פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם – Euro-NCAP, פרסם היום (ד') את סדרת מבחני הריסוק האחרונה לשנת 2024 והיא תשאיר רבים וטובים עם פה פעור: יצרניות רכב סיניות מככבות בשעה שרנו – יצרנית הרכב שזכתה לשיא הכבוד לפני רבע מאה נמצאת כעת בתחתית החבית.
החדשות המפתיעות ביותר הן התוצאה המרשימה והראויה לכל שבח של 'דיפאל S07' מבית צ'נגאן, מכונית חשמלית שמיוצרת על-ידי מותג סיני עלום וחדש שהשאירה את כל שאר המכוניות באבק.
מעבר לחמשת הכוכבים המתבקשים קיבלה S07 ציון של 95% בהגנה על מבוגרים במושבים הקדמיים, 87% בהגנה על ילדים במושבי בטיחות, 74% בהגנה על הולכי רגל ומערכות הסיוע לנהג שלה קיבלו 77%.
גם הקרוסאובר הגדול והחדש של מאזדה – CX-80, ראוי לשבח עם ציון מרשים של 92% בהגנה על מבוגרים – ולו מפני שהוא מדורג מעל פורשה מקאן שקיבל ציון של 90% בהגנה על מבוגרים מלפנים. עם זאת – מקאן מציע את רמת ההגנה הטובה ביותר לילדים במושבי בטיחות.
ההפתעה הנוספת של סדרת המבחנים הזאת מגיעה מבית 'מקסוס' (ששייכת לתאגיד SAIC הסיני), עם eTERRON 9 שקיבל חמישה כוכבים, 91% בהגנה על היושבים מלפנים, 85% בהגנה על ילדים, 84% בהגנה על הולכי רגל ו-83% למערכות הסיוע לנהג. אם הציונים האלה לא מספיק מרשימים מישהו אז מותר לו להסיר את הכובע מפני שמדובר בטנדר חשמלי גדול ששוקל יותר משתי טונות!
חיזוק חיובי מגיע גם לליפמוטור C10 שקיבלה 5 כוכבים וציונים מרשימים, ולו בזכות העובדה שהציונים שלה גבוהים יותר מאלה שקיבלו וולוו, אאודי, יונדאי, סובארו, מיני ועוד.
פינת הקלון
יונדאי סנטה פה, קרוסאובר גדול ויקר, קיבל ציונים טובים בסך הכל, עם חמישה כוכבים, 84% בהגנה על היושבים מלפנים, 88% בהגנה על ילדים וכו'. אלא שיונדאי מוכרת באירופה גם גרסה מופחתת מערכות בטיחות, וזו קיבלה 4 כוכבים מאכזבים.
אכזבו גם סובארו פורסטר, מיני קאנטרימן היקרה וגם הגרסה המהודרת של טויוטה יאריס קרוס – לקסוס LBX.
אבל מי שהכי מאכזבת זאת רנו, במיוחד מפני שמדובר ביצרנית שזכתה לתועלת הרבה ביותר בזכות השקעה בבטיחות, על כנפי פרויקט Euro-NCAP.
הצמד אלפין A290 ורנו 5 קיבלו רק 4 כוכבים וציונים פושרים למערכות הסיוע לנהג ובהגנה על הולכי רגל.
כאילו כדי לבאס לסינים בכלל ול-SAIC בפרט את ההישגים המרשימים קיבלה MG את הציונים הגרועים ביותר בסדרה הזאת עם 4 כוכבים בלבד, 75% מאכזבים בהגנה על מבוגרים במושבים הקדמיים ו-73% בהגנה על הולכי רגל.
יצרן ודגם | ציון כוכבים | ריסוק חזיתי | הגנת ילדים | הגנת הולכי רגל | מערכות בטיחות |
דיפאל S07 | 5 | 95 | 87 | 74 | 77 |
מאזדה CX-80 | 5 | 92 | 88 | 84 | 79 |
מקסוס eTERRON 9 | 5 | 91 | 85 | 84 | 83 |
פורשה מקאן | 5 | 90 | 90 | 83 | 78 |
ליפמוטור C10 | 5 | 89 | 85 | 77 | 76 |
וולוו EX30 | 5 | 88 | 85 | 79 | 80 |
אאודי A5 | 5 | 87 | 88 | 78 | 77 |
יונדאי סנטה פה | 5 | 84 | 88 | 77 | 79 |
יונדאי בלי | 4 | 84 | 88 | 70 | 69 |
סובארו פורסטר | 5 | 83 | 89 | 86 | 72 |
מיני קנטרימן | 5 | 83 | 87 | 81 | 79 |
לקסוס LBX | 5 | 82 | 83 | 79 | 76 |
רנו 5 | 4 | 80 | 80 | 76 | 68 |
אלפין A290 | 4 | 80 | 80 | 76 | 68 |
MG ZS Hybrid | 4 | 75 | 82 | 73 | 76 |
אנשי פרויקט Euro NCAP שיבחו כמונו את הטנדר החשמלי הסיני הראשון בשוק האירופאי, מקסוס eTERRON 9 והדגישו שהוא "הרבה פחות אגרסיבי ממה שניתן היה לצפות בגלל גודלו ומשקלו".
גם הם הביעו את אכזבתם מן הביצועים של רנו 5 החשמלית החדשה ושל אלפיין A290, והם דווקא הדגישו את ביצועי ההגנה החלשים על נוסעים מבוגרים.