• Ad
  • פרויקט מבחני הריסוק Euro NCAP מעצב מחדש את המכונית הבאה שלך
    פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם מציג מפת דרכים חדשה ומהפכנית שתשנה ותעצב מחדש את ההתייחסות של תעשיית הרכב למניעת תאונות והגנה על יושבי הרכב. בשלב הבא יוצגו אמצעי הגנה לאופנועים, הערכת הסיכונים של מערכות הנעה חשמליות, והתייחסות אל כלי רכב מסחריים ואל קורקינטים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    השבוע פרסם פרויקט Euro-NCAP את מפת הדרכים הבאה, לשנים 2026-2030, וזאת כדי שליצרניות הרכב יהיה די זמן להתארגן ולפתח את הטכנולוגיות הנדרשות. הפעם מדובר במהפכה של ממש גם כלפי תעשיית הרכב, כזאת שתהיה לה השפעה ניכרת על כל מכונית חדשה, אבל גם מבחינת שיטות העבודה של הפרויקט עצמו. המשמעות היא שפרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם – Euro NCAP, אשר נחשב מזה 25 שנים לבעל התרומה המשמעותית והאפקטיבית ביותר לשיפור הבטיחות בדרכים – מתאים את עצמו לקצב המהיר של אימוץ טכנולוגיות חדשות.

     

    פרויקט מבחני הריסוק Euro NCAP מעצב מחדש את המכונית הבאה שלך

     

    ב-25 השנים מאז היווסדו התעצם פרויקט Euro NCAP והשתפר ושתי התכונות החשובות ביותר שלו נותרו בעינן. ראשית – הפרוטוקולים והמבחנים מפורסמים ומבוצעים בשקיפות, ויצרניות הרכב מוזמנות להציע למבחן דגמים משופרים, בתנאי שיישמו את השיפורים האלה בכל מכונית שהן מייצרות מאותו רגע והלאה. שנית – הדרישות מתעדכנות בהתמדה ורף ההישג הנדרש עולה בכל פעם מחדש. אבל מה שהופך את הפרויקט הזה לכל כך אפקטיבי זה שהוא מציע ליצרניות הרכב "הצעה שהן לא יכולות לסרב לה": מכוניות בטוחות מקבלות ציון טוב, ולהיפך.

    מפת הדרכים הנוכחית של הפרויקט – שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר הקרוב, "עודדה" את יצרניות הרכב לכלול טכנולוגיות כמו ניטור מצב הנהג ומניעת שכחת ילדים שאף רגולציה ממשלתית לא דורשת, ואנחנו נפגוש את אלה בכל מכונית חדשה שתושק החל בשנה הבאה. מפת הדרכים החדשה, שפורסמה השבוע ותיכנס לתוקף בשנת 2026, תשפיע באותה שיטה על כל מכונית חדשה אבל היא הרבה יותר מהפכנית ודרמטית בדרישות שלה מן התוכנית הנוכחית, וזו רק ההתחלה. חלק מן המהפכה שהוצגה השבוע נובע מכך שאנשי הפרויקט מסתכלים הפעם פנימה, אל עצמם, ומסבירים שלנוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות עליהם להאיץ גם את דרך הפעולה שלהם. זה אומר לפרסם "מפת דרכים" חדשה ושאפתנית במרווחי זמן קבועים של שלוש שנים, ולעשות את זה מספיק זמן מראש כדי שיצרניות הרכב יעכלו את הדרישות החדשות ויטמיעו אותן בתוכניות הפיתוח של כלי רכב חדשים.

     

    פרויקט מבחני הריסוק Euro NCAP מעצב מחדש את המכונית הבאה שלך

     

    מהפכה במניעת תאונות

    במשך עשרות שנים נחלקה ההתייחסות של מומחי הבטיחות בין "בטיחות אקטיבית" – כלומר מכלול האמצעים והפעולות שאפשר לנקוט כדי למנוע התרחשות תאונה מלכתחילה, לבין "בטיחות פאסיבית" – כלומר מכלול האמצעים שמגינים על יושבי הרכב ומפחיתים את חומרת הפגיעות בעת שתאונה מתרחשת. כעת מוסיף פרויקט Euro-NCAP שני שלבים נוספים, ומחלק את ההתייחסות לבטיחות לארבעה תחומים מובחנים: נהיגה בטוחה, הימנעות מתאונה, הגנה פאסיבית בעת תאונה ובטיחות לאחר תאונה. במילים אחרות, ה"בטיחות האקטיבית" שהתמקדה ביכולת השליטה בכלי רכב ובהתנהגות הכביש שלו (כמו גם באלמנטים מכאניים כמו מצב הצמיגים וכיוצ"ב) תתמקד מהיום והלאה בניטור הכשירות של הנהג לנהוג ובתשומת הלב שלו, ובמערכות שמנטרות את סביבת הרכב ומסייעות לו ולנהג להימנע מפגיעה במשתמשי דרך אחרים או היפגעות מהם (לדוגמא: בלימה אוטונומית). ל"בטיחות הפאסיבית" נוסף שלב חשוב של קיצור משך הזמן שנדרש להגשת סיוע רפואי מציל חיים.

    אנשי הפרויקט מאמינים שאחד הנכסים החשובים של השיטה שיצרו הוא דירוג חמשת הכוכבים האינטואיטיבי והקל להבנה, ועל אף שהוא יוסיף להוות בסיס להצגת הנתונים אסור להם לפספס אף הזדמנויות להוספת אלמנטים חדשים שישפרו את הבטיחות, כלומר שדוחות המבחן לכל מכונית חדשה יהיו מפורטים יותר מבעבר. במקביל, כדי להנגיש את כלל המידע לציבור הם יפתחו עוד יותר את האפליקציה הסלולרית שלהם. אגב, זו ותכלול גם מידע בכל השפות האירופאיות אודות פעולות שיש לבצע בעת חילוץ לאחר תאונה.

     

    פרויקט מבחני הריסוק Euro NCAP מעצב מחדש את המכונית הבאה שלך

     

    חמישה כוכבים

    אופי מבחני הריסוק החזיתיים והצדדיים לא ישתנה, אבל בשנת 2026 תתווסף גם "הערכת הסיכון לפגיעה מוחית" במבחן ריסוק מול מחסום נייד כמו גם מערך חדש של מבחני ריסוק וירטואליים לפגיעות צד.

    אחת מנקודות התורפה של המבחנים הקיימים היא שרוב המודלים בחנו את הפגיעות בגברים בוגרים ואת רמת ההגנה עליהם, וזאת מפני שרוב בובות המבחן מייצגות אותם. גם בתחום זה צפויה מהפכה אשר תיושם באמצעות דור חדש של בובות מבחן קטנות יותר ורגישות יותר שבאמצעותן אפשר למדוד עוצמות פגיעה בנשים, ילדים וקשישים בתוך הרכב. מבחנים בעתיד יעניקו משקל רב להבדלים הגדולים במבנה הגוף בין בני אדם שונים.

    המבחנים של מערכות הסיוע לנהג והימנעות מתאונה יכללו תרחישים חדשים עם הולכי רגל, רוכבי אופניים, ולראשונה גם עם דו-גלגליים בעלי הנעה חשמלית. בנוסף יהיו דרישות נקודתיות להימנעות מתאונות עם מכוניות אחרות, ותיבחן היכולת של המערכות להתריע ולמנוע תאונות עם תנועה חוצה בצמתים.

     

    פרויקט מבחני הריסוק Euro NCAP מעצב מחדש את המכונית הבאה שלך

    המהפכה בתחום ה"הקפדה על נהיגה", שמתחילה כבר ב-1 בינואר הקרוב, עולה שלב בתוכנית החדשה עם הרחבת הדרישות ממערכות ניטור מצב הנהג. בין השאר, מערכות אלה יתומרצו באמצעות הגדלת משקל הניקוד שהן מקבלות מתוך סך הניקוד שקובע את הציון הכללי. משנת 2026 יושם דגש גדול יותר על מערכות לזיהוי נוכחות ילדים ברכב ומניעת שכחה, ועל מערכות ניטור נהג שיתריעו מפני עייפות, בעיות בריאותיות, וחשוב מכל: הסחת דעת בגלל שימוש בטלפון או באפליקציות בעת נהיגה.

    מערכות ניטור הנהג יהיו חייבות לזהות התנהגות חשודה כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, תרופות או עייפות, ואף למנוע נהיגה במצב כזה. במקביל, המבחנים החדשים יעריכו גם את אחת מנקודות התורפה הגדולות ביותר בשנים האחרונות: עיצוב מסיח דעת של ממשקי המשתמש ברכב (HMI). במילים אחרות – יצרניות רכב שיתעקשו לגרום לנו להפעיל את המזגן דרך חמש פקודות במסך המגע לא יקבלו ניקוד בסעיף זה.
    בנוסף, אנשי הפרויקט לא מתעלמים מן העובדה שכלי רכב הופכים להיות מקושרים, ובעתיד גם אוטונומיים, וכך נוצרים סיכונים חדשים כמו הצורך בהגנת סייבר – בעיקר במהלך עדכוני תוכנה דרך האוויר. המבחנים החדשים יעריכו גם את פונקציות הבטיחות שמופעלות באמצעות תקשורת "רכב לרכב" ו"רכב לתשתיות" ( V2V, V2I ו- V2X).

     

    פרויקט מבחני הריסוק Euro NCAP מעצב מחדש את המכונית הבאה שלך

     

    עם המעבר ממערכות הנעת בעירה להנעה חשמלית יתייחס הפרויקט לסיכונים ייחודיים כמו סכנת ההתלקחות של סוללות, וגם לסיכונים החדשים שנובעים מן השימוש בתחבורה שיתופית ואוטונומית, ולשימוש הגובר ב"מיקרו-ניידות" ("ניידות אישית ממונעת"), כלומר בסוגים שונים של קורקינטים שיוצרים אתגרים חדשים. מבחינה זאת מרחיבה מפת הדרכים החדשה, לראשונה, את תחום העניין של הפרויקט גם אל מחוץ לרכב עצמו ואל מעבר לכלי רכב שלקוחות קונים לעצמם, ותתחיל לבחן גם טכנולוגיות של כלי רכב אוטונומיים וכאלה שמשמשים בתחבורה שיתופית.

    נושא חשוב אחרון: Euro NCAP שם לו למטרה להגביר את הבטיחות של כלי רכב פגיעים במיוחד אשר מספר הנפגעים בהם גדול במידה רבה מחלקם בצי הרכב, ולצורך זה יעסוק בבטיחות אופנועים, קטנועים ודו-גלגליים חשמליים למיניהם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    פרויקט מבחני הריסוק Euro NCAP מעצב מחדש את המכונית הבאה שלך

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.