא מוגדר, וזאת עד למציאת נוסח פשרה שיהיה מקובל על הגרמנים.
האיחוד האירופאי אימץ לא מכבר מדיניות רשמית שמחייבת את כל החברות בו להפחית את פליטות הפחמן מן התעשייה והתחבורה באופן שמערב ומרכז היבשת יהיו ניטרליים מבחינת פליטות עד לשנת 2050. אחד הנדבכים המשמעותיים לצורך זה הוא צמצום משמעותי של פליטות פחמן מתחבורה, בין השאר על-ידי הפסקת השימוש בדלקים ממקור אורגני. מכוניות (להבדיל ממשאיות וכלי תחבורה אחרים) אחראיות ל-12% מפליטות גזי החממה באירופה, ולכל המאוחר בשנת 2035 אמורות היו כל מדינות האיחוד לאסור את המכירה של מכוניות עם מנועי בעירה פנימית.
רוב יצרניות הרכב האירופאיות החלו להיערך לעתיד שבו ימכרו רק רכב חשמלי ורכב עם הנעה מימנית, אבל מאחר שהן מושקעות במפעלים לייצור מנועי בעירה בסכומים של טריליוני דולרים הן הוסיפו להפעיל לחץ על הממשלות גם לאחר שנדמה היה שהפור נפל.
הלחץ על ממשלת גרמניה עבד, למרות שאחד המרכיבים המשמעותיים בה הוא מפלגת הירוקים, ושרי האוצר והתחבורה הגרמנים קראו לפטור כלי רכב עם מנועי בעירה מן התוכנית הזאת בתנאי שהם יונעו באמצעות דלקים סינתטיים. גם ממשלת איטליה מתנגדת באופן גורף לתקנה ובעיקר לתאריך היעד וזאת למרות שבאיטליה עצמה נותרו מעט מאד מפעלים לייצור רכב, וכך גם פולין והונגריה.
בארגוני הגנת הסביבה הביעו אכזבה מן המהלך וג'וליה פוליסנובה, מנהלת בארגון "תחבורה וסביבה" (T&E) אמרה ש"על ידי חסימת חקיקת האקלים המתקדמת ביותר בעולם (גרמניה) יוצרת לא רק סיכון לפירוק הקואליציה אלא גם את האמינות שלה על הבמה העולמית".
לעומת זאת, שרים מהמפלגה הליברלית בגרמניה, שמקדמת אג'נדה כלכלית פרו-תעשייתית, מקדמים דרישה להשתמש בדלקים סינתטיים אשר מיוצרים באמצעות השקעת אנרגיה ממקורות מתחדשים ומפסולת אורגנית. תיאורטית, היות שבתהליך הייצור של הדלקים האלה הנוזל סופח פחמן שאותו הוא משחרר בעת ההבערה שלו במנוע בעירה – מדובר בתהליך שלא מוסיף פחמן לאטמוספירה.
תעשיית הדלקים הסינתטיים, או e-Fuel, מקודמת כיום על-ידי איגוד בינלאומי שבו חברות מפיקות ומזקקות נפט, יצרניות רכב, חברות תעשייתיות שונות וחברות מתחום האנרגיה המתחדשת, והבעיה הגדולה ביותר מולה הם מתמודדים היא העלות הגבוהה של הפקת הדלק. בנוסף, לנוכח ההשקעות הכבדות התעשייה הזאת זקוקה לרמת ודאות, ומצב שבו תיאסר מכירת מכוני בעירה מבטיח שהרעיון שלהם בוודאות לא יתקיים.
ככל הידוע, נכון לעכשיו מתקיימים מגעים אינטנסיביים בין גורמים רשמיים מטעם האיחוד האירופאי לבין ממשלת גרמניה לגבי פשרה שתאפשר שימוש בדלקים סינתטיים במכוניות חדשות גם אחרי שנת 2035, והיום (א') צפויה פגישה בנושא זה בין נשיאת הנציבות האירופאית, אורסולה פון דר ליין, לבין קנצלר גרמניה אולף שולץ. אגב, על סמך התבטאויות פומביות קודמות ופרסומים לא רשמיים שולץ עצמו דווקא נחשב כמי שלא מאמין ביעילות ובכדאיות של דלקים סינתטיים למכוניות וכמי שמאמין ברכב חשמלי.
עם זאת, לנוכח הידיעה שפורד סוגרת מפעל לייצור רכב בגרמניה ובכוונתה לפטר 3,800 עובדים בגרמניה ובבריטניה – ממשלת גרמניה נמצאת בלחץ וצריכה למצוא פתרונות יצירתיים, ודלקים סינתטיים עשויים להציע דרך לחמוק מן הבעיה.
לקריאה נוספת:
מה זה דלק סינתטי והאם הוא יכול להחליף את הנפט?